مشکل فنی بانکی موجب تاخیر در تسویه پرداختیارها شد
براساس اطلاعیه پرداختیارهای زرینپال، وندار و جیبیت، تسویه پرداختیاری امروز، یکم آذر ۱۴۰۳، با تاخیر…
۱ آذر ۱۴۰۳
۲۹ شهریور ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۱۱ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۷ مهر ۱۴۰۰
گزارش کافهبازار از سال ۹۹ منتشر شد. افزایش ۴۸ درصدی درآمد توسعهدهندگان بازار نسبت به سال ۹۸ مهمترین اتفاق در این گزارش است. افزایش درآمدی که بخش عمدهای از آن سهم توسعهدهندگان برنامه است و توسعهدهندگان بازی، سهم کمی از این افزایش درآمد را به خود اختصاص دادهاند. همچنین تعداد کاربران فعال بازار از ۴۱ میلیون نفر در سال ۹۸ به ۴۴ میلیون نفر در سال ۹۹ رسیده است.
به گزارش پیوست، کافه بازار گزارش سالانه خود را با تمرکز بر درآمد توسعهدهندگان، تعداد خریداران و بازیها و برنامههای فروشنده منتشر کرد. گزارش ۵۲ صفحهای بازار در سال ۹۸ که پر از جدول و نمودار و بررسی روندهای مختلف بود حالا به یک گزارش ۳۳ صفحهای مختصر و مفید تبدیل شده که در آن آمارهایی که برای کاربران جذابیت بیشتری دارد قرار گرفته است.
افزایش درآمد توسعهدهندگان کافه بازار در حالی اتفاق میافتد که تعداد توسعهدهندگان نسبت به سال قبل تفاوت چندانی نداشته است. اگرچه بازار تعداد دقیق توسعهدهندگان بازی و برنامه خود را برای سال ۹۸ اعلام کرد. (۲۹ هزار توسعهدهنده فعال در سال ۹۸) اما برای گزارش سال ۹۹ این آمار را فقط بهصورت تجمیعی منتشر کرد. بازار سال گذشته اعلام کرد که از سال ۸۹ تا سال ۹۸، بیش از ۶۷ هزار توسعهدهنده روی بازار فعال هستند. نکته جالب این که در گزارش امسال هم بازار دقیقا همین آمار را اعلام کرده و براین اساس میتوان نتیجه گرفت که نسبت افزایش و کاهش توسعهدهندهها در بازار ثابت بوده و افزایش ۴۸ درصدی درآمد توسعهدهندگان هم تقریبا مربوط به همان تعداد توسعهدهنده قبلی است.
کافه بازار این بار هم گزارش سالانه خود را در سه بخش کلی، بخش برنامهها و بخش بازیها تقسیمبندی کرده است که در ادامه به بررسی هر یک از این بخشها میپردازیم.
گزارش سالانه کافه بازار نشان میدهد درآمد توسعهدهندگان در سال ۹۸ حدودا ۱۸۹ میلیارد تومان بوده و حالا با ۴۸ درصد رشد، به حدود ۲۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. همچنین تعداد تراکنشها با ۳ میلیون افزایش و ۱۳ درصد رشد نسبت به سال ۹۸، حالا به حدود ۲۷ میلیون تراکنش رسیده است. در جدول زیر با نگاهی کلی، گزارش سالانه کافه بازار در سال ۹۸ و ۹۹ را با یکدیگر مقایسه کردیم.
از جمله نکات جالب توجهی که از مقایسه آمارهای بالا به دست میآید افزایش چشمگیر درآمد توسعهدهندگان در سال ۹۹ است. باتوجه به ثابت بودن تعداد خریداران از سال ۹۸ تا سال ۹۹، این آمار میتواند دو دلیل اصلی داشته باشد. دلیل اول افزایش تورم و گرانی است که در سطح جامعه هم شاهد آن هستیم و دلیل دوم میتواند نشاندهنده خرید بیشتر کاربران بازار در سال ۹۹ باشد.
البته باید این نکته را هم در نظر داشت که افزایش درآمد توسعهدهندگان ایرانی، مستقیما به معنای افزایش اقبال کاربران به برنامههای ایرانی است.
نکته دیگری که از مقایسه این آمار به دست میآید، سهم درآمد توسعهدهندگان برنامه نسبت به توسعهدهندگان بازیهاست. بهطوری که بازیسازها فقط ۱۱ درصد درآمد بیشتری نسبت به سال گذشته داشتند اما برنامهسازها ۶۹.۷۵ (۷۰٪) درصد درآمد بیشتری را تجربه کردند. به این آمار، افزایش تعداد تراکنش برنامهها و کاهش تعداد تراکنش بازیها را هم اضافه کنید.
از ۱۱۷ میلیون تراکنش انجام شده در کل تاریخ بازار، حدود ۲۷.۱ میلیون آن فقط در سال ۹۹ انجام شده، یعنی بیش از ۲۳ درصد کل تراکنشهای بازار، به سال ۹۹ مربوط میشود. علت اصلی چنین اتفاقی را میتوان تاثیر مستقیم کرونا بر خانهنشینی مردم و افزایش استفاده از گوشیهای موبایل عنوان کرد و البته سرعت گرفتن بازار کسبوکارهای اینترنتی، تمایل مردم به استفاده از شبکههای اجتماعی و استفاده از اپلیکیشنهای ارتباطی هم میتواند از دیگر دلایل چنین آماری باشد.
بیشترین خریداران هم از سه استان تهران، آذربایجان غربی و خراسان رضوی هستند و سهم تهرانیها از کل خریدهای انجام شده ۳۲ درصد است. مردم شهرهای شمالی، اصفهان و شیراز هم بعد از سه استان بالا، بیشترین خرید را داشتند و مردم خراسان شمالی هم کمترین خرید را از بازار داشتند.
همچنین توزیع فراوانی توسعهدهندگان در ایران به لحاظ موقعیت مکانی نشان میدهد، تهران با سهم ۸۸ درصدی از این فراوانی در جایگاه اول و خراسان رضوی با ۵ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. به عبارت دیگر بیش از ۹۵ درصد از توسعهدهدگان بازار در ۲ استان کشور تجمیع شدهاند و ۷ درصد از آنها در ۲۳ استان دیگر قرار دارند!
این آمار عجیب نمیتواند نشانگر بیمیلی توسعهدهندگان ۲۳ استان کشور به انتشار برنامه روی بازار باشد. اما میتواند نشانگر آن باشد که در سایر استانها شرایط برای کار توسعهدهندگان فریلنسر به اندازه تهران و خراسان فراهم نیست.
اگر درآمد توسعهدهندگان را به تفکیک بررسی کنیم. باز هم استانهای تهران و خراسان حرف اول را میزنند. در میان توسعهدهندگان برنامه، آمار تهرانیها ۸۹ درصد و خراسانیها ۶ درصد است. اما آمار توسعهدهندگان بازی نشان میدهد این بار گیلانیها گوی سبقت را از خراسانیها ربودهاند و پس از تهران که با ۸۴ درصد، جایگاه اول پراکندگی توسعهدهندگان بازی را در اختیار دارد، گیلان با ۶ درصد دوم است و خراسانیها این بار با ۲ درصد پراکندگی در جایگاه سوم قرار دارند.
بازار در این گزارش در مورد خریداران بازیها اعلام کرده که خریداران در تهران و خراسان رضوی در جایگاه اول و دوم قرار دارند؛ اما نکته قابلتوجه این است که درآمد توسعهدهندگان گیلان که خریدارانش در رتبه سوم هستند بیشتر از درآمد توسعهدهندگان خراسان رضوی است. توزیع درآمد و توزیع خریدار در صنعت بازی موبایلی در ایران همسو نبوده و بخش قابل توجهی از درآمد در اختیار توسعهدهندگان استان تهران است ولی درآمد خریداران در کشور همگونتر پخش شده است.
