واقعیت افزوده را ورق بزنید
۲۵ شهریور ۱۳۹۴
زمان مطالعه : ۴ دقیقه
شماره ۱۳
تاریخ بهروزرسانی: ۷ آبان ۱۳۹۸
دو سال پیش کتاب عجایب Wonderbook به نام بازی «game» برای پلیاستیشن شرکت سونی، هر دو مفهوم بازی و کتاب را در قرن 21 تغییر داد. کتاب عجایب آغاز کتابهای افزوده مفهوم کتاب واقعیت افزوده بسیار ساده است: یک کتاب فیزیکی حاوی عناصری است که چشم انسان را فریب دهد و تنها با استفاده از برنامهها، گجتها و دیگر ابزارها قابل مشاهدهاند. مثلا کتاب عجایب game پلیاستیشن3 شرکت سونی یک جلد ضخیم، دوربین، عصای کنترل Move و یکسری سیدی داشت. با نشستن جلوی تلویزیون به همراه این کتاب، بازیکن میتوانست خودش را در همان محیط روی صفحه ببیند. با حرکت دادن عصا، تصاویر و صداهای تعاملی از کتاب بیرون میآمدند و وارد اتاق نشیمن میشدند. حتی جیکی رولینگ هم گرفتار این تغییر شد و کتاب هری پاتر، کتاب طلسم را برای کتاب عجایب سونی نوشت. در سال 2014 روند ادامه دارد «ارتباط فرانسوی» اولین جلد از داستانهای کودکان جک هانتر است که واقعیت افزوده تعاملی در آن استفاده شده است. برخلاف تجربه سونی، این کتاب به تنهایی به شکل رمان قابل خواندن عمل میکند. اما با استفاده از یک برنامه و گوشی هوشمند، تصاویر روی صفحات کتاب دروازههایی را باز میکنند که بازیکن از طریق آنها میتواند به چندین بازی و داستان تعاملی راه پیدا کند. بهترینها منحصر به گوشه صفحات نیستند با وجود اینکه نام این کتاب همان پیشوند معمول در این فناوری است اما کتاب iDinosaur به کودکان اجازه میدهد با استفاده از یک تبلت جهان ژوراسیک را در اتاق خود زنده کنند. دیگر آنکه میتوانند تیراناسورها را در اتاق خود رهبری و کنترل کنند و همه اینها از طریق صفحهنمایش و دوربین تبلت قابل مشاهده خواهد بود. این کتاب از محدوده بازی صرف فراتر رفته و برای علاقهمند کردن نسل دیجیتال به کتابهای چاپی هم کار فوقالعادهای انجام داده است. کتابهای AR فقط دارای ابزارک نیستند حتی...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.
وارد شویدعضو نیستید؟ عضو شوید