رهبر انقلاب: حوزههای علمیه باید در مورد رمزارزها نظر بدهند
رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعهالزهرا (س)، اعلام کردند:…
۳۰ آبان ۱۴۰۳
۱۰ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۷ دقیقه
در این مطلب میخوانید
صنعت بازیهای مبتنی بر بلاکچین هنوز در مراحل اولیه خود به سر میبرد، اما در همین مدتزمان کم انواع مختلفی از بازیها ظهور کردهاند و این صنعت در ابتدای راه خود پیشرفت زیادی داشته است. با وجود این، بازیهای بلاکچینی حول محور بازیهای سنتی شکل گرفتهاند و بسیاری از مفاهیم را از این بازیها وام میگیرند.
به گزارش پیوست، بازیهای بلاکچین با استفاده از فناوری بلاکچین نحوه مالکیت داراییها، حاکمیت یا دسترسی کاربران را دچار تحول کردهاند. این بازیها تاکنون از مدلهای استفادهشده در سایر بازیها بهره میبرند. برای مثال در بازی Axie Infinity از مدل نژاد و نبرد بازی پوکمون در دهه ۹۰ استفاده شده یا در NBA Top Shot از مدل جمعآوری و تجارت استفاده شده که برای دههها در کارتهای بیسبال و عرصههایی با قابلیت جمعآوری کارتهای کلکسیونی استفاده شده است. در پلتفرم دیسنترالند هم از مدل بازیهای Second Life یا The Sims استفاده شده اما در کنار این شباهتها مهمترین ویژگی متمایزکننده این بازیها استفاده از بلاکچین برای برقراری توازن میان قدرت کاربران و سازندگان و رفت مشکلات سیستمهای متمرکز است.
بازیهای بلاکچینی با تعریف داراییهای درون بازیها روی پلتفرمهای بلاکچینی نحوه تعامل میان کاربران و استودیوهای بازیسازی را دچار تحول کردهاند. در این مدل کاربران مالکیت مستقیم آیتمهای درون بازی را در اختیار دارند و میتوانند توکنهای این داراییها را در صرافیهای رمزارزی به صورت شبانهروزی معامله کنند که به همین دلیل تجربه نوینی از بازی به آنها ارائه میشود. در این مدل توسعهدهندگان نیز در نظر گرفته شدهاند و از مزایای آن بهرهمند میشوند.
استفاده از داراییهای مبتنی بر بلاکچین برای توسعهدهندگان هم مزایایی دارد. تا قبل از شکلگیری مفهومی به نام بازیهای بلاکچینی، درآمدزایی توسعهدهندگان از طریق فروش اکانتها یا ارزهای درون بازی بود. استفاده از این مدل باعث شکلگیری بازارهای خاکستری و ثانویه میشود که هم گیمرها را در مقابل کلاهبرداری آسیبپذیر میکند هم فرصت کسب درآمد توسعهدهندگان محدود میشود. با استفاده از مدل ارائهشده در بازیهای بلاکچینی، توسعهدهندگان میتوانند حجم معاملات را رصد و بر اساس آن تصمیمگیری کنند. همچنین با استفاده از این روش واسطهها و بازارهای ثانویه حذف میشوند.
در بازیهای بلاکچینی علاوه بر افزایش فرصتهای درآمدزایی برای توسعهدهندگان، فرصتهایی هم برای گیمرها به وجود آمده است. بازارهای مالی غیرمتمرکز (DeFi) نقطهای است که پلتفرمهایی برای قرضگیری و قرضدهی داراییهای درون بازی، استفاده از این بازیها را برای بخش بیشتری از جامعه تسهیل میکنند. در این پلتفرمها کاربرانی که سرمایه اولیه کافی برای شروع ندارند میتوانند با اختصاص دادن قسمتی از درآمدشان به وامدهندگان، در بازیها شرکت کنند.
تا سال ۲۰۱۰ رایجترین مدل کسبوکار در صنعت بازی، پرداخت در ازای بازی بود. در این روش استودیوهای بازیسازی و ناشران با استفاده از فروش اولیه بازیها و در برخی موارد فروش اشتراک، درآمد کسب میکردند. همچنین همکاری برای تبلیغات در بازیها بسیار کم بود و گیمرها در این مدل تقریباً راهی برای استفاده از ارزش خلقشده به دست خودشان نداشتند و صرفاً توانایی لذت بردن از تجربه درون بازی را داشتند.
از سال ۲۰۱۰ به بعد مدل رایگانی برای بازیها ارائه شد و استودیوهای بازیسازی شروع به عرضه برخی بازیها بدون دریافت هزینه اولیه کردند. در این بازیها آیتمها و ارتقاعهایی در نظر گرفته میشود که گیمرها میتوانند در ازای پرداخت از آنها استفاده کنند. همچنین استفاده از تبلیغات درون بازی هم در این بازیها بیشتر شد اما برای گیمرها تنها راه درآمدزایی استفاده از سرویسهای استریم و شرکت در مسابقات بود که صرفاً شامل حال گیمرهایی زبده میشد.
یکی از عناوین موفق این بازیها که به صورت رایگان عرضه میشود Fortnite (فورتنایت) است. این بازی در جولای ۲۰۱۷ عرضه شد و تنها در یک سال پنج میلیارد دلار درآمد داشت. همچنین تعداد کاربران این بازی در یک سال به ۸۰ میلیون نفر رسید.
استفاده از بلاکچین بازیهای ویدئویی به معنی ایجاد تغییر پارادایم این صنعت نیست و صرفاً به ادامه روند افزایش آزادی در بازیها کمک میکند. انواع بازیهای بلاکچینی امروزه از طرحهای اقتصادی پیچیده برای توکنهای درون بازی استفاده میکنند. با استفاده از این طرحها ساختار انگیزشی برای مشارکت در بازی چه در بخش توسعه و چه در بخش مصرف ایجاد میشود و در کنار پلتفرمهای دیگر که به آنها اشاره شد به پویایی هرچه بیشتر این صنعت کمک میکند.
توسعهدهندگان بازیهای بلاکچینی آیتمهای درون بازی، ازرها و توکنهای حاکمیتی بازی را بین گیمرها توزیع و کسب درآمد میکنند. توسعهدهندگان با حفظ بخش قابل توجهی از داراییها تاثیرگذاریشان روی تصمیمگیریهای حاکمیتی را حفظ میکنند.
گیمرها هم با تجربه بازی ضمن استفاده از آیتمهای درون بازی معمولاً توکنهایی را به عنوان جایزه در بازی به دست میآورند که کنترل کاملی روی این نوع دارایی دارند و امکان استفاده در بازی، خرید و فروش یا نگهداری این توکنها به آنها داده میشود.
مکانیسمهای حکمرانی در حال حاضر هنوز در مراحل اولیه خود به سر میبرند. با استفاده از توکنهای حاکمیتی، کاربرانی که توکنهای حاکمیتی را در اختیار دارند با قفل کردن این توکنها سهامدار شناخته میشوند و میتوانند در مورد تغییرات و ارتقای تجربه بازی یا نحوه تخصیص توکنها و داراییها در رأیگیریها شرکت کنند.
شرکتهای بازیهای بلاکچینی در سال ۲۰۲۱ صدها میلیون دلار جذب سرمایه کردهاند که بسیاری از این حمایتها از طرف شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر پیشرو انجام شده است. حتی برخی از این شرکتهای بازیسازی در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد دلار ارزشگذاری شدند.
شروع بازیهای بلاکچین در نگاه اول ممکن است یک تجربه سخت و دستوپاگیر به نظر برسد اما کاربران میتوانند با صرف مقداری تلاش و وقت در مورد سازوکار این بازیها شروع لذتبخشی را تجربه کنند.
یکی از عناوین موفق بازیهای بلاکچین Axie Infinity است که میتواند مثال خوبی برای شروع بازی بلاکچینی باشد و کاربران برای شروع این بازی باید مراحل زیر را طی کنند:
همچنین در بازیهای بلاکچینی باید به این موضوع توجه داشت که هنوز تجربه بازی (گیم پلی، استراتژی، گرافیک یا پیچیدگی) در مقابل بازیهای معمولی، ابتدایی به نظر میرسد که پر شدن این شکاف میتواند زمانبر باشد.
بر اساس دادههای شرکت تحقیقاتی Newzoo گیمرهای گوشیهای هوشمند حدود دو برابر گیمرهای PC هستند. برای ارائه این بازیها نیاز است از گوگلپلی (برای گوشیهای اندرویدی) یا اپاستور (برای گوشیهای اپل) استفاده شود اما گوگل و اپل به عنوان شرکتهایی که درصد بالایی از بازار گوشیهای هوشمند را در اختیار دارند به علت به خطر افتادن حق کمیسیونشان خیلی پذیرای این بازیها نیستند. از آنجا که در این بازیها توکنها معادل پول به حساب میآیند مشمول مقررات انتقال پول میشوند که عبارت از قوانین تایید هویت (KYC) و ضدپولشویی (AML) است.
استفاده از این بازیها همانطور که گفته شد بر اساس سازوکار فعلی دولتها میتواند مشکلات زیادی داشته باشد و این مشکلات بخش زیادی از پتانسیل این حوزه را صرف درگیری با مسائلی میکند که با ذات بلاکچین در تضاد است. مقرراتی که هنوز برای این فضا بازتعریف نشدهاند و سوال اصلی که همیشه پابرجاست این است: بلاکچین باید قانونگذاری شود؟