در سال ۹۹ بیش از ۲.۸ میلیارد جستوجو در بازار انجام شده که از این بین «اینستاگرام» و «واتساپ» بیشترین برندهای جستوجو شده و «بازی» بیشترین عبارت جستوجو شده در بازار هستند. اگر «بازی» را به عنوان بیشترین عبارت جستوجو شده در بازار، در کنار کاهش تعداد تراکنشهای بازی قرار دهیم، نشان میدهد مردم از خانهنشینی و قرنطینه خسته شدهاند و به دنبال سرگرمی و پر کردن اوقات خانهنشینی خود بودند. اما یا بیشتر به نصب بازیهای خارجی تمایل داشتند و یا تمایلی به پرداخت درون برنامهای بازیهای ایرانی نداشتند.
در سال گذشته، ۴۴ میلیون کاربر بازار را نصب داشتند. برای این کاربران مجموعا ۱۶۱ هزار بازی و برنامه در بازار برای نصب موجود بوده است. همچنین کاربران، بیش از یک میلیارد بار برنامههای مختلف را نصب و بهروزرسانی کردند که ۷۰ درصد این آمار، یعنی ۷۰۰ میلیون بار نصب و بهروزرسانی مربوط به نصب برنامهها بوده است.
سال ۹۹ دستههای شبکههای اجتماعی و ابزارها، با حدود ۲۳ و ۲۲ درصد سهم، بیشترین رکورد نصب را در اختیار داشتند. با توجه به ۴۴ میلیون کاربر بازار، هر کاربر به طور میانگین ۱۶ برنامه از طریق بازار نصب کرده است. در سال ۹۹ دسته ابزارها، شبکههای اجتماعی، عکاسی و موسیقی بیشترین تعداد نصب فعال را در بازار در اختیار داشته و دسته آموزش، سبک زندگی و کودک، کمترین تعداد نصب فعال را در اختیار داشتند که همین آمار هم در مقایسه با سال ۹۸ با افزایش تعداد نصب همراه بوده است.
سال ۹۹، حدود ۳۰ هزار برنامه فروشنده فعال در بازار وجود داشت که حدود ۱۰ درصد آن یعنی ۳ هزار و ۳۰۰ برنامه، جدید بودند. از این تعداد، حدود ۲۲ هزار برنامه ۲ سال پیاپی فعال بودند و حدود ۸ هزار فروشنده برنامه هم از ابتدای سال گذشته فعالیت خود را در بازار متوقف کردند. بررسی میزان ریزش سال ۹۹ با سالهای گذشته، نشان میدهد میزان ریزش فروشندهها نسبت به سالهای گذشته روندی کاهشی داشته است.
در سال ۹۹ بیشتر خریداران، برنامههای مورد نیاز خود را فقط از یک فروشنده خریدند. مثلاً در دسته شبکههای اجتماعی که رکورد بیشترین تعداد نصب فعال را در اختیار دارد، ۷۶ درصد خریداران فقط از یک فروشنده خرید کردند، ۱۴ درصد از ۲ فروشنده و مابقی از سه یا چهار فروشنده متفاوت خرید خود را انجام دادند.
بعد از دسته شبکههای اجتماعی که سهم بیشتری در خریدار مشترک دارد، برنامههای دسته مذهبی و آموزش بیشترین اشتراک خرید را در اختیار دارند. کمترین خریدار مشترک هم مربوط به دسته رفتوآمد، سفر و کودک است.
در انتهای سال ۹۹، دستههای ابزارها، شبکههای اجتماعی، عکاسی و موسیقی، بیشترین تعداد نصب فعال را داشته اند. دستههای کودک، ورزشی و آب و هوا هم کمترین نصب را داشتهاند. در میان دستههای مختلف هم، سه دسته آموزش، سبک زندگی و کودک، بیشترین رشد تعداد نصب فعال را نسبت به سال گذشته داشتند.
