بررسی ابعاد حقوقی بازی پوکمون در ایران و جهان
شکست عروسکهای خیالی از دنیای واقعی قوانین
۶ مهر ۱۳۹۵
زمان مطالعه : ۱۴ دقیقه
شماره ۳۸
تاریخ بهروزرسانی: ۳ آبان ۱۳۹۸
درست روز قبل از تعطیلات عید فطر پدیده جدیدی در دنیای فناوری اطلاعات همه را غافلگیر کرد: «پوکمون». چند روزی بیشتر نگذشت که ابتدا مردم کشورهای غربی خیلیها را در کوچه و خیابان دیدند که نه مثل همیشه و این بار به شکلی غیرمعمولی، سر در گوشیهای خود دارند و حتی وقتی به در و دیوار میخورند ول کن ماجرا نمیشوند و باز هم انگار در جستوجوی گوهر گمشدهای میگردند. مشابه این تصاویر را چند روز بعد ما هم در ایران دیدیم هر چند هنوز نام کشورمان در فهرست کشورهایی که بازی به طور رسمی در آن عرضه شده بود، دیده نمیشد. ابعاد این پدیده اعجابانگیز چند روز بعد مشخص شد. شرکت ژاپنی «نینتندو» که خاطرات خوبی برای نسل ما در کودکی ساخته با استفاده از شخصیتهایی که مشابه آن را در سریالی مثل «دیجیمون»ها دیدهایم و البته استفاده از «واقعیت افزوده» (Augmented Reality) و ایده اضافه کردن تحرک به بازیهای رایانهای، معجونی ساخته که میتواند مانند یک چاقوی دولبه هم بکُشد و هم به کار یک عمل جراحی حیاتبخش بیاید. البته نینتندو فارغ از این مسائل در همان روزهای اول، استقبال بسیار خوبی از این بازی دید و حتی سهامش در بورس توکیو، دو هفته بعد از عرضه رسمی بازی به 33 هزار و 770 ین برای هر سهم نیز رسید. در شرایطی که این روزها دیگر از آن رونق قبلی برای سهام این شرکت در بورس ژاپن خبری نیست نباید فکر کرد که بازیساز ژاپنی در پروژه خود شکست خورده چرا که در همین روزهای اخیر خبر آمده ظرف پنج هفتهای که از انتشار این بازی گذشته، میزان درآمد این شرکت از پرداختهای درونبرنامههای به مرز 300 میلیون دلار رسیده است، یعنی تقریباً هر روز نزدیک به 10 میلیون دلار. اما همه چیز هم برای این شرکت ژاپنی و اساساً بازی پوکمون شیرین نیست. از همان روزهای نخستی...
شما وارد سایت نشدهاید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.
وارد شویدعضو نیستید؟ عضو شوید