جایگاه سازمان صداوسیما به عنوان نهاد ناظر بر VODها همیشه چالش برانگیز بودهاست. در نشست هماندیشی چالشها، ظرفیتها و چشمانداز سامانههای دیداری شنیداری جایگاه صدا و سیما و VODها مورد بررسی قرار گرفت. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که برای تقویت شرکتهای نمایش ویدئویی برخط یا VOD ها باید انجمن صنفی قدرتمند نظیر آنچه در سینما شکلگرفته تشکیل شود. محمدمهدی عسگرپور، دبیر انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئویی برخط درباره طرحی برای انتظامبخشی نمایش ویدئویی برخط گفت: انجمن VOD پیشنویس طرحی را آماده کرده است تا از طریق آن بتوان این بازار را رگوله کرد. این طرح در دوبخش انتظام بخشی در ۲۸ ماده و تبلیغات تجاری و عدالت رقابتی در ۳۳ ماده طراحی و تنظیم شده است. امیدارم پیشنویس این طرح یا لایحه در مجلس شورای اسلامی یا سایر نهادهای ذیربط به تصویب رسد. سالها قبل طرحی درباره سینما ارائه و در نهایت منجر به شکلگیری خانه سینما شد. در رابطه با VODها نیز باید طرحی مشابه با آن ارائه کنیم. او افزود: VOD طفلی است که عدهای اعلام کردهاند والدین او هستند. باتوجه به آمار بلیتهای فروخته شده در سینما در سال ۶۴، حدود ۷۷ میلیون بلیت ثبت شده این رقم برای سال ۶۸ در حدود ۸۰ میلیون و سال ۶۹ این تعداد به ۸۱ میلیون رسیده است. اما این رقم به تدریج کاهش مییابد در سال سال ۹۶ تعداد بلیت به فروش رفته در سینما ۲۷ میلیون عدد و سال ۹۹ به دلیل همهگیری کرونا این رقم به ۷ میلیون رسید اما در سال ۱۴۰۱ هم به میزان قبلی خود برنگشت و آمار بلیت به فروش رفته ۱۳.۵ میلیون عدد به ثبت رسیده است. مقایسه این ارقام با یکدیگر نشاندهنده کاهش تدریجی تقاضا برای سینما است. عسگرپور گفت: تلویزیون ۶۰ شبکه سراسری دارد. ۸ هزارمیلیارد بودجه در اختیار این نهاد است. وزارت ارشاد نیز چندین صفحه قانون درباره...