کاربران بازار در سال ۹۹ بیش از ۶۷۰ میلیون بار، بازی نصب یا بهروز رسانی کردهاند. از این عدد، ۴۷۰ میلیون بار نصب بازی و ۲۰۰ میلیون بار هم بهروزرسانی بازی انجام گرفته است.
دسته بازیهای اکشن با سهم ۱۹.۵ درصدی از نصب در جایگاه اول قرار میگیرد. جایگاههای دوم و سوم نیز به ترتیب به بازیهای دسته تفننی با ۱۹.۱ درصد و دسته امتیازی با ۱۱.۲ درصد اختصاص دارد.
با توجه به آمار ۴۴ میلیون نفره کاربران بازار در سال ۹۹ و همچنین تعداد ۴۷۰ میلیون بار نصب بازی توسط این کاربران، میتوان اعلام کرد بهطور میانگین هر کاربر بازار در سال ۹۹ نزدیک به ۱۱ بازی مختلف را نصب کرده است.
همچنین در سال گذشته، از ۱۰ دسته بازی مختلف در بازار، ۸ دسته رشد در نصب فعال را تجربه کردند. نصب فعال به این معنی است که کاربر بعد از دانلود برنامه یا بازی آن را از گوشی یا کامپیوتر خود پاک نکرده است.
در مقایسه با سال ۹۸، دستههای کودک، شبیهسازی و اکشن بیشترین رشد را در زمینه نصب فعال داشتهاند؛ اما بیشترین تعداد نصب فعال در سال ۹۹، مربوط به دستههای اکشن، تفننی و امتیازی است.
بررسی صنعت بازی نشان میدهد، نسبت عرضه به تقاضا بیشتر است. طبق آمار مطرح شده از سمت بازار، در بین ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون جستجو برای نصب برنامه و بازی، سه کلمه «بازی»، «بازی جدید دخترانه» و «بازی ماشینی» بیشترین میزان جستجو در بازار را دارد.
در این بین فقط ۶ هزار و ۷۰۰ بازی فروشنده وجود دارد. این آمار همانطور که در بالا هم شاهد بودیم، نشاندهنده آن است که تقاضای برنامهها بسیار بیشتر از بازیهاست.
بیشتر بازیهای بازار هم مانند برنامههای آن رایگان هستند؛ اما از بین ۱۰ دسته مختلف بازی که در بازار وجود دارد، بیشترین بازیهای رایگان در دستههای امتیازی، معمایی و شبیهسازی قرار دارند. در مقابل نیز ۳ دسته کلمات و دانستنیها، ورزشی و اکشن هم کمترین تعداد بازی رایگان را به خود اختصاص دادهاند.
بازیها نیز همانند برنامهها به ۳ دسته کاملاً رایگان، رایگان با پرداخت درون برنامهای و پولی تقسیم میشوند. در سال گذشته، ۸۳ درصد از کسانی که به پرداخت درون برنامهای یا خرید بازیهای پولی اقدام کردند، تنها برای یک بازی فروشنده پرداخت داشتند و ۱۰ درصد آنها برای ۲ بازی هزینه کردهاند. فراوانی کسانی که برای بیش از ۲ بازی در سال ۹۹ هزینه کردهاند، به زیر ۳ درصد میرسد. همچنین این آمار نشان میدهد که کاربران تمایل دارند بیشتر برای بازیهای رانندگی و تفننی هزینه کنند.
همانطور که بارها در این گزارش شاهد آن بودیم، استانهای تهران و خراسان رضوی در بخشهای مختلف فعالیت بیشتری در بازار دارند. در بخش بیشتر خریداران بازی هم، ساکنان استانهای تهران و خراسان رضوی ۵۰ درصد این آمار را به خود اختصاص دادهاند. ساکنان استانهای اصفهان، البرز و گیلان در رتبههای سوم تا چهارم قرار دارند.