سرپرست معاونت رادیویی رگولاتوری: فعال نشدن 5G در گوشیهای وارداتی روند رجیستری آنها را تغییر میدهد
سرپرست معاونت امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از الزام برندهای مختلف تلفن…
۱۱ آذر ۱۴۰۳
در نشست خبری رویداد بازی جدی ۹۹ مطرح شد:
۱ دی ۱۳۹۹
زمان مطالعه : ۶ دقیقه
دبیر رویداد جایزه بازیهای جدی ۹۹، در نشست خبری به تشریح فرآیند این رویداد و داوری بازیها پرداخت. به گفته حامد نصیری، این رویداد سه بخش هکاتون، سمپوزیوم و بخش اصلی جشنواره دارد. در بخش جشنواره، ۷۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده است و۶ بازی به عنوان کاندیدای بازی سال در بخش فینال حضور مییابند. در بخش هکاتون نیز ۴۶ اثر با موضوع «مواجه با کرونا» تولید شده است. به گفته نصیری در داوری بازیها، سه شاخص فنی، تجاریسازی و علمی مدنظر قرار گرفته است.
به گزارش پیوست، اوایل آبانماه امسال بنیاد ملی بازیهای رایانهای متولی رویداد بازیهای جدی، اعلام کرد که چهارمین دوره جایزه بازیهای جدی به دلیل شرایط کرونایی کشور و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، به صورت آنلاین برگزار میشود. پس از گذشت حدود سه ماه پنجشنبه چهارم دیماه اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد.
در نشست خبری این جشنواره که امروز (اول دیماه) به صورت آنلاین برگزار شد، حامد نصیری، دبیر رویداد جایزه بازیهای جدی با تاکید بر آنلاین برگزار شدن این رویداد در این نشست گفت: «در بازیهای جدی اهدافی فرای سرگرمی در نظر گرفته میشود. در بازیهای جدی اهدافی در حوزه آموزش و درمان و فرهنگسازی و تبلیغات دنبال میشوند. این بازیها ماهیت علمی دارند. به عنوان مثال تیمی که بخواهد در زمینه پزشکی بازی تولید کند، باید در این حوزه مطالعات و پژوهشهای کافی انجام دهد. بازیهای جدی نسبت به بازیهای دیگر بخش پژوهشی با اهمیت و قابل توجهی دارند. به همین خاطر معاونت پژوهش بنیاد ملی متولی حمایت از این بازیها شده است.»
به گفته نصیری خلاف سایر پروژهها در حوزه ICT، تولید این نوع بازیها در طول این سالها تنها به تهران محدود نمیشود و در شهرهای دیگر چون تبریز و اهواز و مشهد هم تیمهای قوی شکل گرفتند و به تولید بازی جدی مشغول هستند.
او همچنین بیان کرد: «اگر بخواهیم از منظر کیفیت بازیهای جدی صحبت کنیم، من میتوانم به بازی کیپ استپ که در حوزه توانبخشی بیماران اماس است، اشاره کنم. این بازی در جشنواره گالا ۲۰۲۰ فرانسه، جایزه بهترین بازی آکادمیک را دریافت کرد.»
او در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه از چهارسال پیش بنیاد ملی بازیهای رایانهای با برگزاری جشنواره بازیهای جدی حمایت و شناسایی تیمهای مستعد را آغاز کرد، گفت: «هدف ما از این جشنواره این بود تا تیمهایی که فعالیت پژوهشی انجام میدهند را به دستگاهها و نهادهایی که فکر میکنیم این بازیها برای آنها مفید هستند، متصل کنیم.»
براساس گفتههای نصیری، متاسفانه در دنیا نهادهای سیاستگذاری به بازی به ابزاری برای بچهها نگاه میکنند، درصورتی که نتایج تحقیقات بنیاد نشان میدهد که تا پایان سال ۹۸ بیش از ۳۲ میلیون گیمر در کشور وجود دارد که طیف وسیعی از آنها جوان هستند.
او در ادامه افزود: «در این ۴ سال هدف ما این بود تا این بازیها را به عنوان ابزار کمکی به سازمانهای مختلفی چون وزارت بهداشت و وزارت آموزش و معاونت علمی و کانون پرورش فکری معرفی کنیم تا در حد نیاز خود، از آثار برتر حمایت کنند. حتی بخشی از جوایز را بنیاد ملی تقبل میکند و بخش دیگر را نهادها و سازمانها. امسال هم ۱۸ دستگاه مختلف در کنار این جشنواره حضور دارند.»
