تقریباً 20 سال پس از اینکه سیستم دیپبلوی آیبیام توانست برای اولین بار قهرمان شطرنج جهان، یعنی گری کاسپاروف را در یک بازی شش مرحلهای شکست دهد، نسل جدیدی از هوش ماشین (سرویس آلفاگو AlphaGo، گوگل) با لی سدول (Lee Sedol) قهرمان بازی گو (Go) رقابت کرد. بازی گو در مقایسه با شطرنج، برای یک کامپیوتر دشوارتر است چرا که روی بوردی بزرگتر (19 در 19 - 8 در 8) اجرا شده و حرکات ممکن بیشتری دارد. سدول از کشور کرهجنوبی دومین قهرمان این بازی در سطح جهان محسوب میشود. او اولین بازی خود با آلفاگوی گوگل را در پنج دست ادامه داد و نهایتاً شکست خورد. توسعهدهنده آلفاگو، در صورت برنده شدن این کامپیوتر جایزهای یک میلیون دلاری در نظر گرفته و قرار است آن را به UNICEF اهدا کند. دمیس هاسابیس (Demis Hassabis) مدیرعامل و موسس دیپمایند درباره این مسابقه گفت:«در یک چنین بازی پیچیدهای آنها هر دو در یک سطح رقابت میکردند. لی سدول مهرههایش را به شکلی کاملاً تهاجمی حرکت میداد اما آلفاگو هم کوتاه نمیآمد. البته آلفاگو کل زمانی را که در اختیار داشت پر کرد در حالی که سدول تقریباً 30 دقیقه وقت اضافه آورد.» بازی گو که برای اولین بار در حدود 2500 سال پیش در چین معرفی شد، امروزه یکی از پیچیدهترین بازیها برای انسان و کامپیوتر محسوب میشود. لیکن در اکتبر امسال، سیستم دیپمایند آلفاگو توانست کل پنج مرحله را از فان هویی (Fan Hui) قهرمان دیگر این بازی ببرد. هاسابیس در پست وبلاگیاش مینویسد:«گو یک بازی به شدت پیچیده است و از همین رو چالشی عمده برای هوش مصنوعی محسوب میشود.» قهرمان بینهایت آیا آلفاگو یک نقطه عطف است تاریخچه بازی گو به حدود ۲۵۰۰ سال پیش در چین برمیگردد و در واقع نوعی شبیهسازی جنگ است. بازیکنان کار را با صفحهای خالی شروع میکنند و به ترتیب سنگها یا...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.