skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

پیوست جهان

تام لامونت

گفت وگو با کسی که ماشینی‌شدن موسیقی را رقم می‌زند

به خاطر امری انسانی

تام لامونت

۷ مهر ۱۳۹۵

زمان مطالعه : ۷ دقیقه

شماره ۳۸

تاریخ به‌روزرسانی: ۶ آبان ۱۳۹۸

پیتر گراگسون متولد ادینبورگ، موسیقیدان و بنیانگذار شرکت کولاب کریتیو الکتریک است که به دنبال افزایش پیوند میان هنر و فناوری است. او سال گذشته در همکاری با دانیل جونز آهنگساز و «هنرمند صوتی» و بریتن سینفونیا، نرم‌افزار Listening Machine را طراحی کرد. همچنین اولین آلبوم موسیقی ویولونسل الکتریک و آکوستیک او به نام ترمینال، در سال 2010 منتشر شد.از اواخر امسال نیز گراگسون به دنبال کار روی یک آلبوم جدید و موسیقی فیلم است.

    شما هم می‌توانید موسیقی بسازید و هم برنامه بنویسید، آیا این دو شبیه هم هستند؟ شباهت‌هایی وجود دارد. کاری را شروع می‌کنیم و باید ببینیم چه چیزهایی وجود دارد و همان‌ها را فعال کنیم. راه‌های بسیاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد، همه چیز را باید مد نظر قرار داد و انتخاب‌های زیبایی‌شناختی بسیاری کرد تا روند ادامه یابد. حل مساله ساده نیست. همه نوع سوراخ موشی وجود دارد که شاید چندین روز در آن گم شوید... شما روی کم کردن فاصله فناوری و هنر کار کرده‌اید، با چه دشواری‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟ کدنویسی فوق‌العاده است، نوعی هنر فراگیر است. مکانیسم‌های اصلی این مساله را نشان نمی‌دهند. آنها کدنویسی را بخشی از خروجی خلاقانه نمی‌دانند. فرض می‌کنند کدنویسی نوعی پیش‌تولید است، اولین مرحله‌ای که باید با آن برخورد شود - که هنر باید بعد از آن اتفاق بیفتد. من مساله را به این شکل نمی‌بینم. ما برای زمان و خودنمایی‌های هنرمندان‌مان ارزش قائلیم اما برای کدنویسان چنین ارزشی قائل نیستیم. چرا؟ اکنون که هر کسی یک سایت می‌نویسد و آن را به برنامه‌ای برای موبایل تبدیل می‌کند، مردم فکر می‌کنند کار همیشه به همین راحتی است و تعجب می‌کنند که چرا یک کار باید سه ماه طول بکشد. مثلاً وقتی در حال تولید Listening Machine بودیم، فقط الگوریتم‌نویسی آن سه هفته کامل وقت برد. همه چیز آنی پیش نرفت. نمی‌توان هنر را در دنیای کدنویسی خلاصه کرد و دنیای کدنویسی را نیز نمی‌توان در هنر خلاصه کرد، هر کدام مستحق احترام برابر هستند. با ساختن این محصول به دنبال اثبات چه چیزی بودید؟ می‌خواستم صدای جاری در روزها را بشنوم. من و دن کار را از اینجا شروع کردیم. توئیتر دینامیک است، انقلابی است، گفت‌وگوها تحول پیدا می‌کنند، هیجان دارند، می‌توان آنها را دید اما اگر بتوان آن را شنید چطور؟ ما فکر کردیم موسیقی چنین توانایی‌ای دارد....

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۳۸ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۳۸ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/2i6

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو