skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

ورودی

محسن رحماندوست نویسنده میهمان

فیبر نوری و حفظ سلامت جامعه

محسن رحماندوست
نویسنده میهمان

۲۵ شهریور ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

شماره ۱۲

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۶ مهر ۱۳۹۸

افزایش بیش از اندازه محتوای موجود اینترنتی و همچنین تغییر الگوی آنها به چندرسانه‌ای باعث شده است کشورها به دنبال اجرای پروژه‌های مختلفی برای افزایش چندبرابری سرعت و پهنای باند اینترنت باشند. برخلاف این رویکرد جهانی، عدم رقابت و توجه دولتمردان کشور ما به این نیاز اساسی و اولیه در عصر ارتباطات، موجب شده زیرساخت‌های مخابراتی ضعیف و توسعه‌نیافته باقی بماند. از طرف دیگر، تلاش پاره‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌ها در جهت تامین حداقل نیاز‌های ارتباطی خویش از طریق روش‌های غیرمعمول موجب به خطر افتادن سلامت عمومی مردم در کشور شده است.
امروزه، استفاده از دستگاه‌های مخابراتی همچون تلفن همراه جزء لاینفک زندگی مردم جهان شده است. با وجود تحقیقات متعدد بین‌المللی و بحث و جدل‌های بسیار در مورد تاثیرات منفی این امواج، هنوز دولت‌ها به طور رسمی این تاثیرات مخرب را نپذیرفته‌اند.
وجود تحقیقاتی چون پژوهش انجام‌شده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه تاثیر این امواج بر بخش‌های مختلف بدن انسان مانند بافت مغز و جمجمه و پژوهش‌های انجام‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد امواج قوی رادیویی و پارازیت‌هایی که به صورت همگن در محیط پخش می‌شوند، برای انسان زیان‌آور است. به طور مثال برخی از تحقیقات نشان داده‌اند امواج رادیویی و آنتن‌های فرستنده تلفن همراه که با فرکانس بالا ارسال می‌شوند، برای بدن انسان مضر بوده و باعث بروز سرطان و بیماری‌های مغزی می‌شود. از طرف دیگر گسترش بیماری‌های روحی روانی، رشد ناراحتی‌های مغز و اعصاب در کودکان و نوجوانان و سقط‌های مشکوک جنین موضوع کم‌اهمیتی به نظر نمی‌رسد که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. وجود این امواج پرانرژی در سطح شهرها، آنها را به مایکروویو بزرگی تبدیل کرده که در حال پخته شدن همگی ما به آرامی است. این مساله ناشی از آن است که در ایران به دلیل رقابت در عرصه ارتباطات موبایل، شاهد حضور شرکت‌های متعدد ارائه‌کننده خدمات با تکنولوژی‌های نوینی چون 3G هستیم ولی ضعف زیرساخت‌های شبکه مخابراتی ثابت کشور موجب شده سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری برای برآوردن نیاز ارتباطی خود به سیستم‌های رادیویی مستقیم (Point to Point) روی آورند. این مساله‌ موجب سر برآوردن هزاران آنتن رادیویی مایکروویو روی سقف سازمان‌ها و حتی شرکت‌های متعدد خصوصی شده است.
بدین ترتیب امروزه با گسترش نیازهای ارتباطی و عدم توجه به نوسازی و تجهیز شبکه مخابراتی ثابت، خانه‌های مسکونی نیز نیازمند برقراری ارتباطات مستقیم رادیویی با مراکز ارائه‌کننده خدمات ارتباطی و اینترنتی هستند. بر همین اساس باز شدن فضای رقابت در این عرصه مهم، می‌تواند به کمک شهروندان بیاید و با ارائه کلیه خدمات نوین ارتباطی بر بستر شبکه پهن باند، نیازهای مخابراتی آنها را تامین کند. در این راستا نگاه درست به مشکلات نوسازی شبکه‌های قدیمی شرکت‌های مخابراتی و بهره‌برداری همزمان از شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری در کنار تجهیزات قدیمی سیم‌های مسی، قانونگذاران و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور را بر آن داشت تا اپراتور چهارم ملی را جهت تامین ارتباطات پهن باند مبتنی بر فیبر نوری در شهرهای بزرگ و کوچک کشور تاسیس کنند. این مساله‌ می‌تواند به همراه اقدام جهت نوسازی تنها شبکه موجود ارتباطی ثابت کشور (شرکت مخابرات ایران) با تکنولوژی‌های نوین از اشباع شدن توان انتقال دادهای ارتباطی در کشور به خصوص در لایه‌های در دسترس جلوگیری کند. امید است با تجهیز شبکه‌های ارتباطی ثابت کشور به فیبر نوری همگام با استانداردهای جهانی و ارتقای آنها، نیاز روز‌افزون سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارتباطات رادیویی رفع شود و شاهد توقف رشد روزافزون آنتن‌های مخابراتی از سطح شهر باشیم.
در همین راستا فناوری ارتباطی مبتنی بر شبکه فیبر نوری امروزه برای انتقال اطلاعات از نور هدایت‌شده به جای برق در سیم‌های مسی یا امواج رادیویی استفاده می‌کند و می‌تواند علاوه بر افزایش کیفیت سطح ارتباطات از مضرات امواج رادیویی برای بدن انسان بکاهد.
از طرف دیگر فناوری فیبر نوری به علت پتانسیل بالای انتقال امن اطلاعات می‌تواند بستر راه‌اندازی سرویس‌های سلامت الکترونیک را فراهم کند و در خدمت سلامت عمومی جامعه باشد. همچنین شبکه فیبرنوری می‌تواند علاوه بر شبکه‌سازی مراکز درمانی و بهداشتی همچون بیمارستان‌ها و مطب‌ها، زیرساخت لازم را برای تحویل سرویس‌های پهن باند و چندرسانه‌ای سلامت الکترونیک همچون جراحی از راه دور، بیمارستان هوشمند و معاینه از راه دور فراهم کند و از این طریق در بهبود و ارتقای سلامت جامعه نقش اساسی داشته باشد

این مطلب در شماره ۱۲ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱۲ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/1qv

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو