معرفی سیزده هوش مصنوعی تولید و پردازش تصویر: خلق از حروف ساده
امروزه و با توسعه هوش مصنوعی ابزار پردازش تصویر بسیاری برای تبدیل متن به تصویر…
۳۰ آبان ۱۴۰۳
۲۱ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
شرکتهای بازیسازی ایرانی در سالهای اخیر رشد فوقالعادهای داشتند و در دوران کرونا نیز توانستند به جهش خود ادامه دهند. این صنعت در تمام دنیا در حال رشد است. به دلیل جذابیت این صنعت پرطرفدار، شرکتهای بازیسازی در سراسر جهان تبدیل به رقیب سرسختی برای صنعت فیلمسازی شدند.
شرکتهای بازیسازی جزء پردرآمدترین مشاغل دنیا محسوب میشوند که تأثیر بسزایی روی اقتصاد جوامع دارند. شرکتهای بازیسازی ایرانی نیز از این قائده و قانون مستثنی نیستند و با پتانسیل بالایی که دارند میتوانند در آیندهای نزدیک رشد چشمگیری در این زمینه داشته باشند.
طبق آمار و ارقام کافه بازار در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون کاربر اقدام به نصب و بروزرسانی بازیها کردهاند. صنعت بازیسازی در ایران نیز بستری برای رشد و پیشرفت علاقمندان این حوزه فراهم کرده است. در ادامه مطلب قصد داریم تا بهترین استودیوها و شرکتهای بازیسازی ایرانی را به شما معرفی کنیم.
در سایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتوانید لیست کاملی از شرکتهای بازیسازی را مشاهده کنید.
شرکت راسپینا در فروردین ۱۳۹۱ با همکاری جمعی از مهندسان نرمافزار اقدام به تولید بازی رایانهای در ایران کردند. این شرکت یکی از بازیهای معروف به نام ارتشهای فرازمینی را تولید کرده است که گرافیک قابل قبولی دارد و به عنوان یک دستاورد ملی وارد نمایشگاه بینالمللی بازیهای رایانهای تهران شد. راسپینا به عنوان یکی از شرکتهای بازیسازی ایرانی موفق، جزو ۱۰ شرکت برتر تولید بازیهای پرطرفدار محسوب میشود.
روایت بازی ارتشهای فرازمینی، جنگ بر سر منابع انرژی است. این جنگها سیاره زمین را در خطر نابودی قرار داده و ایران با توانایی که دارد ارتش خود را در جستوجوی منابع جدید به سیارات دیگر میفرستد. دشمنان اصلی در این بازی طردشدگان هستند که توانایی جستوجوی منابع جدید را ندارند و برای بقای خود به ارتش ایران حمله میکنند تا منابع آنها را تصاحب کنند. شرکت راسپینا سعی کرده تا در این بازی از سمبولهای تاریخی ایرانی نیز بهره ببرد. بطور مثال در صحنههای جنگی که در مناطق کویری اتفاق میافتد از معماری باستانی ایران استفاده شده است.
یکی از شرکتهای بازیسازی ایرانی، شرکت پاییزان متشکل از تیم بازیسازی راسپینا است، این تیم بعد از تولید بازی ارتشهای فرازمینی اقدام به تأسیس شرکت پاییزان در سال ۱۳۹۳ کردند. اولین بازی تولید شده توسط این شرکت به نام مگنیس بود که به عنوان بهترین بازی سال ۹۴ شناخته شد. از دیگر بازیهای پر طرفدار این استودیو بازیسازی میتوان به پسرخوانده در سبک استراتژی اشاره کرد که موفق به دریافت جایزه جشنواره بینالمللی IMGA حوزه خاورمیانه شد. این بازی مهیج به لحاظ فنی دارای گرافیکی بالا، صداگذاری قوی و شخصیت پردازی جذاب مافیایی در بین ده بازی برتر ایرانی در پلتفرم موبایل قرار گرفته است.
از پروژههای جدید این شرکت میتوان به آوانگارد و آشپزشو اشاره کرد که آوانگارد برای بازار خارجی در نظر گرفته شده و آشپزشو برای بازار داخلی برنامهریزی شده است.
یکی دیگر از شرکتهای بازیسازی ایرانی موفق شرکت RSK ENTERTAINMENT یارسانا شکوه کویر است که از سال ۱۳۸۵ با نام استودیو کهربای کویر در ژانر بازیهای ماجراجویی آغار به کار کرد. تولید بازی قتل در کوچههای طهران ۱۳۱۲ و استقبال از این بازی در وبسایتهای خارجی و ایرانی باعث شد تا بازی پرطرفدار دیگری به نام شیطنتهای علیمردان خان را در بازار داخلی بفروش برسانند.
این شرکت بازیسازی در ایران توانست با ورود موفق بازیهای خود به بازار خارجی در سال ۱۳۹۰ بیست بازی دیگر را عرضه کند. بازی گربه قجری یکی دیگر از بازیهای ادونچر دوبعدی با موضوعی متفاوت وارد دنیای بازیسازی شد. طراحی هنری وساخت مراحل جذاب و هیجانانگیز که با وجود استفاده از رنگهای سیاه و سفید نظر کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است از نقاط قوت این بازی است.
از نظر کارشناسان و منتقدین دنیای بازیسازی، شرکت رسانه پرداز آمیتیس یکی از بهترین شرکتهای بازیسازی ایرانی است. در حوزه فعالیت این شرکت میتوان به پلتفرمها، نرمافزارهای تلفن همراه و غیره اشاره کرد. مبارزه در خلیج عدن اولین بازی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.
داستان بازی در رابطه با مبارزه ارتش ایران با دزدان دریایی خلیج عدن است که اقدام به ربودن کشتیهای نفتکش میکنند. از دیگر بازیهای تولیدی این شرکت میتوان به مدار ده درجه و ملینا اشاره کرد.
شرکت رسانه پرداز آمیتیس فعالیت خود را در سال ۱۳۹۱ شروع کرد و به دلیل موضوعات جذاب و فعالیتهای پیدرپی به شهرت در عرصه بازیسازی رسیده است. صنعت بازی علاوه بر ایدههای کاربر پسند و متخصصان این حوزه نیاز به ابزارهای پیشرفتهای هم دارد تا بتواند به لحاظ سختافزاری، ایدهها را پشتیبانی کند. شرکت رسانه پرداز آمیتیس با راهاندازی بخش سختافزار توانسته در این زمینه از بهترین ابزارهای بازیسازی جهت بالابردن کیفیت کار استفاده کند.
بازی ۴۱۱۴۸ که مخصوص اندروید ساخته شده مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته و جوایز بسیاری دریافت کرده است. بازی 41148 در بین کاربران به قدری به محبوبیت رسید که جزو ده بازی برتر نیز شناخته شد. از ساختههای جدید مهدی فنائی به عنوان بازیساز ایرانی میتوان به ۱۰:۱۱ اشاره کرد. این بازی داستان دختری را روایت میکند که به دلیل مشکلاتی که با مردم دارد در پی آزادی تصمیم به فرار از محیط زندگی خود میگیرد و در بین راه با هیولاهای بسیاری مواجه میشود.
از دیگر بازیهای مهدی فنائی میتوان به بازی دو بعدی به نام (خانه ما) برای پلتفرم اندروید اشاره کرد. تصاویر این انیمیش شبیه نقاشی کودکان طراحی شده است و از آیتمهای مختلف میتوان جهت تغییرات این دنیای کودکانه استفاده کرد و به تدریج بازی را به سمتی مانند تاریکی و مرگ سوق داد.
آیریا نادین ورنا یکی از شرکتهای بازیسازی ایرانی مورد تأیید سازمان بنیاد ملی بازیهای رایانهای است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ در این حوزه شروع کرد. برای پلتفرمهای مختلف بازی ساخته است. رعایت کردن استانداردهای مختلف از جمله گرافیک، ساختارفنی، موزیک همواره در ساخت پروژههای مختلف حائز اهمیت است.
شرکت آریا نادین ورنا دو شعبه دیگر در شهرهای کاشان و کردستان تأسیس کرده است و بخش آموزشی خود را در شهر کاشان برگزار میکند. از جمله بازیهای حرفچین، شادیآباد، فوتبالیها، تایپ جنگی، تابه و نینجای گمشده از ساختههای این شرکت هستند. لازم به ذکر است که بازیهای این شرکت بیشتر در رده سنی کودک و نوجوان تولید میشود.
این شرکت با هدف رونق اقتصاد در حوزه پویانمایی کار خود را آغاز کرده است و شش بازی را در این زمینه تولید کرده که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این مؤسسه در زمینه انیمیشن و واقعیتهای مجازی پرکار بوده و فعالیتهای فرهنگی بسیاری را در سالهای اخیر شروع کرده است.
یکی دیگر از شرکتهای بازیسازی ایرانی که جوایز بسیاری در حوزه بازیسازی دریافت کرده شرکت سورنا پردازش آریا است. هدف این شرکت تولید بازیهای مربوط به پلی استیشن ۴ و ایکس باکس ۱ است. از محصولات این شرکت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-موتور بازی سورنا
۲-ادیتور ۳ بعدی سیمرغ
۳-بازی رایانهای سیاوش
۴-بازی رایانهای راش
۵-legends of Persia
۶-wobblr jungle بازی رایانهای و کنسول
۷-بازی رایانهای و کنسول nsight
۸-بازی موبایل supper infinite digger
بازیسازی در ایران به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است که رقابت بین شرکتها با تولید بازیهای با کیفیت روبه افزایش است. شرکت سورنا پردازش آریا با بهرهگیری از تجربیات متخصصان این حوزه توانسته به عنوان تولیدکننده نرمافزارهای تخصصی و بازیهای رایانهای و سیستمهای هوشمند پا به عرصه صنعت سرگرمیهای دیجیتال بگذارد.
در سال ۱۳۸۱ به صورت تخصصی فعالیت خود را در زمینه الکترونیک آغاز کرد. در حوزه تولید بازی نیز از سال ۱۳۸۷ وارد عرصه بازیهای کامپیوتری در سطح بینالمللی شد. از مهمترین بازیهای تولیدی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-بازی آنلاین عصر پادشاهان که به ۷ زبان ترجمه شده و در ۱۷ کشور کاربر فعال دارد.
۲-سبقت که مخصوص اندروید و ویندوز و ios است.
۳-بازی شکارچی پرندگان
۴-بازی پایان شیاطین (اندروید و ویندوز و ios)
۵- نبرد افکار (اندروید و ویندوز و ios)
در انتخاب بازیهای موبایل و رایانهای دیدگاه کاربران در اولویت اول قرار دارد. پس از آن داوران در جشنوارههای مختلف براساس استانداردهای بازیسازی و با در نظر گرفتن واکنش کاربران نسبت به دانلود بازیها به هر شرکت بازیسازی امتیاز میدهند. بازی پریستی (مزرعه داری) که توسط شرکت تاد در سال ۱۳۹۵ ساخته شد یکی از ده بازی برتر شناخته شده است.
این شرکت تا به امروز توانسته با ارائه بازیهایی مانند جیتی، فروتکرفت و پرسیتی در سطح بینالمللی هم طرفداران بسیاری پیدا کند علاوه بر این طبق آماری که مدیر عامل این شرکت ارائه داده است، استودیو تاد موفق شده تا علاوه بر ۵۰ میلیون کاربر اندرویدی، ۵ میلیون کاربر سیستم عامل IOS را جذب بازیهای خود کند. لازم به ذکر است که استودیو تاد کار خود را از سال ۱۳۸۸ در تهران شروع کرد.
استودیو بازیسازی مدریک در طی ۱۵ سال با ارائه بیش از ۱۵ بازی توسعه یافته و ۵۰ بازی منتشر شده توانسته یکی از فعالترین شرکتهای بازیسازی ایرانی لقب بگیرد. از دیگر بازیهای موفق این شرکت میتوان به بازی گل مراد، درباره گلی، گلپری، شهرزاد، شهر بختکها، فوتکاردیا، صفر تا صد و البته بازی خروس جنگی اشاره کرد.
استودیو مدریک در سال ۲۰۲۳ توانسته یک مقام جهانی از نظر رضایت منتقدین و کاربران را کسب کند. خروس جنگی با محبوبیتی که بین طرفدارانش بدست آورد توانست بین ده بازی برتر ایران قرار بگیرد.
مهدی پیغامی نسب اولین سری بازی هادس را در طی مدت ۴ ماه طراحی و روانه بازار کرد که توانست محبوبیت بسیاری بین طرفداران این نوع بازی بدست بیاورد. بازی هادس ۲ را بعد از ۴ سال وارد عرصه رقابت بازیها کرد که در زمان کوتاهی تبدیل به یکی از بازیهای محبوب کاربران شد. این بازی جذاب توسط مهدی پیغامی ساخته شده است. این بازی از ۵ امتیاز در کافه بازار امتیاز ۴.۶ را به خود اختصاص داده است و در چهارمین جشنواره IMGA MENA توانست مقام بهترین بازی از نگاه مردم را کسب کند.
مهدی پیغامی نسب به کمک همسرش در سال ۹۳ وارد دنیای ساخت بازی شده و بصورت مستقل توانسته به موفقیتهای بسیاری در همین حوزه دست پیدا کند. با توجه به استقبالی که از سری بازیهای هادس انجام شد بزودی و قسمت سوم این بازی هم روانه بازار خواهد شد.
حمید عبدالهی که از سال ۱۳۸۳ وارد عرصه بازیسازی شده، شرکت نردباناندیشه را راهاندازی کرده است. این شرکت بازیسازی توانسته با ارائه بازی آمیرزا و شبگرد درجشنواره بازیهای رایانهای تهران نامزد دریافت دیپلم افتخار بشود.
در سال ۱۳۸۵ شرکت نردباناندیشه اولین نشریه بازیهای رایانهای ایران را با عنوان بازی رایانه منتشر کرد که زمینهساز ساخت یکی از اولین بازیهای ابرای به نام پایان معصومیت شد و دوسال بعد با ساخت بازی لطفعلیخان توانست به یکی از شرکتهای بازیسازی ایرانی موفق تبدیل شود. در حال حاضر هم بازی کلمات آمیرزا توانسته با بیش از ۴۳ میلیون بار دانلود در بین بازیهای محبوب کاربران قرار بگیرد.
بازی پرطرفدار سایه هیچ توسط شرکت بازیسازی طاووس طراحی و ارائه شده است. فعالیت استودیو طاووس از سال ۱۳۸۹ شروع شد و تا کنون جوایز داخلی و خارجی بسیاری کسب کرده است. با ساخت بازی سایه هیچ که یک بازی تعاملی است توانست جایزه ویژه بهترین بازی از چهارمین جشنواره بازیهای IMGA MENA را دریافت کند.
لازم به ذکر است که در جشنواره IMGA MENA کشور ایران بیشترین تعدادی شرکتکننده داشته است و توانسته ۲۰ جایزه از این جشنواره را از آن خود کند. بازی سایه هیچ که در جشنواره جوایز متعددی کسب کرده، جزء ده بازی برتر در ایران از سوی کاربران شناخته شده است.
بازیهای سبک اتومبیلرانی طرفدارن خاص خود را دارد. شرکت آسمان آبی جزء یکی از شرکتهای بازیسازی ایرانی، با هدف آموزش و ایجاد شادابی در نوجوانان بازیهای متنوعی را وارد عرصه بازیهای موبایل کرده است. این بازی پرطرفدار توسط شرکت آسمان آبی منتشر شده که از سال ۱۳۹۱ کار خود را بصورت جدی در عرصه بازیسازی آغاز کرده است.
سازندگان استودیوی بازیسازی آسمان آبی با ساخت بازی کلاچ سعی کردند تا با ترکیب سبک طراحی پیکسل آرت و انتخاب عنوانی مناسب، بازی را هم رده بازیهای محبوب اتومبیلرانی قرار بدهند. استودیو آسمان آبی به دلیل ایجاد سبکی نوین در طراحی بازیهای خود در بین استودیوهای بازیسازی دیگر توانسته به شهرت برسد.
شرکت دانش پروران امیرکبیر با هدف ایجاد نرمافزارهای متنوع در این حوزه فعالیت خود را ازسال ۹۰ شروع کرد. امیرحسین ناطقی مدیرعامل این مجموعه با همکاری نیروهای جوان با میانگن سنی ۲۶ سال همچنان پر قدرت در حال اداره این مجموعه است. از جمله دستاوردهای این شرکت میتوان به به موارد زیر اشاره کرد:
۱-کسب مقام اول بهترین بازی سال ۹۵ و ۹۶ (کلمات و دانستنیها) از نگاه داوران و کسب مقام اول با رای اکثریت مردم و کاربران به عنوان برترین بازی سال ۹۷ (کلمات و دانستنیها) در جشنواره وب و موبایل ایران.
۲- کسب مقام ششم در سال ۹۵ در جشنواره بازیهای رایانهای.
۳-در بخش بهترین بروزرسانی در سال ۹۷ از نگاه مردم؛ در جشنواره بازیهای رایانهای.
بازی کوئیز آفکینگز یکی از بازیهای پرطرفدار ایرانی است که در سال ۱۳۹۴ روانه بازار شد و به سرعت بین کاربران به محبوبیت بالایی رسید. در واقع این بازی از بین ده بازی برتر ایرانی در رده دوم قرار گرفته است.
تیم فانوس از سال ۹۲-۹۱ آغاز به کار کرد و در همان سالهای نخست توانست سه جایزه را در این حوزه دریافت کند. یکی از دستاوردهای این مجموعه موفق بازی آن سوی باران است که در بین شرکتهای که در سطح بینالمللی به شهرت بسیاری رسیده است.
از لحاظ موسیقی و کیفیت گرافیک این بازی در سطح مناسبی قرار دارد. سازنده این بازی با نام لین در استورهای خارجی بازی آن سوی بازان را منتشر کرده و شرکت کرسنت مون نیز ناشر بینالمللی بازی بود که توانسته موفقیتهایی بسیاری در این زمینه کسب کند که به چند مورد آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد:
۱-بهترین بازی در اپ استور و گوگل پلی
۲-بهترین بازی جشنواره و بهترین دستاورد طراحی بازیهای رایانهای داخلی کشور
۳-برنده دیپلم افتخار دستاورد هنری جشنواره بازیهای رایانهای
۴-دریافت عنوان بهترین بازی ژانر پلتفرم در جشنواره بازیهای رایانه ایران
۵-کاندید دستاورد بهترین موسیقی جشنواره بازیهای رایانهای
سازمان بنیاد ملی بازیهای رایانهای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکند. وظیفه این سازمان نظارت و حمایت از صنعت بازیسازی ایران است. صنعت بازی در ایران با رشد بسیاری که در ده سال اخیر داشته؛ با تکیه بر فناوری و تخصص توانسته وارد بازارهای رقابتی بینالمللی شود.
سلام
وقت بخیر
چطور میتونم با کسی یا کسانی که در زمینه گیم سازی مهارت و تجربه دارند ارتباط برقرار کنم و ازشون مشاوره بگیرم؟
ممنون میشم راهنمایی کنید. من دنبال کسی هستم بتونه مدیر پروژه باشه.