ژوزف وایزن بام (Joseph Weizenbaum) (۱۹۲۳- ۲۰۰۸) دانشمند آلمانی-آمریکایی علوم کامپیوتر، استاد دانشگاه MIT و یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی مدرن میگوید: «برنامهنویس کامپیوتر خالق کهکشانهایی است که به تنهایی قانونگذار آنهاست. هیچ نمایشنامهنویس، هیچ کارگردان صحنه و هیچ امپراطوری، هرقدر هم قدرتمند، تا به حال چنین اختیار مطلقی برای چیدن صحنه یا میدان نبرد یا فرمان دادن به بازیگران یا ارتش وظیفهشناس غیرقابل انحرافی نداشته است.» در هر تجارت و کسب و کاری سه نوع دارایی وجود دارد: الف- داراییهای پولی شامل وجوه نقد، وام و اعتبار کسب و کار ب- داراییهای مشهود یا فیزیکی شامل اموال قابل لمس از قبیل ملک، خودرو و کالا ج- داراییهای نامشهود یا فکری که در دستهبندیهای مختلفی از جمله دانش فنی، اطلاعات اختصاصی و دادههای تجاری، همچنین ایده، طرح، اسرار تجاری و کلیه محصولاتی است که به واسطه دانش فکری اشخاص تولید و حمایت قانونی میشوند. اگر همراه قدیمی ماهنامه پیوست هستید، حتماً به خاطر دارید که در ششماهه دوم سال نود و نه بحث حقوق قراردادهای نرمافزار به تفصیل و در شش یادداشت مستقل به بررسی گذاشته شد. حال در گام بعد این دغدغه باقی است که نرمافزار تولیدشده تحت مالکیت چه کسی است؟ چه حقوقی بر آن حاکم است؟ چگونه میتوان از منافع خود نسبت به حقوق معنوی نرمافزار محافظت کرد و برای پاسخ به این پرسشها، در سلسله مقالات پیش رو، مالکیت فکری نرمافزار و حقوق و آثار ناشی از ثبت آن را در شش شماره توضیح خواهیم داد: ۱) ساختار نرمافزار و مالکیت اجزای آن ۲) زمینه و چگونگی تولید و توسعه نرمافزار ۳) حقوق مالکانه ناشی از توسعه نرمافزار ۴) حمایت قانونی از حقوق مالکانه نرمافزار ۵) ریسکهای عدم ثبت حقوق مالکانه نرمافزار ۶) حل و فصل اختلافات ناشی از دعاوی مالکیت نرمافزار ساختار نرمافزار و مالکیت اجزای آن گردی بوش (Grady Booch) (۱۹۵۵)، پژوهشگر ارشد گروه...