گزارش سالانه گارتنر در سال 2008 با این عنوان آغاز میشد:«چرخه غلو در فناوریهای در حال ظهور». سال 2008 اولین سالی بود که در گزارش سالانه این شرکت از واقعیت افزوده نام برده میشد. در این مطلب گارتنر نوشت واقعیت مجازی تا تصویب واقعی جریان 10 سال فاصله دارد. یک سال بعد یعنی در سال 2009 برای مشتریان شیوههای جدیدی جهت مشاهده دادههای جغرافیایی ظهور یافت. ابزارهایی از جمله ویکیتود (Wikitude)، دوربین سکای (Sekai)، لایار (Layar) و جونیو اولین نرمافزارهای تحت موبایلی بودند که نقاط دادههای جغرافیایی را به شکلی گرافیکی و با استفاده از دید دوربین به نمایش میگذاشتند؛ در واقع این ابزارهای اولیه مرورگرهای واقعیت مجازی محسوب میشدند. دانشگاهیان و پژوهشگران فوراً این مرورگرها را از عرصه خارج کردند چه از نظر آنها، واقعیت مجازیای در کار نبود و هیچ یک از بینایی کامپیوتر بهره نمیگرفتند و صرفاً دادههای جیپیاس منبع آنها بود. لیکن با تمام اینها به نظر میرسید آینده فرا رسیده و مرورگرهای واقعیت مجازی روزبهروز سرمایههای بیشتری را به خود جذب کردند. بودجه تیمهای تحقیق و توسعه رشد یافت و در کنار پیشرفتهای حوزه موبایل اولین گامها در عرصه واقعیت مجازی برداشته شد: نرمافزار چیزهایی را که میبیند درک میکند. در ابتدا مرورگرها میتوانستند مجموعه الگوها از جمله کدهای QR و نشانگرهای AR را بازشناسی کنند. ظرفیتهای بینایی سیستمها به سرعت در انتهای سال 2012 رشد یافتند و موضوعاتی مثل بازشناسی تصویر و استخراج ویژگیهای طبیعی از طریق واقعیت مجازی روی موبایل به واقعیت تبدیل شدند. در همین زمان زاپار (Zappar) و اوراسما (Aurasma) به بازار مرورگرهای واقعیت مجازی پیوستند. این بازیکنان جدید توانستند به سرعت در این زمینه موفقیتهایی در بازار کسب کنند. اکنون که چندین سال از آن ماجرا میگذارد، گویی پیشبینی گارتنر در سال 2008 کمی زودتر از موعد درست از آب درآمده است. مسلماً مرورگرهای واقعیت مجازی هنوز نتوانستهاند تاثیری...