skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

بررسی گوشی هواوی P20 Pro؛ پرواز عقاب تیزبین

امید اعظمی عضو تحریریه

۱۴ شهریور ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه

شماره ۶۰

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

این روزها بازار تلفن همراه همانند بازارهای دیگر دچار آشفتگی زیادی شده و قیمت گوشی‌های موبایل ساعتی و حتی روز‌هایی لحظه‌ای تغییر می‌کند. از طرفی اجرا شدن طرح رجیستری گوشی‌های وارداتی بحث و جنجال زیادی به پا کرده است و خیلی از گوشی‌های قاچاق تا زمانی که در سامانه همتا ثبت نشوند کار نمی‌کنند. رجیستری برای آن عده از آب گل‌آلود ماهی گیرانی که منتظر فرصت برای تصاحب پول بیشتری از مشتری هستند این مجال را فراهم کرده تا برای فعال‌سازی گوشی‌ها پول‌های خیلی زیادی از مشتریان بگیرند. شاید این‌ دلایل برای نشستن خاک روی گوشی‌های پشت ویترین مغازه‌ها کافی باشد. در این بازار بی‌رونق و بی‌رمق اگر به‌ دنبال خریدن گوشی مناسب هستید باید با چشم باز و اطلاعات کافی پا به میدان بگذارید و درست در همین میانه است که ستاره اقبال غول اژدهای چینی طلوع کرد.

انتخاب بین خوب و خوب‌تر

در حال حاضر رقابت در بازار تلفن همراه بسان مسابقات فرمول یک میلی‌متری شده است. دیگر نمی‌توان گفت کدام برند بهتر است یا کدام برند اول است. شرکت‌های بزرگ مدام از یکدیگر در زمینه‌های مختلف سبقت می‌گیرند، رکورد‌ها و پتنت‌های جدید ثبت می‌کنند و مدام مدل‌های مختلفی راهی بازار می‌کنند. آی‌فون ۱۰، گلکسی اس۹ پلاس، وان پلاس۶، اکسپریا ایکس زد۲ و پرچمداران دیگر همگی در رده بهترین گوشی‌های بازار قرار دارند و کاملاً هم ارزش خرید دارند. اما می‌توان گفت اصلی‌ترین مساله این است که کدام گزینه برای شما مناسب است؟
هواوی نیز در ادامه روند رو به رشد خود آخرین پرچمدارانش را با نام‌های P20 , P20 Pro راهی بازار کرده و از روی عادت جدید خود برای برند‌های دیگر دردسر درست کرده است.
بگذارید حرف آخر را اول بزنم. هواوی P20 Pro شاید بهترین گوشی دنیا باشد یا نباشد، اما بدون شک بهترین ساخته‌ هواوی تا به این لحظه است. ادامه‌ این مطلب ادعای مرا اثبات خواهد کرد.

کپی بهتر از اصل

همان‌طور که همه‌ علاقه‌مندان حوزه فناوری می‌دانند هواوی همیشه به کپی‌برداری از اپل متهم بوده و هست. اما همیشه این موضوع را در پس پرده‌ نوآوری‌هایی که در گوشی‌های پرچمدار خود به‌ کار برده پنهان کرده و محصولی دلنشین روانه بازار کرده است. هواوی این بار هم با بریدگی صفحه‌نمایش یا به اصطلاح notch، صفحه‌نمایش لب‌به‌لب، حذف جک سه و نیم میلی‌متری هدفون، حذف کارت حافظه جانبی، نحوه قرارگیری دوربین‌های پشتی و فناوری تشخیص چهره به سنت همیشگی کپی‌برداری از اپل به ‌خوبی پایبند بوده است. اما همان‌طور که گفتم این ‌بار هم با دستی پر پا به میدان گذاشته تا با وجود تشابهات زیاد رقیب سرسختی برای اپل و سایر برندها باشد.

آقای شعبده‌باز

P20 Pro آخرین ساخته‌ غول چینی ترکیبی از فلز آلومینیوم و شیشه است. از بین چهار رنگ عرضه‌شده برای این گوشی ورژن twilight که ترکیبی از رنگ‌های بنفش، سبز و آبی درهم آمیخته‌شده است بسیار چشم‌نواز و دل‌رباست و اگر این رنگ سحرآمیز را برای این گوشی تولید نمی‌کرد، بیرون‌زدگی دوربین پشتی، جا ماندن اثر انگشت بر قاب شیشه‌ای و جلو قرار گرفتن سنسور اثر انگشت کاملاً توی ذوق می‌زد. اما به‌ لطف این رنگ عجیب تمامی موارد بالا قابل چشم‌پوشی هستند. انگار هواوی سیاست خوراندن آنچه را که می‌خواهد در پس پرده‌ ظاهری دلفریب به‌ خوبی از الگوی پیر خود یاد گرفته است. P20 Pro در سه رنگ دیگر یعنی مشکی، صورتی طلایی و آبی (گرگ‌و‌میش) نیز عرضه شده است.

خرگوش توی کلاه

از ظاهر محصول جدید هواوی که بگذریم نوبت به قسمت اصلی ماجرا می‌رسد؛ یعنی عملکرد دستگاه. اولین نمره منفی من به P20 Pro به خاطر ثبت اثر انگشت است. هواوی برای اولین بار در سری میان‌رده Nova به ‌خوبی نشان داد که می‌تواند در ثبت اثر انگشت از تمامی رقبا جلوتر باشد. به‌ طوری که تنها با چهار پنج بار قرار دادن انگشت خود روی سنسور می‌توانستید یک اثر انگشت جدید ثبت کنید. اما متاسفانه در آخرین پرچمدار خود بارها از کاربر می‌خواهد که انگشت خود را روی سنسور بگذارد و زمان زیادی را از کاربر می‌گیرد. با این حال سرعت بالای باز شدن گوشی با اثر انگشت همچنان به قوت خود باقی ا‌ست.
باقی تنظیمات اولیه همانند قبل است و تغییر ملموسی ندارد. P20 Pro با اندروید ۸٫۱ و رابط کاربری EMUI 8.1 به‌روز‌ترین پکیج نرم‌افزاری را در بین گوشی‌های پرچمدارش داراست. هواوی در این سری از گوشی‌های خود هفت اپلیکیشن و شش بازی پیش‌فرض قرار داده است و با این کار غیراخلاقی نمره منفی دیگری دریافت کرد. ضمن اینکه هواوی از مارکت اختصاصی خود یعنی AppGallery در این گوشی استفاده کرده. ظاهر و نحوه استفاده از این مارکت جدید مشابه برنامه‌های playStore گوگل و GalaxyApps سامسونگ است.

در دل تنظیمات

معمولاً گیک‌های موبایل با دست گرفتن گوشی جدید بلافاصله به صفحه تنظیمات گوشی می‌روند. ظاهراً فرایند شخصی‌سازی یکی از مورد پسند‌ترین امکانات گوشی‌های هوشمند است که شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند این موضوع را به ‌خوبی فهمیده‌اند و برای جلب رضایت مشتری نهایت استفاده را از آن می‌برند.
شاید بهترین امکانی که در قسمت شخصی‌سازی این گوشی به چشم می‌خورد قابلیت حذف ناچ صفحه باشد. هواوی برای آن ‌دسته از افرادی که علاقه‌ای به بریدگی صفحه‌نمایش ندارند این امکان را فراهم کرده است تا با اضافه شدن نوار مشکی نرم‌افزاری این قابلیت را پنهان کنند.
یکی از امکانات جدیدی که در آخرین محصول هواوی استفاده شده و خیلی کم به آن پرداخته می‌شود قابلیت voLTE است. VoLTE یا همان voice calls over a 4G LTE network امکان برقراری تماس را از طریق شبکه ۴G فراهم می‌کند و شما می‌توانید تماسی با کیفیت HD داشته باشید که تفاوت آن با تماس‌های ۲G بسیار چشمگیر می‌نماید. هواوی در قسمت اتصالات امکاناتی از قبیل بلوتوثNFC ، huawei share، miror و easy project را قرار داده تا بتوانید به راحتی به دستگاه‌های بلوتوثی یا گوشی‌های دیگر و همین‌طور تلویزیون و پروژکتور متصل شوید. البته هواوی باز هم در اقدامی عجیب از بلوتوث ورژن ۴٫۲ استفاده کرده است در حالی که حتی در میان‌رده‌های اخیر خود همانند nova 3e از بلوتوث ۵ استفاده کرده. با این حساب آخرین پرچمدار چینی‌ها قابلیت پخش دو صدای مجزا در دو دستگاه مجزا را ندارد و این نمره منفی دیگری برای یک پرچمدار است.
هواوی در قسمت تنظمیات باتری یک گزینه جدید تحت عنوان Darken Interface Colors اضافه کرده و با فعال‌سازی این گزینه چیزی شبیه به night mode تلگرام اتفاق می‌افتد و این تیره شدن رنگ پس‌زمینه به ذخیره باتری کمک می‌کند.
با اضافه شدن اسپیکر استریو به سری جدید P گزینه‌ Dolby Atoms و stereo+ قابلیت‌هایی را برای شنیدن صدای شفاف‌تر و بهتر هنگام شنیدن موسیقی و تماشای فیلم فراهم کرده است.
هواوی با حذف کارت حافظه جانبی مجبور شده است برای جلب رضایت کاربرانش حافظه پیش‌فرض ۱۲۸ گیگابایت را در نظر بگیرد که البته فضای کافی برای استفاده طولانی‌مدت به ‌حساب می‌آید.

