کمپینهای رفتاری جهت مصرف بهینه انرژی؛ استفاده بهینه با آگاهی
کمپینهای رفتاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد صرفهجویی انرژی در سطح جهانی از…
۱ آذر ۱۴۰۳
۳۰ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۷ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۱۴ آذر ۱۴۰۱
بنیانگذاران پروژه NFT میمونهای کسل (BAYC) پس از موفقیت استارتآپ خود به نام یوگا، حالا میخواهند سراغ جادوی متاورس بروند. میمونهای کسل میخواهند عملکردشان را در پلتفرم بازیای به نام آدرساید (Otherside) به اثبات برسانند که بر متاورس مبتنی است.
انگشتشماری از استارتآپها برای اولین بازی خود با این سطح از فشار اجتماعی مواجه میشوند و به ندرت چنین جمعیتی در انتظار شکست آنها هستند. روند صعودی NFTها که مالکان میمونهای کسل و بنیانگذاران پروژه را ثروتمند کرد، دشمنان زیادی را هم داشت که NFT را طرح پانزی (Ponzi scheme) قلمداد میکنند. با سقوط قیمت رمزارزها در چند ماه گذشته، بسیاری از سرمایهگذاران خرد این بخش به شدت متضرر شدند.
یوگا در این دوران مهم با مشکلی جدی مواجه است: اینکه اجتماع دارندگان NFT را در دوران توسعه آدرساید، حفظ کند، آن هم زمانی که یک زمستان کریپتو و رکود احتمالی برای این صنعت پیشبینی میشود. این استارتآپ علاوه بر پاسخ به انتقادات گیمرها در رابطه با مفهوم NFT، باید از جامعه منحصربهفرد NFTهای گرانقیمت خود عبور کند و به فکر جذب طرفدار باشد.
موفقیت آدرساید اهمیت زیادی برای صندوقهای سرمایهگذاری دارد، پروژهای که در همان بدو تولد خود با رقم سرسامآور چهار میلیارد دلار ارزشگذاری شد. از سوی دیگر در دورانی که بازیگران قدرتمندی مثل متا به دنبال متحول کردن متاورس هستند، این پروژه و موفقیت آن اهمیت زیادی برای «مالکیت» وب۳ خواهد داشت.
نیکول مونیز، مدیرعامل یوگا، در مصاحبهای با تککرانچ گفت: «متاورسهای زیادی وجود خواهند داشت اما من فکر میکنم که مهمترین سوال باز یا بسته بود آنهاست. اصلا آیا ما در این جهان مالک خودمان هستیم؟ اصلیترین سوال همین است. شما مالک خودتان هستید؟»
در شنبهای که گذشت (۱۶ جولای)، گزارشگر تککرانچ در دموی بزرگی از متاورس آدرساید به نام «اولین سفر» یا «First Trip» شرکت داشت. در این دمو چهار هزار و ۵۰۰ نفر از اعضای جامعه یوگا به طور همزمان گرد هم آمدند. کاربران همگی به شکل روباتهای رنگارنگ در این دمو حاضر شدند و تنها یک میمون کسل بسیار بزرگ به نام «کورتیس»، جمعیت را هدایت میکرد و کاربران را با اولین تجربه این پلتفرم آشنا کرد.
این دمو مشکلی از نگاه فنی نداشت. اما جنبه مهم آن، حضور تعداد زیادی آواتار بود که هر کدامشان را یک انسان واقعی کنترل میکرد. حرکت در این فضا و تجربه صحبت و ارتباط آواتارها در گوشه و کنار آن، حس یک فستیوال کوچک را القا میکرد.
آدرساید هم همانند روبلاکس یا هرایزن وردز از شرکت متا، پلتفرمی برای توسعهدهندگان بازی است و کاربران میتوانند با ساخت در این زمینهای مجازی به درآمدزایی بپردازند.
با اینحال، جا دادن هزاران نفر در یک فضای دیجیتالی یک بحث است و سرگرم کردن آنها بحث دیگری؛ با اینکه اولین تجربه این جهان به صورت جنگ بین چهار هزار و ۵۰۰ نفر و یک غول بزرگ بسیار منحصربهفرد بود، اما روشن است که این سطح از تجربه همزمان میتواند خیلی سریع به آشفتهبازار تبدیل شود. از سویی ممکن است همانند بازی فورتناید، شاهد شکلی از مبارزات بتل رویال در این پلتفرم باشیم.
با اینکه آدرساید بر پایه تجربه جمعی و برای حضور تعداد زیادی کاربر طراحی شده، اما الزامی ندارد که توسعهدهندگان نیز بازیهای خود را برای تعداد بالا طراحی کنند. این بازیها ممکن است با تعداد محدود یا حتی تکنفره طراحی شوند.
مونیز میگوید: «شما به عنوان توسعهدهنده میتوانید هر چیزی را که از نظرتان منطقی است بسازید و هر چیزی را حل کنید. این جهان رایگان و آزاد است، هر کاری میخواهید انجام دهید، هر چیزی میخواهید بگویید و تنها محدودیت تعرض به حقوق دیگران و فضای امن آنهاست.»
گوردون گانر، بنیانگذار میمونهای کسل، درباره لزوم استفاده از این مقیاس گسترده میگوید: «تیم ما سعی دارد بهترین متاورس ممکن را بسازد.»
