نگاهی کلی به وضعیت VODها در بازارهای جهان؛ فقط تصویر است که میماند؟
۳ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه : ۸ دقیقه
شماره ۱۱۳
تا همین چند وقت پیش، اگر دلت میخواست فیلم ببینی، باید سر زمان و روز مشخصی جلو تلویزیون به انتظار مینشستی که برنامه محبوبت پخش شود یا باید چند خیابان گز میکردی تا برسی به سینما. بعدترها ویدئوکلوپها، سیدیها و رسیورهای دیجیتالی تغییرات زیادی در صنعت سینما و تلویزیون و دسترسی مخاطبان رقم زدند؛ اما رشد VODها بود که قصه را بهکل تغییر داد: حالا دیگر کاربران فرصت دارند هر وقت میخواهند در هر کجا هرچه دلشان میخواهد ببینند. این پلتفرمهای جدید با ارائه گزینههای بیشتر، انتخابهای متعدد و نداشتن محدودیت مکان و زمان، جای برنامههای تلویزیونی و سینما را تقریباً گرفتهاند. در این گزارش میخواهیم ببینیم وضعیت کلی بازار VOD در دنیا از چه قرار است، ارتباط این پلتفرمها با اپراتورهای مخابراتی چگونه است، چه تعداد مشترک دارند، نوع محتوایشان چیست و چه مشکلاتی سر راهشان قرار دارد. خیز بلند پلتفرمها در کشورهای جهان دیتاریپورتال در ژانویه ۲۰۲۳ گزارش میدهد درآمد VODها در سال ۲۰۲۱ حدود ۷.۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و با چنین رشد پرسرعتی، چیز زیادی نمانده که به پای بازیهای ویدئویی برسد. بزرگترین بازار VOD جهان بازار ایالات متحده آمریکاست با درآمد ۶۹.۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳. نفوذ بالای گوشیهای هوشمند و پهنباند در کنار تقاضای محتوای ویژه، این منطقه را برای پلتفرمهای VOD مثل HBO Max، نتفلیکس، آمازون پرایم ویدئو، Disney+ و HULU، به بازاری پرفراز و نشیب و جذاب در رقابتی تنگاتنگ بدل میکند. بعد از ایالات متحده آمریکا، به ترتیب کشورهای چین، ژاپن، آلمان و بریتانیا بیشترین سهم را از بازار VOD جهان به خود اختصاص دادهاند. با هم یا در مقابل هم اپراتورهای مخابراتی و پلتفرمهای VOD از همان ابتدای کار با یکدیگر بر سر مشتریان و تعرفهها رقابت داشتند. VODها جدا از اینکه تهدیدی جدی برای جریانهای سنتی درآمدی اپراتورها به حساب میآیند، منابع شبکه و پهنباند...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.
وارد شویدعضو نیستید؟ عضو شوید