skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گزارش ماه

یاشار دارابیان مدیرعامل آوین انس

شرکت‌های پخش آنلاین شبیه تلویزیون هستند یا ویدئوکلوپ‌ها؛ جدال با مرگ

یاشار دارابیان
مدیرعامل آوین انس

۸ خرداد ۱۴۰۱

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

شماره ۱۰۱

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱

شرکت‌های پخش آنلاین شبیه تلویزیون هستند یا ویدئوکلوپ‌ها
آیا شرکت‌های پخش آنلاین شبیه تلویزیون هستند یا ویدئو کلوپ‌ها؟ این پرسش آماندا لاتز، استاد دانشگاه کوئینزلند را می‌توان کلیدی‌ترین پرسش در حوزه تنظیم‌گری و قانون‌گذاری کسب‌وکارهای پخش آنلاین و پلتفرم‌های صوت‌وتصویر برشمرد. قریب به یک دهه، پیش با آغاز به کار پخش آنلاین محتوا در ایران، کمتر کسی تصور می‌کرد این صنعت منجر به لرزیدن پایه‌های صداوسیما و سلطه ناشی از انحصار بی‌چون‌وچرای آن شود. پلتفرم‌های صوت‌وتصویر همچنین تاثیر شگرفی بر صنعت سینما گذاشت، مرزهای بین فیلم و تلویزیون را از بین بُرد و تعادل تعاملات تجاری بین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محتوا را بر هم زد. به طور کلی دو رویکرد برای مواجهه با پلتفرم‌های پخش آنلاین صوت‌وتصویر در جهان وجود دارد. برخی دولت‌ها از کسب‌وکارهای پخش آنلاین صوت‌وتصویر به عنوان مؤلفه‌های فرهنگی یاد می‌کنند و در برخی دیگر، پلتفرم‌های صوت‌وتصویر زیرمجموعه‌ای از صنایع به شمار می‌آیند که مشمول سیاست‌های اشتغال‌زایی، مالیات و اخذ مجوزهای مربوطه می‌شوند. در ایران اگرچه نگاه در ابتدا از دریچه هنر و فرهنگ بوده است، اما حاکمیت در حال حاضر پلتفرم‌های صوت‌وتصویر را به عنوان یک صنعت مورد واکاوی قرار داده است. این مهم در گفت‌وگوی پیوست با میراحمد ذوالفقاری، اقتصاددانِ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، نیز تایید شده است: «در حال حاضر در حوزه صوت‌وتصویر فراگیر با یک بازار (صنعت) مواجه هستیم. زمانی محتوای صوتی و تصویری یک هنر بود و صرفاً توسط بخش حاکمیتی و قسمتی هم توسط بخش خصوصی در سینما تولید می‌شد، اما الآن بخش خصوصی حضوری جدی دارد.» تا پیش از این، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داعیه‌دار رسیدگی به تولیدات سینمایی و توزیع محتوای رسانه‌های خانگی بود و سازمان صداوسیما وظیفه تنظیم‌گری در حوزه پخش تلویزیونی را بر عهده ‌داشت؛ اما بر هم خوردن تعادل این حوزه با حضور شرکت‌های پخش آنلاین و پلتفرم‌های صوت‌وتصویر، به‌هم‌ریختگی فضای تنظیم‌گری حاکم در کشور را در پی داشت؛ به نوعی...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۱۰۱ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۱۰۱ پیوست
دانلود نسخه PDF
https://pvst.ir/cfb

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو