اشتباهات رایج در تصمیمگیری دادهمحور؛ تلههای ذهن
رهبران کسبوکارها اغلب هنگام بررسی دادههای سازمانی یا نتایج تحقیق شواهد را مثل امری مقدس…
۹ مهر ۱۴۰۳
از سفر NAMM 2016 Show بازگشتهاید و متوجه میشوید که اکنون ۲۰۱۶ است، هنوز در زیرزمین خانه زندگی میکنید و موسیقی تکنو را از لپتاپ کهنهای که دوست قدیمی به شما داده است، پخش میکنید. آلبوم تِکهاوس و پیشرو که در سال ۲۰۱۰ ساختید، طرفدار پیدا نکرد و فکر میکنید پیر، فرسوده و خارج از دایره بازی هستید. شرکتهایی نظیر کورگ، موگ و رولاند هرساله با ترکیبات جدید، ماشینهای درام، سکانسر و ابزار جانبی از راه میرسند و اغلب پی بردن به اینکه کدام ابزار واقعاً به مجموعه شما کمک خواهد کرد، دشوار است. اخیراً شاون رودیمن تهیهکننده و دیجی اهل پترزبورگ که کارهای سینتیسایزر زیادی دارد، عباراتی در فیسبوک نوشت که همه را وادار به تفکر کرد:«در دهههای ۷۰ و ۸۰، تولیدکنندههای ماشین موسیقی برای موسیقیدانها ماشین تولید میکردند و امروز برای ماشینها موسیقیدان تولید میکنیم.» شاید حق با شاون باشد: اولین ماشینهای تجاری موسیقی که در دهه ۱۹۵۰ تولید شدند، بیش از ماشینهای امروزی به موسیقیدان تکیه داشتند. ماشینهای امروزی اغلب برای نیازهای تعریفشده هنرمندانی که از آنها استفاده خواهند کرد، طراحی شدهاند. یکی از ماشینهای درام که وارد بازار شد – وورلیتزر سایدمن ۱۹۵۹ – صرفاً برای نمایشهای زنده تولید شد که به نوازنده درام نیاز داشت ولی متولیان آن نمیخواستند چنین فردی را استخدام کنند. در دهه ۶۰ دون بوچلا – خالق بوچلا میوزیک ایسل – همکاری نزدیکی با مورتون سوبوتنیک و رامون سندر -آهنگسازان مرکز موسیقی نوار سانفرانسیسکو- انجام داد تا یکی از اولین سینتیسایزرهای حساس به لمس را در اجرای زنده توسعه دهد. در دهههای ۷۰ و ۸۰ شرکتهای ژاپنی نظیر رولاند و کورگ با در نظر گرفتن موسیقیدانها شروع کردند به طراحی سینتیسایزر – بهبود ساختار با محوریت کیبورد و استفاده از درام غربی برای افکتهای درام. ولی امروزه به نظر میرسد ابزار جدید و جذاب با چنان سرعتی در بازار ظاهر میشوند که هنرمندان – و جیب آنها – نمیتوانند به تمام آنها دسترسی پیدا کنند. برای برخی افراد چنین اتفاقی به معنی وجود فرصتهای جدید برای ابراز است؛ برای دیگران این حس وجود دارد که نوآوری فناوری، نحوه بیان ما را دیکته میکند یا بدتر، به طور کامل ابراز وجود انسان را تحت تاثیر قرار میدهد. با این اوصاف اولویت اول طراحی و تولید ماشین موسیقی امروزی چیست: ماشین یا موسیقیدان؟ آیا موسیقیدانها در واقع تحت تاثیر فناوری تکامل مییابند یا فناوری تحت تاثیر موسیقیدانها تکامل مییابد؟ این سوالات را از شاون رودیمن، اریکا، گونر هسلم، لارن فلکس ، جان بارِرا و آنتنس پرسیدیم تا رابطه در حال رشد بین هنرمندان و ابزارشان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.