گاوصندوق امن

هواوی در بخش امنیت بسیار مطمئن ظاهر شده است. در قسمت تنظیمات حریم خصوصی و امنیت گزینه‌های متنوعی به چشم می‌خورد. در ابتدا Play Protect قرار دارد که همان محافظ امن گوگل برای نصب برنامه‌های پلی‌استور است. در مرحله بعد تنظیمات قفل صفحه قرار دارد. همان‌طور که اشاره کردم علاوه بر PIN/Pass/Pattern هواوی از دو روش بایومتریک یعنی حسگر اثر انگشت و فناوری تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه استفاده کرده است. هواوی در روش تشخیص چهره برخلاف اپل که از مادون قرمز برای باز کردن قفل آی‌فون ۱۰ استفاده کرده، از دوربین جلویی برای این ‌کار بهره برده و با این روش سرعت باز شدن صفحه را بهبود بخشیده است. نکته قابل توجه در این قسمت باز شدن قفل بدون نیاز به فشردن دکمه پاور است؛ یعنی اگر شما انگشت خود را روی حسگر اثرانگشت قرار دهید یا اگر گوشی با صفحه‌ خاموش را رو‌به‌روی صورت خود بگیرید، بدون نیاز به فشردن دکمه پاور یا دکمه هوم قفل صفحه باز می‌شود و این یک تجربه‌ واقعاً لذت‌بخش از سرعت عمل دستگاه به شمار می‌آید.

از دیگر گزینه‌های موجود در این بخش می‌توان به Applock و File Safe اشاره کرد که گزینه‌های جدیدی محسوب نمی‌شوند. اما هواوی قابلیت استفاده از چند پروفایل را با زیرکی به حالت private space تغییر داده. به‌ گونه‌ای که با ثبت یک اثر انگشت مجزا که قبلاً هم استفاده نشده است می‌توانید وارد فضایی امن و خصوصی شوید و هرگونه اطلاعات شخصی و برنامه را در آن ذخیره کنید. پس از فعال‌سازی این قابلیت با قفل کردن صفحه‌نمایش می‌توانید تصمیم بگیرید وارد کدام محیط شوید: محیط خصوصی یا محیط عمومی. با قرار دادن انگشت مخصوص روی هر محیط به سرعت وارد همان محیط می‌شوید.

عقاب تیزبین

در نهایت نوبت به برگ برنده هواوی می‌رسد؛ یعنی دوربین. P20 Pro اولین گوشی دنیا با دوربین سه‌گانه است. شاید با کمی قضاوت عجولانه بگوییم این شرکت‌های سازنده‌ گوشی هوشمند هم شورش را درآورده‌اند. برای کم کردن روی یکدیگر حاضرند هر کاری انجام دهند. اول به سراغ دوربین دوگانه رفتند. بعد که همه استفاده کردند دوربین سه‌تایی آوردند، حتماً فردا آن یکی چهار دوربین می‌گذارد. البته پر بیراه هم نیست. گاهی آدم از این مسابقه‌ من بهترم یا تو خسته می‌شود. اما بدون اغراق بهترین دوربین حال حاضر در بین گوشی‌های هوشمند با اختلاف متعلق به P20 Pro است.
هواوی از سه دوربین ۴۰ مگاپیکسلی RGB با f 1.8 و ۲۰ مگاپیکسلی Monochrome با f 1.6 و هشت مگاپیکسلی Telephoto با f 2.4 استفاده کرده است. این گوشی با ترکیب هر سه عکس گرفته‌شده با دوربین سه‌گانه و ترکیب هوش مصنوعی (Master AI) بهترین خروجی را فراهم می‌کند. هر سه لنز پی۲۰ پرو دارای لرزش‌گیر اپتیکال است که به شما این امکان را می‌دهد تا در هر شرایطی عکاسی کنید و نگران تار افتادن عکس‌هایتان نباشید. پی ۲۰ پرو تنها گوشی هوشمند دنیا محسوب می‌شود که از ایزو ۱۰۲۴۰۰ نیز پشتیبانی می‌کند. البته ایزوی بالا به معنی نویز بیشتر است. بنابراین برای عکاسی در شب یا محیط‌های تاریک بهتر است از اکسپوژر طولانی‌تر استفاده کرد، جایی که سیستم لرزش‌گیر مبتنی بر هوش مصنوعی هواوی (AIS) به شما اجازه می‌دهد بدون استفاده از پایه تصاویری با اکسپوژر چندثانیه‌ای ثبت کنید.