هدف ما از برگزاری رویداد بازی جدی این بود تا تیمهایی که فعالیت پژوهشی انجام میدهند را به دستگاهها و نهادهایی که فکر میکنیم این بازیها برای آنها مفید هستند، متصل کنیم
حامد نصیری، دبیر رویداد بازی جدی
به گفته نصیری سال اول برگزاری این جشنواره جوایز درکل ۲۵ میلیون تومان بود که توسط بنیاد تامین شد؛ اما امسال به طرز قابل توجهی این جوایز افزایش یافته است و اگر ۲۰ درصد از جوایز را بنیاد تقبل کند، باقی به عهده دستگاههای دیگر است.
او همچنین به بخشهای مختلف جشنواره اشاره کرد و گفت: «این جشنواره سه بخش دارد. بخش اول هکاتون است. در این بخش موضوع جدی روز را انتخاب میکنیم و تیمها با کمک منتورهای متخصص ایدهپردازی و محصول اولیه قابل ارائه عرضه میکنند.»
نصیری در ادامه افزود: «امسال موضوع مواجه با کرونا را انتخاب کردیم. تیمها بازی خواهند ساخت تا به مردم کمک کند تا با بایدها و نبایدهای مواجه با کرونا آشنا شوند.هرسال یک دستگاه حمایت از این بخش را به عهده میگیرد. امسال وزارت ورزش و جوانان به همراهی وزارت بهداشت موضوع روز را انتخاب کردند. تیمها در سه شهر مختلف تهران، تبریز و اصفهان به ساخت بازی مشغول شدند و نزدیک به ۴۶ اثر در این سه شهر در موضوع مواجه با کرونا تولید شده است.»
آنطور که نصیری در صحبتهای خود مطرح کرد، بخش بعدی جشنواره سمپوزیوم است و به نوعی کنفرانس علمی جشنواره است. براین اساس در این بخش افرادی که در حوزه بازیهای جدی پژوهشی انجام دادند، نتایج پژوهشهای خود را در این جشنواره مطرح میکنند. او در توضیح بیشتر این بخش گفت: «در این بخش معمولا اساتید و پژوهشگران دانشگاهی شرکت میکنند و مطالعات موردی درمورد بازیهایی که خودشان تولید کنند را ارائه میدهند. توسط سمپوزیوم در تلاش هستیم تا نتایج این مطالعات را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم و هم با انتشار آنها در سطح جهانی اعلام کنیم که ما در چه وضعیتی هستیم.»
نصیری در ادامه درمورد بخش جشنواره که آخرین بخش رویداد بازی جدی گفت: «بازیهایی به ما ارسال شد. برای داوری این بازیها فرآیندی را طی کردیم. با چندین مرحله داوری از بین آثار ارسال شده، بهترین بازی را به عنوان بازی جدی سال انتخاب میکنیم.»
او در ادامه افزود: «نکته مهم این است که علاوه بر بنیاد ملی بازیها، همچنین سازمانها و دستگاههای مختلف به بهترین بازی در حوزهای مختلف جایزه اهدا میکنند. امسال ۷۵ اثر به دبیرخانه ارسال شده است و از بین آنها، ۶ بازی را به عنوان کاندیدای بازی سال به بخش فینال برگزیده شده است. در فینال همچنین تیمهای برگزیده به ارائه بازی خود میپردازند و داورها آثار را بررسی میکنند و بهترین بازی سال انتخاب میشود.»
نصیری تاکید میکند که روز چهارشنبه (سوم دیماه) رویداد سمپوزیوم برگزار خواهد شد و پنجشنبه (۴ دیماه) بخش جشنواره و اهدای جوایز برگزار میشود و برندهها معرفی خواهند شد.
او در پاسخ به سوال پیوست درمورد اینکه داوران برای انتخاب بازیها چه شاخصهایی را در نظر میگیرند، گفت: «در درجه اول شاخصهای فنی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. در شاخصهای فنی،کیفیت طراحی و برنامهنویسی و کیفیت هنری بازیها را مورد بررسی قرار میگیرند. البته این شاخصها برای ارزیابی کافی نیستند.»
نصیری در ادامه افزود: «چون بازیهای ما ماهیت علمی هم دارند، به همین خاطر سه داور را در این حوزه انتخاب کردیم. داوران در حوزه علمی بازیها بررسی میکنند که آیا این بازیها میتوانند به عنوان ابزار در خدمت دستگاهها باشند؟»
شاخص بعدی که داوران مورد بررسی قرار میدهند، شاخص تجاریشدن است که نصیری در مورد این شاخص گفت: «چون این بازیها را دانشجویان تولید میکنند،معمولا به بحث تجاری شدن بازی فکر نمیکنند. به همین خاطر ما تلاش میکنیم تا در قالب سخنرانیها و کارگاههای آموزشی این موضوع را به تولیدکنندگان بازی آموزش دهیم. در داوری هم قابلیت تجاری شدن را در نظر بگیریم.»