کسبوکار به توان AI؛ چگونه شرکتها ره صدساله را با چند کلیک طی میکنند؟
محسن باقری، مدیر توسعه کسبوکار شرکت دانشبنیان پارت «یکشبه نمیتوان ره صدساله را طی کرد»…
۱۶ مهر ۱۴۰۳
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه : ۳ دقیقه
هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری مفهوم تازهای نیست و نمونههای آن را میتوان در کاراکتر بازیهایی مثل GTA مشاهده کرد که در شرایط مختلف واکنشهای خاص خود را نشان میدهد. اما آنچه به تازگی توجه بسیاری از تولیدکنندگان و گیمرها را به خود جلب کرده، استفاده از نسل جدید هوش مصنوعی مولد و زبان طبیعی است. ورود این تکنولوژی به صنعت گیمینگ میتواند آینده آن را متحول کند.
به گزارش پیوست، به تازگی گزارشی از PC Gamer منتشر شده که نشان میدهد یکی از اصلاحات (Mod) بازی Skyrim به نام Art From The Machine، با استفاده از ChatGTP و دیگر ابزارهای هوش مصنوعی موفق شده به کاراکترهای غیرقابل بازی یا NPCها حافظه و گفتنیهای جدید را اضافه کند.
در این نسخه VR حتی میتوانید از طریق میکروفون با NPCها صحبت کنید و از آنها سوال بپرسید. این نسخه اصلاحشده از ChatGPT و اپلیکیشن هوش مصنوعی xVASynth برای تبدیل متن به کلام استفاده میکند. با استفاده از این سازوکار، کاراکترهای بازی میتوانند پاسخهای جدید و پیشبینینشدهای به شما ارائه دهند و دیگر خبری از یکسری متن از پیش نوشته نیست.
همچنین ابزار دیگری به نام Whisper هم با تبدیل کلام به متن به شما اجازه میدهد از طریق میکروفون سوال خود را برای NPCها مطرح کنید. در این فرایند، پرسش کلامی شما از صوت به متن تبدیل و امکان درک آن برای هوش مصنوعی فراهم میشود.
استفاده از زبان طبیعی و ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی در صنعت گیمینگ میتواند مرحله جدیدی برای پیشرفت بازیها باشد و ممکن است تمرکز شرکتها از سطح گرافیک و طبیعی بودن بازی به استفاده از این تکنولوژی تغییر کند.
مطالعه جدیدی از Inworld AI با عنوان «آینده NPCها: گیمرها از کاراکترهای نسل جدید چه انتظاری دارند» نشان میدهد گیمرها برای استفاده از هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری آمادهاند.
بر اساس یافتههای این مطالعه، ۹۹ درصد از پاسخدهندگان میگویند NPCهای مجهز به هوش مصنوعی یا AI NPCها باعث بهبود تجربه بازی میشوند و حتی ۸۱ درصد از آنها حاضرند هزینه بیشتری بابت بازیهای مجهز به هوش مصنوعی بپردازند.
وجود کاراکترهای هوشمند و آزاد کامپیوتری مفهوم جذابی به نظر میرسد و به ویژه در بازیهای آفلاین تحول بزرگی ایجاد میکند. با اینکه هنوز چنین مفهومی به مرحله اجرا نرسیده است اما نمونههایی مثل نسخه اصلاحشده Skyrim و موارد دیگر، نتایج امیدوارکنندهای ارائه کردهاند.
محققان دانشگاه استنفورد و موسسه تحقیقاتی گوگل (Google Research) نیز در یک پروژه تحقیقاتی جدید پس از طراحی یک بازی با چارچوب مولد و جهان باز شبیه به بازی «The Sims» نتایج جالبی را گزارش کردند. محققان در مقاله منتشرشده از این تحقیقات از ارتباط پیچیده کاراکترها با یکدیگر و حتی برنامهریزی آنها برای یک مهمانی صحبت کردهاند.
در این مقاله آمده است کاراکترها رفتار اجتماعی خاص خود را در صحبت و حتی چینش محیط دارند و جالب اینکه از یک دیگر کمک خواسته و حتی با حضور در مهمانی با هم ارتباط برقرار کردهاند.