صنعت بازیهای جهانی بازاری پرشتاب و رو به تکامل است که پیشبینی میشود در پایان سال 2020 حدود 160 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. تقریباً نیمی از این درآمد را بازیهای موبایلی تولید خواهند کرد که سریعترین میزان رشد را دارند. با توجه به این رشد مداوم، جای تعجب نیست که سرمایهگذاریهای کارآفرین و سرمایهگذارهای بازی بیش از 6/9 میلیارد دلار به این صنعت اختصاص دادهاند، رقمی که پیشبینی میشود تا سال 2023 به 250 میلیارد دلار برسد. مثلاً Boom Fantasy در سال 2019 دو میلیون دلار بودجه از ESPN (شبکه برنامههای تفریحی و ورزشی) دریافت کرد و از سوی دیگر، بسیاری از استودیوهای بازی بزرگتر هم در سالهای اخیر شرکتهای بازیکنان کوچکتر را خریداری کردهاند. همه اینها از کجا آغاز شد؟ بازی موبایلی چطور تا این حد موفق بوده است؟ خاستگاه بازی موبایلی بسیاری از مردم فکر میکنند اولین بازی موبایلی اسنیک (Snake) است که در سال 1997 در گوشیهای نوکیا 6110 راهاندازی شد، اما اینطور نیست؛ اولین بازی موبایلی سه سال قبلتر ارائه شده بود. دستگاه موبایل Hagenuk MT-2000 در سال 1994 نوعی بازی خانهسازی به نام تتریس (Tetris) محبوب داشت که نقطه آغاز صنعتی بسیار موفق و پرسود بود. اولین بازی موبایلی از زمان راهاندازی بازیهای موبایلی هزاران نفر این بازیها را دنبال کردهاند و حالا بیش از 900 هزار بازی فعال در اپاستور وجود دارد که 22 درصد از کل بازیها را تشکیل میدهد. وقتی اسنیک در سال 1997 راهاندازی شد، به دلیل سادگی و اعتیادآوری، جذابیت و مناسب بودنش برای همه سنین به پدیدهای جهانی بدل شد. این بازی حتی در سال 2017 نیز با معرفی نوکیا 3310 در کنگره جهانی موبایل دوباره راهاندازی شد. تتریس و اسنیک اولین بازیهای ساده و کوتاهمدت در گوشیها بودند که اجداد ژانری به حساب میآیند که ما امروز بازیهای هایپر کژوال* (hyper-casual) میخوانیم و اپاستورها پر از این...