دانیل بل (Daniel Bell) همچون دیگر متفکران برجسته تاریخ معاصر، انسانی متفاوت است. او کتابها و مقالات فراوانی منتشر کرده اما هیچ مقالهای برای چاپ به مجلات علمی پژوهشی نداده است. سابقه طولانیمدت روزنامهنگاری باعث شد نثری راحت و ذهنی فعال داشته باشد. او بیش از آنکه یک استاد باشد، پژوهشگر بود و همچون دیگر پژوهشگران برجسته، نگاهی دقیق به اطراف خود داشت و مرتب دادههای جمعآوریشده را در راستای فرضیههایش تحلیل میکرد. انسانی تکرو و مستقل بود و در طول عمر 91 سالهاش بارها دچار چرخش فکری و تغییر پارادایمی شد؛ از چپ رادیکال تا راست رادیکال. جوان 13ساله عضو اتحادیه جوانان سوسیالیست که تجربه خرابکاریهای کوچک خیابانی داشت، به یکی از چهرههای محوری نومحافظهکاری ایالات متحده بدل شد که همکلامیاش مایه افتخار مهمترین چهرههای سیاسی ایالات متحده بود. همانطور که در نظریه جامعه پساصنعتیاش معتقد بود، در زندگی شخصیاش هم سه حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ را کاملا از یکدیگر تفکیک کرده بود. هیچ گاه نخواست گفتوگو کند و تعداد مصاحبههایی که از او باقی مانده بسیار کم است اما تا توانست نوشت. در 10 سال پایان عمرش جز چند مقاله کوتاه، کاری نکرد. در کمبریج ماساچوست و در کنار همسرش منتظر میماند بلکه نوههایش به دیدنش بیایند. او 25 ژانویه سال 2011 میلادی در خانهاش درگذشت.
دانیل بل سال 1919 متولد شد و 91 سال عمر کرد. در طول زندگی حوادث و تحولات اجتماعی گوناگونی را به چشم دید و زندگی شخصی بسیار هیجانانگیزی داشت؛ کودکی یتیم که در یتیمخانه بزرگ شده بود، تجربه فعالیت در گروههای افراطی چپ را داشت، به یکی از مهمترین نظریهپردازان نومحافظهکاری ایالات متحده تبدیل شد و تاثیرگذارترین نظریه چند دهه اخیر ایالات متحده در جامعهشناسی را ارائه کرد. او را به عنوان یکی از روشنفکران تاثیرگذار ایالات متحده در دوران پس از جنگ جهانی میشناسند؛ هرچند بیشتر به واسطه دو نظریه «پایان ایدئولوژی» و «جامعه پساصنعتی» شناخته میشود که اولی تاثیری پررنگ بر متفکران حوزه علوم سیاسی داشت و دومی بیشترین تاثیر را بر متفکران جامعه اطلاعاتی. در میان انبوه نوشتههای مطبوعاتی و کتابهایش، سه کتاب برجستهتر است: پایان ایدئولوژی (1960)، ظهور جامعه پساصنعتی (1973) و تناقضهای فرهنگی سرمایهداری (1976). دو کتاب «پایان ایدئولوژی» و «تناقضهای فرهنگی سرمایهداری» در لیست 100 کتاب تاثیرگذار نیمه دوم قرن بیستم مجله تایمز قرار دارد. به جز او، تنها آیزیا برلین، کلود روی اشتراوس، آلبر کامو و جورج اورول دو کتاب در این لیست دارند. دانیل بل بیشتر یک کنشگر سیاسی بود که میخواست جهان را بفهمد و مسیر تحولات و تغییرات را درک کند. خلق و خو و ویژگیهای شخصیتیاش موجب شد به یک دانشگاهی و پژوهشگر خارج از جریان مسلط آکادمیک تبدیل شود. اعتقاد داشت ساختار نظریه و الگوهای ارجاع اجتماعی را نمیتوان از هم تفکیک کرد و یک نظریهپرداز نباید جدا از جامعه و بیتوجه به تحولات اجتماعی نظریهپردازی کند. منتقدان دانشگاهی او را به سطحینگری و بیتوجهی به الزامات نگارش آکادمیک متهم کردند. فضای دانشگاهی در زمان انتشار دو کتاب «پایان ایدئولوژی» و «ظهور جامعه پساصنعتی» با نویسنده همراهی نکرد و عملا با بیاعتنایی و در مواردی نقدهای کوبنده علیه نظریههایش روبهرو شد. نخستین توجه جدی و همهگیر به آثار...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.