۹ آبان ۱۴۰۳
کافهبازار و بازیسازی ایرانی؛ از تولد تا بلوغ
در یک دهه اخیر با سیطره یافتن گوشیهای هوشمند بر بازار تلفنهای همراه، امکان عرضه بازیهای متنوع و باکیفیت روی این بستر فراهم شد. این اتفاق صنعت بازیسازی را در دنیا متحول کرد، زیرا اندازه بازار مصرفکننده محصولی به نام بازی ویدئویی چندین برابر شد. حالا دیگر مخاطبان بازیهای ویدئویی فقط به نوجوانانی که روی رایانه شخصی یا کنسول بازی خود ساعتها بازی میکردند محدود نمیشد و هر کسی میتوانست در اوقات فراغت، هرچند کوتاه، با انجام یک بازی موبایلی خود را سرگرم کند. همزمان با این اتفاقات تحریمهای اقتصادی علیه ایران در حال اوج گرفتن بود و پلتفرمهای بینالمللی عرضه اپلیکیشنها و بازیهای موبایل دسترسی کاربران ایرانی را محدود کرده بودند. در چنین فضایی کافهبازار بهعنوان یک پلتفرم ایرانی عرضه اپلیکیشن در بستر موبایل شروع به کار کرد و توانست به سرعت توجه کاربران و همچنین توسعهدهندگان داخلی را به خود جلب کند. در این زمان صنعت بازیسازی در ایران کاملاً نوپا بود و به شدت با چالشهای حوزه نشر آثار فرهنگی و ضعفهای قانونی در حمایت از این آثار دست و پنجه نرم میکرد. چالشهایی که به نظر میرسد مانع اصلی بر سر راه رشد و شکوفایی این صنعت در کشور بودند. با جا افتادن کافهبازار به عنوان یک کانال پرمخاطب برای عرضه بازی موبایلی، بازیسازان ایرانی این فرصت را یافتند تا محصولات خود را به صورت دیجیتالی و با سهولت بسیار بیشتری در بستر موبایل منتشر کنند و آنها را از ویترین کافهبازار به دست مخاطبانی پرشمار برسانند، ویتریتی که برخلاف دیگر روشهای عرضه، به بازیسازان فرصتی برابر برای ارائه محصول خود به بازار مصرفکننده میداد. در واقع الگوی عرضه در این صنعت با ورود کافهبازار شکل جدیدی به خود گرفت و فعالیت در این صنعت را از منظر اقتصادی توجیهپذیر کرد. موفقیتهای تجاری بازیهای عرضهشده در کافهبازار باعث شد موج جدیدی از بازیسازی که عمدتاً تمایل...