مشکل فنی بانکی موجب تاخیر در تسویه پرداختیارها شد
براساس اطلاعیه پرداختیارهای زرینپال، وندار و جیبیت، تسویه پرداختیاری امروز، یکم آذر ۱۴۰۳، با تاخیر…
۱ آذر ۱۴۰۳
۲۰ اسفند ۱۳۹۸
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
هلدینگ صباایده مالک صددرصدی «سینماتیکت» پلتفرم آنلاین فروش بلیط سینما شد. مدیران سینماتیکت و صبا ایده هدف از این سرمایهگذاری صباایده را توسعه این پلتفرم اعلام کردند. البته این تمام تغییرات در سینماتیکت نیست چرا که از حدود یک ماه گذشته علیاصغر ترکیان مدیرعامل این پلتفرم جای خود را به امین جعفری داده است. براساس اظهارات مدیرعامل جدید سینما تیکت به پیوست هلدینگ صباایده تمام سهامی که ترکیان در اختیار داشته را خریده است.
به گزارش پیوست، هلدینگ «صباایده» مالک برندهای آپارات، فیلیمو و صباویژن که پیش از این ۴۵ درصد از سهام «سینماتیکت»، پلتفرم آنلاین فروش بلیط سینما را در اختیار داشت، با خرید باقی سهام، مالک صددرصدی این پلتفرم شد. آنطور که امین جعفری مدیرعامل جدید سینماتیکت میگوید این پلتفرم در بازار آنلاین فروش بلیط سینما بیش از ۸۰ درصد سهم بازار را دراختیار دارد و با این سرمایهگذاری قصد دارند حوزه فعالیت خود را گسترش دهند.
امین جعفری، مدیرعامل سینماتیکت در این مورد به پیوست گفت: «با این سرمایهگذاری، ما قصد داریم رویکرد کسبوکاری خود را تغییر دهیم. یعنی میخواهیم به سمت توسعه حرکت کنیم. تاکنون تمرکز سینماتیکت، فروش آنلاین بلیت سینما بود؛ اما حال قصد ما این است تا وارد حوزههایی چون صنعت سینماداری شویم که پیش از آن به آنها نپرداخته بودیم.» او ادامه داد: «احتمال دارد به فروش بلیط باقی اصناف چون بلیط فروشی ورزشی و موزهها هم بپردازیم. البته این اقدامات تنها ایده هستند.»
به گفته جعفری صباایده با توجه به تجربه و شناخت و دانش فنی که در حوزه ویدیو و سینما و تبلیغات آنلاین دارد، میتواند به سینماتیکت در بحث بهبود زیرساخت فنی هم کمک کند.
جعفری اما به روزهای سخت فعالیت این پلتفرمها با توجه به شیوع ویروس کرونا در هفتههای اخیر اشاره کرد و گفت: «در این روزها با شیوع ویروس کرونا درآمد سینماتیکت صفر شده است؛ اما ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. با این سرمایهگذاری این روزها در حال تغییراتی در UI و UX سینماتیکت هستیم. زیرساخت فنی را باگگیری میکنیم و بهبود میبخشیم.»
او در پاسخ به این سوال پیوست که راهحل آنها برای جبران ضرر کسبوکارشان دراین روزها چیست، بیان کرد: «ما برای جبران ضرر خود به سراغ راهحلهایی چون تعدیل نیرو نخواهیم رفت؛ اما برنامه ما برای جبران ضرر برنامه توسعهای است با سرمایهگذاری صباایده در پیش گرفتیم.»
جعفری همچنین بیان کرد: «اگر اتفاق عجیبی در کشور رخ ندهد از خرداد ماه امسال قصد داریم به صورت جدی به صنعت سینماداری و سالنداری بپردازیم و ضرر خود را در آنزمان جبران کنیم. البته این موضوع هم در حد ایده است.»
هلدینگ صباایده نیز در خبری که برای رسانهها ارسال کرده هدف از سرمایهگذاری خود بر سینماتیکت را تحول در حوزه بلیطفروشی آنلاین سینما، توسعه دانش و زیرساختی سامانه بلیتفروشی در حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرده است . این هلدینگ که در حوزه ویدئو، استریم و تبلیغات آنلاین فعال است، پیش از این با خرید ۲۰ درصد سهام «فلایتیو»، سامانه فروش آنلاین بلیت هواپیما و خرید همچنین به طور رسمی وارد بازار فروش و رزرواسیون بلیت هواپیما و قطار شد.
صباایده در حالی مالک صددرصدی سهام سینماتیکت شده که تا چند ماه گذشته نام این پلتفرم با عنوان یک سرویس انحصار طلب در زمینه فروش آنلاین بلیط سینما گره خورده بود. سینماتیکت برای ۸ سال تنها سرویس آنلاین فروش اینترنتی بلیط سینما بود تا در نهایت بهمن ماه سال جاری علیرضا صادقیان موسس سامانه tik8 در توییتی از شکست این انحصار خبر داد. به نظر میرسد با شکست این انحصار تغییراتی هم در تیم مدیریتی سینماتیکت کلید خورده است. براساس اظهارات مدیرعامل جدید سینماتیکت از حدود یک ماه گذشته با تغییرات در مجموعه مدیریتی سینما تیکت او جانشین مدیرعامل پیشین این مجموعه یعنی علی اصغر ترکیان شده است.
جعفری در مورد این تغییرات به پیوست گفت: «آقای ترکیان سهامدار و مدیرعامل بود و من هم قائم مقام مدیرعامل بودم. سهام آقای ترکیان را هلدینگ صباایده خریداری کرد و تصمیم براین شد تا من مدیرعامل شوم.» او ادامه داد: «بحث سهامداری بود. آقای ترکیان با اینکه در حوزه اجرایی در کنار ما نیستند؛ اما به عنوان بنیانگذار سینماتیکت در کنار ما خواهند بود.» اما جعفری در مورد ادعای انحصارطلبی سینماتیکت در بازار خرید اینترنتی بلیط به پیوست گفت: «سایت TIK8 از اولین سایتهایی بود که انحصار در این بازار را شکست. هماکنون سازمان سینمایی هم سایتهایی برای فروش بلیت راهاندازی کرده است. واقعیت این است که این انحصار، انحصاری نیست که از سمت نهاد یا شخص خاصی اعمال شود؛ بلکه انحصار نانوشته بود و دلیل آن عدم جذابیت این کسبوکاربود.»
او در ادامه توضیح داد: «چون حجم گردش مالی (turnover) این حوزه گردش مالی بالایی نیست حتی کارمزدها هم کارمزدهای بالایی نیستند به همین خاطر جذابیتی برای کسبوکارهای بزرگ نداشت.» او همچنین تاکید کرد: «اگر سینماتیکت را با شرکت همکارمان که بلیط کنسرت میفروشد، مقایسه کنید، آن شرکت بلیط کنسرت میانگین ۹۰ هزار تومان با کارمزد ۵ درصد میفروشد. ما بلیط سینمایی را میفروشیم که میانگین قیمت آن ۱۵ هزار تومان با کارمزد حدود ۲ درصد است. این حوزه برای خیلی از کسبوکارها جذاب نیست.» به باور او شاید دلیل انحصاری که پیش از این در این حوزه ایجاد شده به این خاطر بود که کسی به این حوزه رغبت نشان نمیداد.