رابط کاربری دوربین پرچمدار هواوی تغییرات زیادی کرده است؛ به عنوان مثال با اسکرول‌ به طرفین روی یک نوار کنار شاتر می‌توان حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری را مشاهده کرد. هواوی بخشی به‌ نام Others نیز در نوار اسکرول قرار داده است که حالت‌های مختلفی مانند اسلوموشن، پانوراما، HDR و عکاسی سیاه‌وسفید (Monochrome) را در بر می‌گیرد. فیلمبرداری سوپراسلوموشن HD با نرخ فو‌ق‌العاده‌ ۹۶۰ فریم‌ بر ثانیه، که در ابتدا توسط سونی به‌‌ دنیای گوشی‌های هوشمند وارد شد، اکنون به یک استاندارد بدل شده و پس از سامسونگ هواوی نیز با P20 Pro از آن بهره می‌برد. با استفاده از قابلیت Aperture کاربر می‌تواند حین عکاسی یا پس از ثبت تصویر دیافراگم را به ‌صورت نرم‌افزاری بین بازه‌ f/0.95 تا f/1.6 تغییر دهد. این قابلیت که dual aperture نام دارد تنها در گوشی‌های پی ۲۰ هواوی و گلکسی اس ۹ سامسونگ موجود است.
دوربین Huawei P20 Pro در بین تمام پرچمداران در حالت کلی بهترین نتایج را از خود به‌ جای گذاشته است، به‌ طوری که امتیاز سایت معتبر DxOMark به این گوشی ۱۰۹ یعنی بالاترین امتیاز داده‌شده تا به این لحظه به یک گوشی هوشمند است. جالب است بدانید امتیاز دوربین آی‌فون ۱۰ در این سایت برابر ۹۷ است. هواوی با ترکیب اطلاعات سنسور ۴۰ مگاپیکسلی و ۲۰ مگاپیکسلی پی ۲۰ پرو عملکرد دوربین آن را در محیط‌های تاریک نیز بسیار ارتقا داده است، به ‌طوری که میزان نویز تصاویر به‌ خوبی کنترل می‌شود و لرزش‌گیر هوشمند هواوی نیز امکان ثبت تصاویر بسیار خوبی در محیط‌های کم‌نور فراهم می‌کند.

۶ اینچی با ظرفیت

هواوی یک باتری با ظرفیت چهار هزار میلی‌آمپر ساعت برای P20 Pro در نظر گرفته که ۵۰۰ میلی‌آمپر بیشتر از ظرفیت گلکسی اس ۹ پلاس سامسونگ است. با توجه به بهبود عملکرد پردازنده کرین ۹۷۰ نسبت به نسل قبل و همچنین استفاده از پنل OLED با رزولوشن FHD+ به‌ جای QHD این گوشی می‌تواند شما را تا دو روز همراهی کند. همچنین با استفاده از فناوری شارژ سریع تنها در مدت ۹۰ دقیقه فول‌شارژ می‌شود.

حرف آخر

هواوی P20 Pro با دوربین بی‌نظیر، رنگ سحرآمیز و باتری با ظرفیت بالای خودش تبدیل به یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار و البته بهترین محصول هواوی شده است. البته همان‌طور که در طول این بررسی به نقاط ضعف آن هم اشاره شد، این گوشی یک گوشی بی‌نقص و تمام‌عیار نیست اما مزایای آن به معایبش حسابی می‌چربد.

این مطلب در شماره ۶۰ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۶۰ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/ba
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو