آیا مردم در محیطهای واقعیت مجازی شکنجه خواهند شد؟
افسانهای بیرون از بازیهای کامپیوتری
۶ اسفند ۱۳۹۶
زمان مطالعه : ۹ دقیقه
شماره ۵۵
تاریخ بهروزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
دنیایی را تصور کنید که در آن فناوری واقعیت مجازی، واقعیتهای موجود در برنامهریزی و ساختوساز شهری، طراحی محصول و آموزش را بهبود میبخشد. تصور کنید چگونه توان ارتباط از راه دور و حضور از راه دور مبتنی بر واقعیت مجازی، نحوه تغییر امور شهرها را تغییر خواهد داد – برای مثال با بازتعریف نیاز به سامانههای حمل و نقل فیزیکی – یا نحوه تجربه فرهنگی انسانها نظیر هنر و موسیقی را متحول خواهد کرد. تصور احتمالات ناشی از واقعیت مجازی و همراه آن، واقعیت افزوده (augmented reality – AR)، دشوار نیست. مساله دشوار پیادهسازی این فناوری در سطح کلان است. واقعیت افزوده که در آن دنیای واقعی با واقعیت مجازی ترکیب میشود کاربران فراوانی در دنیای کسبوکار و مصرفکنندهها دارد، ولی واقعیت مجازی که در آن کاربران در دنیای مجازی فرو روند و بتوانند با آن تعامل کنند هنوز هم در دنیای خارج از بازیهای کامپیوتری افسانه به شمار میرود. اما تحقیق MarketsandMarkets نشان میدهد بازار جهانی واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۴ میلیارد دلار خواهد رسید که نشانگر نرخ رشد سالانه حدود ۵۸ درصدی در طول سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ است. بازار واقعیت مجازی در هر دو بخش نرمافزار و سختافزار با موانع مختلف روبهروست. در عین حال شرکتهای نوآور با چشمانداز واقعیت مجازی میتوانند ضمن رفع این موانع و کاربرد فراگیر واقعیت مجازی در هر دو حوزه، دنیا را متحول سازند؛ برای مثال در بخش نرمافزار پیشرفت چشمگیری از طریق پلتفرم شهر مجازی حاصل شده است که به کاربران اجازه میدهد در آن زندگی کنند -مسائل تجاری، تجربیات فرهنگی، تفریحات یا آموزش. اما این پیشرفتها چه نمودهایی در کاربردهای فناوری در زندگی واقعی خواهد داشت؟ چه ملاحظات اجتماعی گسترده یا اخلاقیای باید در صنعت مورد توجه قرار گیرد؟ شهرهای هوشمند و واقعیت مجازی امروزه، خارج از حوزه تجربی، فعالیت اندکی از نظر توسعه فناوری واقعیت...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.
وارد شویدعضو نیستید؟ عضو شوید