اقتصاد پنهان فیلترینگ، دانشبنیان با رشد درونزا
ابزارهای عبور از محدودیتهای اینترنتی، یک اکوسیستم اقتصادی ایجاد کردهاند که با همکاری فیلترینگ و…
۳ آذر ۱۴۰۳
تفاهمنامه راهاندازی خانه خلاق و نوآوری بازیهای رایانهای میان ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و بنیاد ملی بازیهای رایانهای امضا شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، پرویز کرمی، رئیس مرکز و دبیرستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، در این مراسم با بیان اینکه نظام ساختاری حمایت از صنایع خلاق و فناوریهای نرم در کشور شکل گرفته است گفت: «توسعه و رونق شرکتهای خلاق نیازمند ایجاد یک هاب یا پلتفرم ملی برای شکلگیری شرکتهای دانشبنیان و خلاق است. این خانه خلاق و نوآوری در حوزه بازی شکل میگیرد تا به نمایندگی از معاونت علمی و بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نوآوری و توانمندیهای خوب در حوزه بازیهای رایانهای را تحولی جدی ببخشیم.»
مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با اشاره به اینکه تفاهمنامه راهانداری خانه خلاق و نوآوری بازی در راستای توسعه صنایع خلاق و همکاری معاونت علمی با وزارت ارشاد امضا میشود ادامه داد: «پیش از این، تفاهمنامهای به امضای معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری و وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده که تشکیل خانه خلاق و نوآوری در حوزه بازیهای رایانهای ذیل آن تفاهمنامه است. در این تفاهمنامه حوزههای مختلفی مانند بازی، سینما، چاپ و رسانه تعریف شده بود که خوشبختانه این خانه خلاق و نوآوری نیز در سایه همان تفاهمنامه شکل میگیرد.»
سید صادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه با اشاره به رشد قابل توجه صنعت بازیهای دیجیتالی در میان سایر صنایع فرهنگ پایه، رسانهای و خلاق در جهان طی پنج سال اخیر گفت: «این روند رو به رشد نشان میدهد صنعت بازیهای دیجیتالی از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، مخاطبان و ضریب نفوذ فرهنگی قابلیتهای بسیاری دارند که این ظرفیتها در بسیاری از حوزهها در کشور ما هنوز بالقوه مانده است.»
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: «یکی از مشکلات این حوزه، بازیچهانگاری بازی و تقلیل آن تا حد اسباببازی است که در فضای نخبگانی، رسانهای، سیاستگذاران کشور و عموم مردم دیده میشود. اقدام و رویکرد دستگاههای حاکمیتی برای نزدیک شدن به حوزه بازیهای دیجیتالی و تعریف برنامههای مشترک موضوع مهمی است که در یک سال گذشته توجه برخی نهادهای حاکمیتی کشور را به خود جلب کرده، این در حالی است که نگاشت نهادی مشترکی میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و آنها مصوب نشده است.»
او تاکید کرد: «یکی از موضوعات مهم که در تعامل و همکاری میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در حال پیگیری است، موضوع ساختار هوشمند حمایتی بنیاد از بازیسازان است که با عنوان ساختار حمایتی همگرا شناخته میشود. این درگاه حمایتی که به نوعی به عنوان درگاه حمایتی حاکمیت از بازیسازان شناخته میشود، در کنار حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای، همواره از حمایتهای معنوی و مادی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری نیز بهرهمند بوده است. اما با سازوکار طراحیشده، این حمایتها در قالب این ساختار هوشمند حمایتی بنیاد به بازیسازان تخصیص پیدا میکند و این معاونت با قبول ارزیابیهای کارشناسانه بنیاد از تیمها و شرکتهای بازیسازی متقاضی و عضو ساختار حمایتی همگرا، آن را به رسمیت شناخته است.»
پژمان در پایان گفت: «یکی از مسائلی که از طریق راهاندازی خانه خلاق و نوآوری بازیهای رایانهای پیگیری میشود کمک به تیمهای نوپا و گروههای بازیسازی است که زمینه تبدیل شدن به شرکتهای بازیسازی را دارند. کمک به رشد و توسعه این تیمها، آنها را به عنوان بازیگران اصلی این صنعت در آینده معرفی میکند. بنیاد ملی بازیهای رایانهای با تمرکز بر تخصیص حمایتهای مادی و معنوی به این گروهها از طریق این مراکز در تهران و دیگر مناطق کشور زمینه استقلال آنها را به عنوان شرکتهای بازیسازی مهیا میکند.»