skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

اخبار

تحریریه پیوست

رگولاتورهای جنوب آسیا در مقابل غول‌های فناوری قرار گرفتند

تحریریه پیوست

۳ مهر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸

 دولت‌های کشورهای جنوب آسیا با یکدیگر متحد شده‌اند تا با غول‌ها فناوری در زمینه‌هایی مانند اخبار جعلی و مالیات مقابله کنند.  

به گزارش پیوست، اندونزی، تایلند، ویتنام و فیلیپین خواستار اقدام گوگل، فیس بوک و دیگر شرکت‌ها در زمینه تنظیم مختوا و سیاست مالیاتی هستند. آنطور که رویترز  گزارش داده است این دولت‌ها در حین تنش‌های داخلی، روی اقتصاد دیجیتالی در ایجاد نوآوری و رشد حساب می‌کنند و از سوی دیگر، شرکت‌های فناوری بزرگ، جنوب آسیا را با ۶۴۱ میلیون نفر جمعیت، بازاری قابل توجه می‌دانند.

 اندونزی در حال آماده‌سازی مقرراتی است که شرکت‌های فناوری را ملزم می‌کند در فروش محلی خود مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند؛ حتی اگر این خریدها خارج از مرز اندونزی صورت بگیرد، اما مورد استفاده داخلی قرار گیرد. 

در این میان، رگولاتور مخابراتی تایلند در اواخر ماه آگوست اعلام کرد که ده عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) شرکت‌های ویدئویی و اینترنتی را ملزم می‌دانند که مراکز تایید اخبار داخلی راه بیندازند تا بتوان با اخبار جعلی  مقابله کرد. تایلند همچنین خواستار تشکیل جلسه و بررسی چگونگی مطالبه «همکاری‌های اقتصادی» از شرکت‌های اینترنتی بزرگ، در قالب مالیات یا دریافت هزینه است. 

به گزارش یکی از منابع آگاه رویترز، شورای رگولاتورهای مخابراتی ASEAN  پیشنهاد تایلند را در ایجاد مراکزی برای تایید اخبار پذیرفته است و سند جداگانه این دستورالعمل‌ها برای همکاری‌های اقتصادی، در جلسه ماه نوامبر ASEAN ارائه خواهد شد. 

 به نظر کشورهای جنوب شرقی آسیا، شرکت‌های خدمات اینترنتی در چند سال اخیر باعث شده‌اند خصومت‌های قومی و مذهبی در این مناطق افزایش یابد. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران می‌گویند این کشورها سعی می‌کنند با زدن برچسب جعلی به اخبار منتشرشده، رسانه‌های خود را کنترل کنند. 

توافق نامعلوم

هنوز مشخص نیست که این طرح‌های جدید از چه میزان پشتیبانی‌ای برخوردار خواهند بود و تا چه سطحی اجرا خواهند شد. برنامه اندونزی در ادامه تلاش‌های موفقیت‌آمیز این کشور برای اخذ مالیات بر درآمد تبلیغاتی اندونزی از شرکت آلفابت که گوگل یکی از زیرمجوعه‌هایش است، قرار دارد. رودیانترا (Rudiantara) وزیر ارتباطات اندونزی در این زمینه  به رویترز می‌گوید‌: «بقیه کشورها سوال می‌کنند که ما چگونه توانستیم به این موفقیت دست یابیم؛ من به آنها پیشنهاد دادم که می‌توانند روی اندونزی برای معامله با این پلتفرم‌ها حساب کنند». او در ادامه اشاره می‌کند که توانسته سرویس‌های پیام رسان تلگرام و Tik-Tok را ترغیب به راه‌اندازی تیم‌های نظارت بر محتوا در اندونزی کند.

رودیانترا همچنین می‌گوید که در حال برنامه‌ریزی قاعده‌ای است که اگر یک پلتفرم به سه درخواست دولتی برای واکنش به یک مساله، حرکتی نشان ندهد، استفاده از آن پلتفرم در اندونزی ممنوع خواهد شد. 

سنگاپور نیز در حال حاضر قانون «اخبار جعلی» را تصویب کرده و شرکت‌های اینترنتی را ملزم به برچسب زدن یا حذف محتوای غیرغابل اعتماد می‌کند. علاوه بر این، سنگاپور و اندونزی برنامه‌ دارند که از شرکت‌های خارجی که خدمات دیجیتالی ارائه می‌دهند، مالیات کالا و خدمات (GST) دریافت کنند. رگولاتورهای جنوب آسیا در حال بررسی این مساله‌اند. 

پیشنهادهای دولت تایلند مبنی بر این است که شرکت‌ها باید سریعا نسبت به اخبار و حساب‌های کاربری جعلی واکنش نشان دهند. به نظر تایلند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و گوگل همگی خط‌مشی‌هایی در مورد محتوای خود دارند که باعث می‌شود به حساب‌های کاربری جعلی، اعمال فریبکارانه و نفرت‌پراکنی سریعا واکنش نشان دهند؛ اما این رویکرد در مورد محتوا وجود ندارد. تاکورن تانتازیت (Takorn Tantasith) دبیر کل کمیسیون ارتباطات و رسانه ملی تایلند می‌گوید: «شرکت‌های اینترنتی می‌گویند فرایند فوری‌ای در زمینه واکنش به مسائل دارند؛ اما به نظر ما این روند خیلی کند است».

مقامات رسمی کامبوج، اندونزی و فیلیپین در گفت‌وگو با رویترز اشاره کرده‌اند که از برنامه تایید داخلی اخبار پشتیبانی می‌کنند؛ زیرا اخبار جعلی بدل به دغدغه‌‌ای ملی شده است. 

الیزئو ریو (Eliseo Rio) معاون وزارت ارتباطات و فناوری فیلیپین نیز در رابطه با اخبار جعلی اعلام کرده است که مقامات کشور در حال کار روی مکانیسم بازبینی محتوا هستند و در صورت تصمیم‌گیری کشور مبنی بر جعلی بودن اطلاعات، شرکت باید این اطلاعات را به طور کلی حذف کند، نه اینکه دسترسی بومی به آن را مسدود سازد. 

به گزارش رویترز، پشتیبانی از این پیشنهادها از سوی تمام کشورهای عضو ASEAN صورت نگرفته است. فیس‌بوک، آمازون، نت‌فلیکس، والت‌دیزنی و Line  در بین شرکت‌هایی بودند که جلسه‌ای را در ماه آگوست با این رگولاتورها داشتند تا پیشنهادها را بررسی کنند. گوگل و نت‌فلیکس از اظهار نظر خودداری کرده‌اند و آمازون، فیس‌بوک، والت‌دیزنی و Line نیز به درخواست‌ها پاسخ نداده‌اند. به نظر سه مدیراجرایی این شرکت‌های بزرگ فناوری که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، ایده پیشنهادی عملی نیست؛ زیرا شرکت‌های جهانی گسترده و مختلفی را در بر می‌گیرد.

http://pvst.ir/670

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو