skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

۲۷۰ هزار کسب‌وکار آنلاین در ایران فعالند

۱۴ مهر ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاریخ به‌روزرسانی: ۳۰ آذر ۱۳۹۸

تعداد کسب و کارهای آنلاین فعال در کشور در حدود ۲۷۰ هزار کسب و کار تخمین زده می‌شود.
به گزارش پیوست طبق دومین گزارش سالانه تجارت الکترونیکی این عدد تخمینی از کسب و کارهای فعال در حوزه وب‌ است و شامل کسب وکارهایی که بر پایه اپلیکیشن یا از طریق شبکه‌‌های اجتماعی اقدام به فروش کالا و خدمات می کنند نمی‌شود.

در این گزارش قید شده است که در مجموع ۶۸۰ سایت مورد بررسی قرار گرفته‌اند و از این میزان ۲۹۱ یک سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی و ۳۸۹ کسب و کار فاقد اینماد بوده‌اند. از همین رو با توجه به نسبت تعداد وب‌سایت‌های بررسی شده که دارای نماد اعتماد الکترونیکی بودند به تعداد کل وب‌سایت‌های ارزیابی شده تعداد کل کسب‌وکارهای آنلاین فعال ۲۷۰ هزار کسب وکار برآورد می‌شود.

 

از میان کسب وکارهای آنلاین فعال بیشترین تعداد به گروه فروش کالا اختصاص داشته و سهم ۳۹ درصدی از کل کسب‌وکارها را به خود اختصاص می‌دهد. در گزارش تجارت الکترونیکی تخمین زده شده است که ۶۲ هزار ۶۶۸ کسب وکار آنلاین در این حوزه فعال است. در گروه فروش کالا از بین ۷۰ سایت ارزیابی شده، ۶۰ سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی و ۱۰ سایت فاقد اینماد بود. طبق آمار سایت نماد اعتماد الکترونیکی ۴۹ هزار ۱۹۷ کسب و کار در این گروه کالایی دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

همچنین در این گزارش برآورد شده که ۲۶ هزار و ۲۱۱ کسب و کار در حوزه گروه برنامه‌نویسی، مشاوره و فعالیت‌های مربوط به رایانه فعال هستند. در این گروه بندی ۶۵ کسب‌وکار مورد ارزیابی قرار گرفت که در این میان ۲۹ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیکی و ۳۶ کسب وکار فاقد آن بودند. طبق آمار منتشر شده در سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۹۴ کسب وکار فعال در این حوزه دارای نماد اعتماد الکترونیکی بودند.

همچنین گزارش تجارت الکترونیکی برآورد کرده که در گروه خدمات آژانس‌های مسافرتی ۱۳ هزار و ۱۸ وب‌سایت فعالیت می‌کنند و از میان ۵۵ کسب وکار ارزیابی شده ۲۵ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیکی و ۳۰ کسب وکار فاقد نماد اعتماد الکترونیکی هستند. مطابق با آمار تعداد کسب و کارهای دارای نماد در این حوزه ۵ هزار و ۹۱۷ بوده است.

همچنین برآورد شده تا پایان سال ۹۷، ۲۵ هزار و ۱۰۵ کسب و کار آنلاین در حوزه گروه آموزش فعالیت می‌کردند. در این گروه ۵۶ کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته که در این میان ۱۷ کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیکی و ۳۹ کسب و کار فاقد آن بودند. طبق آمار تعداد کسب‌وکارهای دارای نماد در این گروه ۷ هزار و ۶۲۱ کسب‌وکار بوده است.

همچنین پیش‌بینی شده است در گروه فعالیت‌های انتشاراتی ۶ هزار و ۴۶۸ کسب وکار آنلاین و در گروه خدمات مربوط به غذا و آشامیدنی هزار و ۸۷۱ کسب‌وکار فعال هستند.

اما یکی از نکات قابل توجه در آخرین گزارش سالانه تجارت الکترونیکی تمرکز فعالیت‌های کسب‌وکارهای آنلاین در تهران است. طبق بررسی‌های صورت گرفته تقریبا تمرکز ۴۸ درصد تمرکز کسب‌وکارها در تهران و با فاصله زیاد استان خراسان رضوی و اصفهان قرار می‌گیرند هر کدام از این استان‌ها فقط ۸ درصد آمار کسب وکارهای آنلاین را به خود اختصاص می‌دهند.

منبع اینفوگرافی: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
http://pvst.ir/685

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو