افتتاح حساب، خدمت پراستفاده کاربران «باجت» است
گزارش نزدیک به ۲ سال فعالیت «باجت» نشان میدهد، افتتاح حساب پراستفادهترین سرویس این اپلیکیشن…
۲۵ بهمن ۱۴۰۳
صنعت بازیسازی ایران از یک سمت تحت تاثیر مشکلات اقتصادی و نوسانات بازار ارز است و از سمت دیگر هنوز با مسائل بازاریابیو دانش لازم روبهرو است. طبق گفته مدیر استودیو بازیسازی مدریک بازیهای ایرانی از لحاظ کیفیت بسیار خوب و از جنبه درآمدزاییبا چالشهایی مواجه است.
مهدی بهفرراد، مدیر استودیو بازیسازی مدریک در گفت وگو با پیوست انگیزه را بخش مهمی در جریان فعالیت ۱۵ ساله استودیو عنوان کرد. اودر این باره گفت: بخش مهم کار انگیزه است. در وضعیت کشور که دغدغههای متعدد و دمدستتری وجود دارد شاید بازیسازی چندانبهنظر نیاید اما در این شرایط انگیزه و علاقه است که بخش مهمی از کار را پیش میبرد و ما را حفط کرده است.
بهفرراد علاقه و انگیزه را عامل تلاش و امیدواری به ارتقای این صنعت در آینده قلمداد کرد.
مدیرعامل استودیو مدریک این انگیزه را در کنار انگیزههای تجاریسازی بینالمللی برشمرد که هنوز هم برای این مجموعه وجود دارد.
او همچنین گفت: چگونگی رسیدن به این هدف هم بسیار مهم است.
بهفرراد در رابطه با جایگاه ترکیه در صنعت بازیسازی گفت: ترکیه خیلی بعدتر از ایران در زمینه بازیسازی آغاز به کار کرد اما تقریبا اکنون در کل اروپا حرف خیلی جدیای برای گفتن دارد.
او در ادامه افزود: استودیوهای آنها از یک محیط کوچک با جذب سرمایهها به یونیکورنهای جدی تبدیل شد.
بهفرراد ساخت بازی جهانی را ایده شکلگیری مدریک عنوان کرد. او پیرو این موضوع گفت: ۱۵ سال پیش بازی خروس جنگی را برایهمین هدف ساختیم.
بنابراین تلاشمان براین بود که به آن بازار بینالمللی وارد شویم.
از نظر مدیرعامل مدریک، کمدانشی و کمتجربگی از یک سو و تحریمها و مباحث مربوط به بازار ارز و نبود سرمایه از سوی دیگر مجموعهچالشهای مهم حوزه است.
بهفرراد معتقد است در شرایط کنونی انگیزه این تیم برای ورود به بازار جهانی کم نشده است اتفافا آنها تجربه بیشتری هم دارند اما بازارو نرخ ارز از همه ما جلوتر دویده است.
مدیرعامل مدریک گفت: ۱۵ سال پیش که من کار بازیسازی را شروع کردم دلار ۱۰۰۰ تومان بود.
بهفرراد بازی را محصول پرریسکی خواند و گفت: رسیدن به بهترین نقطه برای استودیو ما در سطح منطقه سال ۲۰۱۷ تعریف و قراربود سال ۲۰۲۳ انجام شود. فعلا متأسفانه به آننرسیدیم.
او در ادامه افزود: ما میخواستیم استودیو شناخته شدهای در منطقه بشویم که حداقل یک بازی موفق داشته باشیم.
از نظر مدیرعامل مدریک مسائل اقتصادی به شدت در به نتیجه نرسیدن این امر تاثیرگذار است. او تاثیر کم و کاستیهای استودیو را نیزقطعی دانست.
استودیو مدریک در دو حوزه انتشار و تولید فعالیت دارد. طبق آمار منتشر شده از سمت استودیو مدریک تاکنون ۸۱ بازی منتشر ، ۵۱بازی تولید و ۱۳ بازی به صورت خاص ارائه شده است. مدیرعامل مدریک در پاسخ به سوال پیوست مبتنی بر سودآوری این استودیوگفت: مدریک شرکت سودآوری است. اما ما همواره سود حاصل شده را به چرخه استودیو برگرداندیم. به همین خاطر است که مدریکبزرگتر شده است.
او اعلام کرد تا زمانی که به اهداف مشخص خودمان نرسیم نمیخواهیم سود برداریم.
بهفرراد از حضور و سرمایهگذاری چند VC از سال ۹۶ طی ۳ راند خبر داد. او همچنین اشاره کرد که یک شرکت غیرسرمایهگذاری نیزاقدام به سرمایهگذاری در مدریک کرده است.
بهفرراد مورد مشترک در ساختار سهامداری مدریک را علاقه سهامداران به توسعه مدریک اعلام کرد.
او در این باره گفت: سهامداران شاید عملا سود نقدی دریافت نکنند اما از ارزش و توسعه مدریک بهرهمند میشود. به عبارتی داراییسهامداران از محل افزایش کاربران، تولید محصولات، افزایش فروش سالانه باارزشتر و گران میشود.
طبق گفته مدیرعامل مدریک تاکنون ۲ سهامدار مدریک با فروش سهام به صورت کامل از مدریک خارج شده و سهامداران دیگری نیزبودند که پس از سود بخشی از سهام را به سهامدار دیگری فروختند.
بهفرراد معتقد است که سهام سهامداران در این مدت رشد داشته اما در مقایسه با سایر داراییها از جمله املاک، ارز و طلا قطعا نه.
مدیرعامل مدریک درباره مصرف بازی گفت: طبق آمارها و حتی به صورت مشاهده عمومی نتیجه این است که مصرف بازی از فیلم خیلیبیشتر است.
به لحاط مصرف، بازیهای ایرانی هم سهم بزرگی دارند اما از جنبه درآمد متفاوت است.
بهفرراد ذات بازی را Free To Ply توصیف کرد و گفت: کاربران ۹۹ درصد تا آخر بازی رایگان بازی میکنند که این روند قانونی آن است. هیچ صنعت دیگری اینچنین نیست.
او درباره اولویتهای پرداخت کاربران با در نظر گرفتن جنبه سرگرمی بازی گفت: وقتی سفره مردم کوچکتر میشود اولویت مردم متوجهنیازهای اولیه است و سهم خیلی کمی برای هزینه کردن بازی اختصاص داده میشود.
بهفرراد در ادامه افزود: نکته خیلی مهم این است که بازی محصولی است که یکبار تولید و بارها مصرف میشود.
طبق گفته مدیرعامل مدریک محدود ماندن بازیهای ساخت ایران به مارکتهاب داخلی یا بومی رسد و درآمدزایی آنها را تحت تاثیر قرارمیدهد. او در این باره گفت: اگر مارکت بزرگتر باشد کاربران بیشتری را نیز در اختیار داریم و حاشیه سود بیشتری هم کسب میشود.
بهفرراد نمایش تبلیغات در بازی را به نسبت VODها جانیافتاده خواند و گفت که فعلا چندان موردپذیرش نیست.
مدیرعامل مدریک درباره ساخت بازی مافیا و زودیاک گفت: برای تهیه بازی مافیا و زودیاک با فیلیمو قرارداد مشارکت بستیم. همه مواردبا اجازه صاحب اثر اتفاق افتاد.
بهفرراد در ادامه گفت: ما روی سه عنوان این کار را انجام دادیم. مافیا، زودیاک و نیسان آبی(سریال) که هر ۳ در جذب مخاطب موفق بود. اما به لحاظ تجاری در نیسان آبی به اندازه دو مورد دیگر موفقیت نداشتیم. علت آن هم تفاوت در نوع مخاطب بود.
بهفرراد علت موفقیت مافیا و زودیاک را ماهیت بازی خود برنامه عنوان کرد.
از دید مدیرعامل مدیرک برندسازی و شخصیتسازی که در محتواهای جهانی شاهد آن هستیم مانند هریپاتر اتفاق اثربخش وموفقیتآمیزی است. مخاطبان با شخصیت بزرگ میشود. گویا سیستم وفاداری ساخته میشود که این موضوع در فیلم و سریالهایایرانی وجود ندارد.
به گفته مدیرعامل مدریک استودیوهای بازیسازی ایرانی از منظر کیفیت تولید در سطح منطقه خوب هستند. اما مشکل اصلی درآمدزاییو بازار است.
او برخوردار نبودن از پول، دانش و تخصص بازاریابی و جذب مخاطب را علل اصلی کندی توسعه صنعت بازیسازی قلمداد کرد.
بفهرراد درباره ورود به بازار جهانی گفت: ورود به بازار چین سخت و رقابت با آنها دشوار است. اما سهم گرفتن از بازارهای مختلف دنیاحتی اروپا و آمریکا حداقل در برخی از ژانرها محال نیست.
طبق گفته مدیرعامل مدریک مخاطب ایرانی بازی ایرانی را دوست دارند. به غیر از گیمرهای حرفهای که سلیقه و بازار آنها متفاوت است.
پیرو گفته او انتخاب مخاطب ایرانی در مواجهه با بازی ایرانی و خارجی به سمت نصب بازی ایرانی است.
حس و حال بومی و داخلی، شوخیها و اسمها و شخصیتها از عوامل محبوبیت بازی ایرانی از سمت مخاطبان ایرانی است.
مدیرعامل مدریک درباره وضعیت کنونی استودیوهای بازیسازی گفت: اگر تقاضا و مصرف درست شود در همین شرایط استودیوهای ماخیلی رشد میکنند
او همچنین اشاره کرد که میان ناشران و تولیدکننده بازی تضادی نیست.
بهفرراد در رابطه با نقش بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: بنیاد اگر اطلاعرسانی و ذائقهسازی استاندارد و درست برای بازیهای ایرانبانجام دهد اتفاق مثبتی رقم خواهد خورد. بازیهای ایرانی کیفیت خوبی دارند و با اطلاعرسانی مناسب آمار بهتری خواهند داشت.