توسعه فضای استارتآپی کشور و شرکتهای دانشبنیان طی نیمه اول دهه ۹۰ این انتظار را…
۹ آبان ۱۴۰۳
بودجه امسال شگفتیهای زیادی داشت، یکی از آنها «دریافت عوارض از بازیهای خارجی» بود. بر اساس لایحه بودجه ۹۷ قرار است 10 درصد از فروش بازیهای آنلاین خارجی و همچنین بازیهای رایانهای خارجی عوارض گرفته شود.
زمانی وقتی اسم بازی را میشنیدیم بازیهای کودکانه اولین تصور ما از این واژه بود. اما چند سالی است که بازی معنی دیگری یافته و به زودی به صنعتی بدل میشود. البته در کشورهای دیگر این اتفاق رخ داده و ایران هم این اواخر وارد این چرخه شده است، اما ورود به چنین موضوعات جدیدی مانند هر رخداد جدیدی در ایران حاشیههای بسیاری دارد و این عوارض نیز از حواشی این موضوع نوین است. این داستان از زمانی آغاز شد که حسن کریمی قدوسی از دریافت عوارض از بازیهای خارجی خبر داد. مخالفتها آغاز شد. در حقیقت نمیتوان انکار کرد مسئولان ما حمایت را فقط در اختصاص وجه به صورت وام میدانند؛ مانند وام وجوه ادارهشده، وام ازدواج و قس علی هذا.
اما همیشه پول راهحل نیست. گاه بودجه وجود دارد اما تصمیمات نهادهای بالادستی مانعی برای بازیسازان است. ورود ناشران خارجی به ایران و سرمایهگذاری بر بازیهای ایرانی، حل موضوعاتی مانند بیمه و معافیت مالیاتی میتواند اقداماتی برای تسهیل فعالیت تیمها باشد. یکی دیگر از موضوعاتی که این روزها از موانع جدی فعالیت بازیسازها و کسبوکارهای نوپا قلمداد میشود مساله سربازی است. در بسیاری از جشنوارهها بازیسازان برنده با لبخندی تلخ از سربازی رفتن تمام اعضای تیم میگویند و امیدوار هستند اگر تیم تا سال آینده پابرجا بود، ورژن جدید بازی را ارائه دهند. چه بسا در میان این تیمها افرادی هم باشند که وام وجوه ادارهشده دریافت کردهاند اما حال این پول دیگر به دادشان نمیرسد، چون جمع کردن تیم پس از گذراندن سربازی کار آسانی نیست.
اما این موضوع به اینجا ختم نمیشود با اینکه دریافت عوارض با کش و قوسهای فراوان وارد لایحه بودجه شد و مدیران بنیاد ملی بازیها امیدوارند رای بیاورد، اما به گفته حسن کریمی قدوسی اگر تصویب نشود، بنیاد ملی بازیهای رایانهای مجبور خواهد شد در راستای حمایت از تولید داخلی مجوز عرضه بازیهای موبایلی خارجی را به طرز محسوسی کاهش دهد. این حرفها برای من تداعیکننده این روزهای تلگرام است که برخی از مسئولان فیلتر کردن آن را در جهت حمایت از شبکههای داخلی میدانند. البته همانطور که امروز راهحلی به نام فیلترشکن برای شبکههای خارجی وجود دارد، برای ورود بازیهای خارجی نیز راهحلهایی وجود دارد. پس باید از اساس فکری بنیادین برای حمایت از تولیدهای داخلی کرد زیرا راهحلهای گذرا جوابگوی نیاز بازیسازان نیست.