او میگوید: «ما شهری برای ارتباطات هزاران نفر میسازیم، شبیه به GTA، اما در اینجا تمام بازیکنان واقعی هستند.»
با اینکه میمونهای کسل در حال حاضر مخاطبان خاص خود را دارند، اما راهاندازی آدرساید برای استارتآپ Improbable که وظیفه توسعه و ساخت آن را بر عهده دارد اتفاق مهمی محسوب میشود. این استارتآپ پنج سال پیش ۵۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه کرد و به تازگی با جذب ۱۵۰ میلیون دلار برای «شبکه متاورس» M2، یک میلیارد دلار ارزشگذاری شد.
هرمان نارولا، مدیرعامل ایمپراببل، میگوید: «این چهارمین نسل تکنولوژی در خانه من است، زمان زیادی صرف تکامل آن شده است. اما ما به پیشتازی در ارائه تجربههای چندنفره تبدیل شدیم.»
آدرساید همچنان در مراحل اولیه آزمایش است و تیم توسعهدهنده معتقد است پیش از عرضه نهایی، مالکان NFTهای یوگا باید چندین مرتبه این جهان مجازی را آزمایش کنند. گانر میگوید: «به نظرم خوب است که سفر اول، سفر دوم، سفر سوم و بعدی و بعدی داشته باشیم. ما در همین بزنگاههای اجتماعی به بازنگری و توسعه متاورس میپردازیم.»
با اینکه سرنوشت بسیاری از بازیها به موفقیت آنها در آینده وابسته است، اما در تعداد کمی از این بازیها، موفقیت بازیکنان نیز به موفقیت بازی گره خورده است. یوگا تا همین امروز سرمایه زیادی از سوی کاربران برای آدرساید دریافت کرده است. این استارتآپ از فروش زمین این جهان مجازی ۳۱۷ میلیون دلار درآمد کسب کرده و حدود ۵۵ هزار پلات مجازی به نام Otherdeed را نیز به فروش رسانده است.
پس از پایان فرایند فروش، قیمت توکن بومی این متاورس (ApeCoin)، که کاربران زمینها را از طریق آن خریداری کردند، به شدت سقوط کرد و از اوج خود حدود ۹۰ درصد فاصله گرفت. همین موضوع باعث شد کاربران حدود پنج هزار و ۸۰۰ دلار بابت دریافت یک Otherdeed پرداخت کنند و با گذشت چندین ماه، هنوز هم قیمت آنها ۳۰ درصد با مبلغ پرداختی کاربران فاصله دارد و به همین دلیل موفقیت بسیاری به موفقیت این پلتفرم گره خورده است. اما گیمرها تنها سرمایهگذار نیستند؛ در ماه مارس، این استارتآپ حدود ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه از صندوق سرمایه a16z دریافت کرد.
دموی این استارتآپ در حالی منتشر شده که بازیهای معروف مثل اکسیاینفینیتی، به دلیل مدلهای اقتصادی ناپایدار هدف انتقاد قرار گرفتهاند. طرح کامل یوگا برای درآمدزایی هنوز در دست توسعه است و بنیانگذاران هنوز زمانی برای عرضه عمومی تعیین نکردهاند، اما آواتارهای چند میلیون دلاری و فروش گسترده زمین چیزی نیست که هر روز و در هر کجا شاهدش باشیم و با این حساب یوگا خودش را برای رقابت با بازیگران بزرگی مثل اپیکگیمز، روبلاکس و متا آماده میکند.
گارگیمل، همبنیانگذار میمونهای کسل، میگوید: «هدف یک جهان باز و تعاملپذیر است، نه حالت ۵۰ درصدی که در دیگر جاها شاهدش هستیم. کاربران میتوانند دارایی تولید کنند، مالکش باشند، از پلتفرم مهاجرت کنند و هیچکس جلودارشان نخواهد بود.»
بنیانگذاران این شرکت بدون اشاره صریح به شرکت متا، پلتفرم متاورسی این شرکت را هدف نقد قرار دادند. پلتفرم هرایزن وردز از شرکت متا مالیاتی ۴۷.۵ درصدی برای کالاهای فروختهشده در هدست تعیین کرده است. به نظر میرسد دلیل عدم انتقاد مستقیم یوگا، اهمیت متا برای آینده آدرساید باشد.
یوگا قرار است با تکیه بر بازی مبتنی بر وب، هزینههای پلتفرم را کاهش دهد اما این اقدام دسترسی کاربران از طریق فروشگاههای اپلیکیشن به این پلتفرم را از بین میبرد و در نتیجه به چالشی برای آنها تبدیل میشود.
مونیز میگوید: «نگاه ما چندپلتفرمی است. دسکتاپ و موبایل… VR هم پلتفرم مهمی برای ماست، بهعلاوه بحث محدودیت محلی هم وجود دارد و گاهی بازیکنان از نسخه غیرعمومی این بازی و جهان داخلش استفاده میکنند و حتی در این حالت هم باید این امکان وجود داشته باشد که بتوانید در توییتی بگویید، وای من یک اژدها کشتم و حالا بقیه بتوانند به همان مکان بروند و صحنه را به صورت زنده مشاهده کنند.»
منبع:TechCrunch