skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

می‌خواهیم در سال ۲ میلیون گوشی تولید داخل داشته باشیم

۱۰ دی ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۵ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

بالا رفتن قیمت ارز در چند سال اخیر قدرت خرید مردم را کاهش داده و آنطور که وزیر ارتباطات اعلام می‌کند میزان فعال شدن گوشی‌های هوشمند در شبکه اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز با کاهش قابل توجهی همراه شده است.

به گزارش پیوست، به همین بهانه و برای حل این معضل در مراسمی با حضور اپراتورهای تلفن همراه، تولید‌کنندگان گوشی تلفن همراه و مقاماتی از وزارت ارتباطات و صنعت و معدن دو تفاهم‌نامه امضا شد که به واسطه آن قرار است روند تولید گوشی‌های ایرانی با کیفیت در کشور سرعت بگیرد.

در این مراسم محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با اعلام اینکه بسته حمایتی مشخصی با امضای بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت و همچنین اپراتورهای تلفن همراه و پست بانک امضا می‌شود تا به تولید گوشی تلفن همراه در کشور کمک کند گفت: «براساس این بسته‌ حمایتی و امضاء دو تفاهم‌نامه می‌خواهیم تا ۲ سال آینده بتوانیم در سال به تولید ۲ میلیون گوشی با قیمت متوسط ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان برسیم. همچنین این کار برای تولید‌کنندگان گوشی ۵ هزار میلیارد بازار ایجاد می‌کند.» به باور او وقتی گوشی ارزان‌قیمت باکیفیت در اختیار مردم باشد شرایط برای رشد اقتصاد دیجیتال هم فراهم خواهد شد.

وزیر ارتباطات در مورد جزییات تفاهم‌نامه بین اپراتورهای تلفن همراه و پست بانک توضیح داد: «هدف اصلی ما این است که گوشی ارزان با کیفیت بالا را در اختیار کاربرانی بگذاریم که قدرت خرید گوشی‌های گران‌قیمت را ندارند؛ بنابراین با تفاهم‌نامه بین پست بانک و اپراتورهای همراه یعنی ایرانسل و همراه اول قرار است صندوق مالی شکل بگیرد که ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه آن را پست بانک و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه دیگر صندوق را بانک مرکزی تأمین می‌کند. در نهایت نیز اپراتورها با راه‌اندازی سایت مشخصی کار ثبت‌نام مشتریان خواهان گوشی داخلی را آغاز می‌کنند. همچنین در این فرایند هویت مشتریان و توان مالی بازگشت اقساط توسط پست بانک مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

جهرمی با اشاره به تفاهم‌نامه دوم که بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت به امضاء رسید گفت: «تولید گوشی در کشور با مشکلات و موانع خاصی همراه است از جمله بالا بودن قیمت تهیه قطعات گوشی؛ بنابراین در این زمینه با وزارت صمت به تفاهم رسیده‌ایم که تعرفه واردات گوشی که حالا ۱۵ درصد است با کاهش قابل توجهی همراه شود.»

آنطور که جهرمی در این مراسم اعلام می‌کند وارد شدن دولت برای تعریف بسته حمایتی تولید گوشی تلفن همراه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بوده است. او در این مورد توضیح داد: «در سال‌های اخیر قیمت ارز با رشد قابل‌ توجهی همراه شده و گروهی از مردم دیگر امکان خرید گوشی را ندارند و این باعث شده تا این گروه وقتی گوشی‌شان آسیب می‌بیند امکان خرید مجدد نداشته باشند و یا به سمت استفاده از گوشی‌های دست دوم بروند که این کار هم امنیت اطلاعات آنها را به خطر می‌اندازد.» جهرمی ادامه داد: «روند فعالیت گوشی‌های هوشمند و اضافه شدن گوشی‌های جدید هوشمند به شبکه تلفن همراه اپراتورهای همراه نیز با کاهش مواجه بوده و از سمت دیگر وارد شدن گوشی‌های کلاسیک دکمه‌دار با افزایش قابل توجهی همراه شده است.» جهرمی تأکید می‌کند که چالش ایجاد شده در این زمینه می‌تواند حالا به فرصتی برای رشد صنعت تولید گوشی تلفن همراه در کشور تبدیل شود.

جهرمی تأکید می‌کند تولید‌کنندگانی می‌توانند از این بسته حمایتی استفاده کنند که در کنار تولید محصول با کیفیت، شبکه توزیع خوبی داشته باشند و سیستم پشتیبانی و ارائه خدمات آنها نیز استاندارد باشد. براساس اظهارت او تا کنون ۴ تولید‌کنند شناخته شده برای استفاده از این بسته حمایتی اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از پشت سر گذاشتن ارزیابی‌های مشخص امکان استفاده از تسهیلات در این زمینه را دارند. به گفته او نمونه‌های گوشی‌های تولید داخل رونمایی و عرضه آنها به بازار نیز تا پایان سال صورت خواهد گرفت.

مشارکت حداکثری برای رفع نیاز بازار به گوشی

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین اپراتورهای همراه و پست بانک برای حمایت از تولید گوشی داخلی اعلام کرد که با تدوین یک بسته حمایتی در این زمینه می‌خواهند با کمک شبکه فروش اپراتورها و همچنین تأمین مالی فروش اقساطی که پست بانک متولی آن است گام برای تشکیل زیست‌بوم مناسب تولید داخلی را بردارند.

ستار هاشمی در مراسم رونمایی از بسته حمایتی زیست‌بوم تلفن همراه هوشمند و امضای تفاهم‌نامه برای حمایت از تولید گوشی داخلی گفت: «حمایت از زیست‌بوم تلفن همراه هوشمند معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات واگذار شده است. در معماری این بسته سعی کردیم از مشارکت حداکثری تمام ذینفعان این زیست‌بوم استفاده کنیم. جلسات متعدد کارشناسی را با حضور نمایندگان اپراتورها و پست بانک برگزار کردیم. نظرات آنها را اخذ کرده و در طراحی این بسته حمایتی مد نظر قرار دادیم.»

او ادامه داد: «چیزی که در این بین به شکل ویژه به آن توجه شد نگاه علمی، منطق اقتصادی و نگاه تسهیل گری به جای تصدی‌گری بود. ما سعی کردیم بستری را طراحی کنیم که هم تولیدکنندگان بازار خود را پیدا کنند و اپراتورهای ما معطوف به همراه اول و ایرانسل نباشند. نگاه دیگری که در طراحی این بسته مورد نظر قرار گرفت این است که طرح را با نگاه مبتنی بر شفافیت و رقابت به مرحله اجرا در بیاوریم.»

به گفته او توجه به حقوق مصرف‌کننده و ایجاد کارآفرینی پایدار جزو شاخص‌های اصلی است که در این بسته به آن توجه شده است.

هاشمی بر این باور است که با آماده‌سازی این بسته حمایتی و امضای تفاهم‌نامه بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت و تفاهم‌نامه دیگر بین اپراتورهای همراه و پست بانک، بستر خوبی برای توسعه تولید گوشی داخلی فراهم خواهد شد که می‌تواند با نگاه دقیق و شناخت عمیق، زیست‌بوم پایداری در این زمینه را رقم بزنند.

http://pvst.ir/78c

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو