skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

بررسی هواوی میت‌بوک ایکس پرو؛ توطئه خاموش برای قتل مک‌بوک

امید اعظمی عضو تحریریه

۲۲ آبان ۱۳۹۸

زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه

شماره ۷۳

تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

نیروی متخصص، دانش فنی پیشرو، سرمایه کافی و مشاوران باتجربه برای موفقیت و رشد یک شرکت بزرگ شرط لازم است اما کافی نیست. جسارت رکن واجب و اساسی برای رشد و موفقیت هر شرکتی است. داستان استیو جابز را همه ما می‌دانیم. قصد تکرار مکررات ندارم اما آیا بدون جسارت و شجاعت او هرگز اپل پا به عرصه وجود می‌گذاشت؟ اگر هم می‌گذاشت شاهد این همه محصول انقلابی در دهه اول قرن ۲۱ بودیم؟ حالا که سال‌هاست استیو جابز را از دست داده‌ایم و تیم کوک نیز با همه توانایی‌های مدیریتی‌اش جسارت و شجاعت استیو جابز را در انتهایی‌ترین راهرو انبار بزرگ اپل چال کرده، انگار هواوی ادامه‌دهنده راه استیو جابز شده است.‍‍‍‍‍‍‍‍ بدون شک اگر هواوی از این رکن مهم بی‌بهره بود هیچ‌گاه چنین جایگاهی را در بازار موبایل کسب نمی‌کرد. جایگاهی که لایق آن هم هست. همین مساله باعث شده بعد از محکم کردن جای پایش در بازار بی‌رحم موبایل، قدم بعدی را پیش بگذارد و وارد بازار لپ‌تاپ شود. بازاری که در آن اپل، ایسوس، لنوو، مایکروسافت، دل و دیگران با قلدری تمام سهم بازار را بین خود تقسیم کرده‌اند و چیزی برای تازه‌وارد‌ها نگذاشته‌اند. هواوی اما با هدف گرفتن محصولات اپل و مایکروسافت به دنبال پیدا کردن جایگاهی برای خود است. هواوی ابتدا در سال ۲۰۱۶ و با تبلت میت‌بوک و سپس با سری‌های D، E و X وارد این رقابت نفسگیر شد و نتوانست در همان ابتدای کار گردوخاک به راه اندازد، اما دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۸ محصولی ارتقایافته با نام میت‌بوک ایکس پرو را تولید کرد که این ‌بار نظرها را جلب خودش کرد. در ادامه این محصول را که توسط دفتر هواوی در ایران در اختیار پیوست قرار گرفته است بررسی می‌کنیم.

باریک و خوش‌اندام

در نگاه اول بسیاری به تمجید و تحسین زیبایی و ظاهر مجلل دستگاه می‌پردازند و عده‌ای دیگر بر شباهت بیش از حد دستگاه به مک‌بوک‌های اپل خرده می‌گیرند. اما با توجه به اینکه هواوی تولید گوشی بالارده و پرچمدار را با کپی کردن محصولات دیگران آغاز کرد و اتفاقاً در مواردی حتی از محصول اصلی هم بهتر ظاهر شد و توانست نظر مخاطبان و منتقدان را جلب کند، باید دید این دستگاه آغاز دوباره‌ای برای تکرار این راه در بازار لپ‌تاپ خواهد بود یا خیر. میت‌بوک ایکس پرو در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری تولید شده است که البته نسخه نقره‌ای‌رنگ در اختیار ماست. بدنه سبُک یکپارچه و از جنس آلومینیوم، لبه‌های برش‌‌خورده با الماس به همراه خمیدگی‌های بسیار ملایم پشت لید و شیب رو به پایینی که ضخامت دستگاه رفته‌رفته با آن کاهش می‌یابد، میت‌بوک ایکس پرو را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین و لوکس‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار کرده است. حداقل در بحث ظاهر که این مساله قابل ادعاست. لوگوی شیشه‌ای هواوی در پشت لید و نوشته هواوی در نوار پایینی نمایشگر تنها آثار موجود روی این لپ‌تاپ است. دیگر چیزی اضافه یا مزاحم نیست. برچسب‌ها را بکنید و از زیبایی و هارمونی این دستگاه لذت ببرید. در حالتی که لید لپ‌تاپ بسته باشد ضخامت دستگاه در باریک‌ترین قسمت خود تنها 9/4 میلی‌متر و در ضخیم‌ترین قسمت آن 6/14 میلی‌متر است که این ضخامت در کنار وزن 33/1 کیلوگرمی هواوی را به هر آنچه که می‌خواسته رسانده. بدون شک میت‌بوک ایکس پرو یکی از قابل‌ حمل‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است. در تمامی کیف‌های لپ‌تاپ و در بعضی از کیف‌های تبلت جا می‌گیرد. حتی می‌تواند در یک دست شما از این اتاق جلسه به آن اتاق جلسه یا از این کلاس دانشگاه به آن همایش همراه‌تان باشد. دکمه پاور این لپ‌تاپ به حسگر اثرانگشت مجهز است و گرچه میک‌بوک ایکس پرو از سیستم تشخیص چهره بی‌بهره است، اما اثرانگشت امنیت و سرعت بالاتری ارائه می‌کند و از این حیث بسیار عملکرد قابل قبولی دارد. در حالت خاموشی لپ‌تاپ، با لمس حسگر اثرانگشت و فشردن آن لپ‌تاپ در عرض هفت هشت ثانیه روشن می‌شود و به ‌اصطلاح بالا می‌آید.

تنها پورت USB Type A هواوی میت‌بوک ایکس پرو

ساده و بی‌حاشیه

نمایشگر 9/13 اینچی دستگاه از نوع LTPS است و حاشیه‌های بسیار باریک ۴/۴ میلی‌متری اطراف نمایشگر حس غوطه‌ور شدن در محتوای تصویری و متنی را فراهم می‌کند. به ادعای هواوی این دستگاه با نسبت تصویر به بدنه ۹۱ درصدی، اولین نوت‌بوک full view دنیاست. میت‌بوک ایکس پرو در قیاس با نسل اول خود که نسبت تصویر به بدنه ۸۴ درصدی داشت هفت درصد کاهش حاشیه و افزایش تصویر داشته که این مساله بسیار به چشم‌نواز شدن نمایشگر کمک می‌کند. نمایشگر این دستگاه با گوریلا گلس محافظت می‌شود. با وجود اینکه نمایشگر 9/13 اینچی بدون حاشیه‌ها محتوایی تقریباً ۱۲ اینچی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما باز هم تماشای فیلم و محتوای تصویری برای شخص بسیار جذاب و قابل قبول است. در میت‌بوک ایکس پرو هم شاهد نسبت تصویر ۳:۲ هستیم که در سرفیس‌های مایکروسافت قبلاً دیدیم. این نسبت تصویر باعث افزایش ارتفاع در نمایشگر و مربعی شدن آن می‌شود که البته هنوز با تمامی نرم‌افزار‌ها سازگار نیست. مخصوصاً نرم‌افزار‌هایی که برای مدت طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند. اما می‌تواند کاربردی‌تر از نسبت تصویر ۱۶:۹ یا ۱۶:۱۰ باشد. البته برای سازگاری کامل تمامی نرم‌افزار‌ها نیاز به گذر زمان دارد. این نمایشگر ۳:۲ (۳۰۰۰x۲۰۰۰) تراکم ۲۶۰ پیکسل در هر اینچ را به‌ همراه دارد. ماکزیمم روشنایی این نمایشگر در روز به ۴۵۰ نیت می‌رسد که عدد قابل قبولی است. اما زیر نور مستقیم خورشید کمی با مشکل مواجه می‌شویم که البته احتمال استفاده در چنین فضای خیلی کم است. همچنین صفحه‌نمایش میت‌بوک ایکس پرو از نوع لمسی است و تا ۱۰ تاچ همزمان را پشتیبانی می‌کند و در جلوگیری از جذب اثر انگشت عملکرد قابل قبولی دارد. گرچه لمسی بودن نمایشگر بسیار می‌تواند کاربر‌های مهمی داشته باشد، اما به این علت که صفحه‌نما‌یش از صفحه کلید جدا نمی‌شود کاربرد‌های نمایشگر لمسی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

جک 5/3 هدفون در کنار پورت‌های USB Type C، در نقش شارژر و تاندربولت ۳

کلید دوربین

صفحه‌کلید دستگاه کیفیت ساخت بالایی دارد. ارتفاع دکمه‌ها نسبت به رقبا بیشتر است و حس فشردگی بهتری هنگام تایپ می‌دهد. فاصله کلید‌ها از یکدیگر به‌ شکلی است که احتمال فشردن کلید اشتباهی در حین تایپ برای مبتدیان بسیار پایین می‌آید. لازم به ذکر است که این مطلب نیز با محصول مورد بررسی نگاشته شده است و هنگام تایپ رضایت نگارنده را به همراه داشت. صفحه‌کلید میت‌بوک ایکس پرو دارای نور پس‌زمینه است و در تاریکی مطلق نیمه شب و نور کم نمایشگر به ‌خوبی از پس وظایفش برمی‌آید. تنها موردی که هنگام کار با این صفحه‌کلید برای ما آزاردهنده بود عدم حضور کلید‌های Home، End، PageUp و PageDown بود که هنگام نگارش مطلب کابرد‌های بسیار زیادی دارند. اما ممکن است برای کاربران دیگر خیلی کاربردی هم نباشد. نکته جالب توجه در میت‌بوک ایکس پرو که سروصدای زیادی هم به‌ پا کرد و نظرات مثبت و منفی زیادی را با خود به‌ همراه داشت حضور دوربین سلفی یا همان وب‌کم در صفحه‌کلید است. اینکه وب‌کم را از صفحه‌نمایش حذف کرده‌اند و نمایشگر، یکپارچه و بدون حاشیه اضافه شده است و دوربین را بسیار هوشمندانه در دل صفحه‌کلید جا داده‌اند جای بسی تحسین و تمجید دارد. اما از آنجا که چندان در جایگذاری این دوربین دقتی به خرج نداده‌اند و زاویه دوربین در اکثر مواقع نیمی از صورت کاربر را نمی‌تواند بگیرد و همچنین تصاویر از پایین به بالا هستند، این تعریف و تمجید‌ها خنثی می‌شود. شاید اگر هواوی در نسل بعدی این لپ‌تاپ امکان تنظیم ارتفاع را به این دوربین اضافه کند یا هر راهکار دیگری که این اوضاع نامناسب دوربین را بهبود ببخشد نظر کاربران و منتقدان در مورد این دوربین یک‌مگاپیکسلی کاملاً مثبت شود. به ‌هر حال همیشه ثابت شده است که یک کاری کردن بهتر از هیچ‌ کاری نکردن است. این اشتباهات و شکست‌ها مقدمه‌ای برای تغییرات کوچک و بزرگ در دنیای تکنولوژی است و اگر جسارت این تغییرها و ریسک‌ها نباشد پیشرفتی حاصل نخواهد شد. در مورد تاچ‌پد این لپ‌تاپ هم نظرات مثبت زیادی به چشم می‌خورد. استفاده از لایه شیشه‌ای گوریلا گلس در تاچ‌پد، مقاومت آن را بالا برده و همچنین انگشت روی آن راحت سر می‌خورد و جذب اثر انگشت و لک پایینی دارد. تاچ‌پد به اندازه کافی بزرگ است و از فرمان‌های دو، سه و چهار انگشتی ویندوز پشتیبانی می‌کند.

کلید بحث‌برانگیز وب‌کم بین کلید‌های F6 و F7

تجربه دلپذیر صدای استریو

اکثر لپ‌تاپ‌ها که از سیستم صوتی دالبی هم پشتیبانی می‌کنند صدای بلند و رسایی دارند که نیاز کاربر را برای تماشای فیلم یا دیدن کلیپ‌های مختلف برطرف می‌کنند. اما هنگام پخش موسیقی با وجود بلندی صدا، کیفیت لازم برای تفکیک صداهای مختلف وجود ندارد و کاربر از سر ناچاری به استفاده از هدفون یا هندزفری روی می‌آورد. اما در این لپ‌تاپ چهار خروجی استریو در دو طرف دستگاه قرار گرفته که هدف اصلی‌اش جلب رضایت کاربر هنگام شنیدن موسیقی است. هواوی با کمک Dolby Atmos اعوجاج را به حداقل رسانده و اسپیکر‌های چهارگانه جلوه‌های صوتی غنی و واضحی را از همه زوایا به گوش کاربر می‌رسانند. همه اینها در کنار هم برای رسیدن به یک تجربه صوتی سه‌بعدی است که باید گفت هواوی به خواسته‌اش رسیده است. نکته قابل ذکر آنکه بلندی صدا مساله قابل بحث نیست بلکه نرمی و جزئیات بسیار بالایی که از خروجی‌های صوتی به گوش می‌رسد بسیار راضی‌کننده و جذاب است. به ‌طوری که با ساعت‌ها شنیدن موسیقی به هیچ ‌وجه گوش‌هایتان اذیت نمی‌شود. اما هواوی همه اینها را مدیون حضور Dolby Atmos است. چراکه اگر گزینه ‌Dolby Atmos را از داخل نرم‌افزارش خاموش کنید متوجه خواهید شد که هواوی هیج حرفی برای گفتن ندارد و کیفیت صدای این لپ‌تاپ از هر لپ‌تاپ معمول دیگر هم پایین‌تر خواهد بود. اما با قدرتDolby Atmos این اسپیکر‌ها به یکی از بهترین اسپیکر‌های موجود در بین لپ‌تاپ‌های بازار تبدیل می‌شوند. همچنین چهار میکروفن برای ورودی صدا در زیر دستگاه نزدیکی تاچ‌پد قرار گرفته است که ما با نرم‌افزار پیش‌فرض Voice Recorder این میکروفن‌ها را تست کردیم. حجم صدای زیادی از این چهار ورودی ضبط می‌شود اما به ‌علت جایگذاری نامناسب میکروفن‌ها، زیر و بمی صدا و آهسته یا بلند صحبت کردن تاثیر مستقیم در کیفیت صدای ضبط‌شده دارد. در مجموع با توجه به تعداد ورودی‌های ضبط صدا انتظار نتیجه بهتر از این را داشتیم.

اسپیکر استریو در دوطرف دستگاه که ۴ خروجی مجزا دارد

داشته‌ها و نداشته‌ها

میت‌بوک ایکس پرو به ویندوز اورجینال 10 نسخه Home مجهز است و در دو مدل با پردازنده‌های نسل هشتم اینتل Core i5-8250U و Core i7-8550U عرضه می‌شود. همچنین پردازنده‌های گرافیکی Intel UHD 620 و NVIDIA GeForce MX150 با دو گیگابایت حافظه GDDR5 روی مادربورد این لپ‌تاپ نقش بسته‌اند. حافظه رم این لپ‌تاپ نیز در دو مدل 8 و 16 گیگابایت از نوع LPDDR3 است که در کنار حافظه SSD ۵۱۲ یا ۲۵۶ گیگابایتی Liteon مشخصات این دستگاه را تکمیل می‌کنند. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار دارد از پردازنده i7 استفاده می‌کند و به ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD مجهز است. سرعت عملکرد و اجرای برنامه‌ها در این لپ‌تاپ بسیار قابل ‌قبول است و هیچ‌گونه هنگی یا کندی در طول مدت بررسی به چشم‌مان نیامد. دو پورت USB از نوع Type-C که یکی از آنها قابلیت پیشیبانی از تاندربولت ۳ را دارد سمت چپ دستگاه در کنار جک سه و نیم میلی‌متری هدفون قرار گرفته است و یک پورت USB 3.0 تایپ A در گوشه سمت راست بدنه قرار گرفته است. هیچ درگاهی برای کارت حافظه وجود ندارد و درگاه شارژر جداگانه هم برای این دستگاه تعبیه نشده و برای شارژ باید از همان پورت‌های Type-C استفاده کرد. مینیمال بودن دستگاه به زیبایی بصری کمک شایانی می‌کند اما هنگام استفاده کمبود پورت‌های USB 3.0 به چشم می‌خورد که شما را محتاج استفاده از Hub می‌کند. باتری لیتیم پلیمری این دستگاه 4/57 وات‌ساعت ظرفیت دارد که توسط شارژر ۶۵ واتی موجود در جعبه و کابل دو‌طرفه Type-C که حدود دو متر طول دارد در حدود دو ساعت شارژ می‌شود و برای استفاده یک روز کامل شارژ نگه می‌دارد. همچنین به وسیله شارژر این لپ‌تاپ که از تکنولوژی شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند می‌توانید گوشی اندرویدی خود را هم شارژ کنید، چرا که این شارژر به ‌صورت خودکار میزان شدت جریان عبوری را برای هر دستگاه جداگانه تنظیم می‌کند.

جمع‌‌بندی

فارغ از بنچ‌مارک‌ها و مقایسه‌های مختلف موجود در وب‌سایت‌ها و کانال‌ها، استفاده عملی از دستگاه بهترین معیار برای سنجش میزان عملکرد آن است. ما هم تلاش کردیم تا در طول یک هفته تمام فعالیت‌های خود را با این لپ‌تاپ انجام دهیم و به‌ بهترین شکل ممکن عملکرد آن را بسنجیم. از تولید محتوا و وب‌گردی گرفته تا تماشای فیلم و شنیدن موسیقی در حین کار، استفاده از نرم‌افزارهای فوتوشاپ و مجموعه آفیس، اجرای بازی‌های پیش‌فرض روی دستگاه و انتقال دیتا از هارد اکسترنال و شبکه به ما نشان داد این لپ‌تاپ جایگزین ویندوزی مناسبی برای مک‌بوک‌های خوش‌ساخت اپل و البته رقیبی سرسخت برای سرفیس‌های مایکروسافت است. این لپ‌تاپ مناسب گیمر‌ها نیست چون ذاتاً برای این‌ کار طراحی نشده است. اما تمامی قشر‌های دیگر را به‌ راحتی و آسانی پوشش می‌دهد. مدیران ارشدی که مدام در حال جلسه رفتن و ارائه گزارش‌های مختلف‌اند، برنامه‌نویسان و تولید‌کنندگان محتوایی که دائم در حال فشردن دکمه‌های کیبورد‌ هستند. طراحان گرافیک یا آهنگساز‌های دیجیتالی فرقی نمی‌کند این لپ‌تاپ برای استفاده همه طراحی شده است. اگر در نسل‌های بعدی این لپ‌تاپ، شاهد برطرف شدن ایرادات کوچکش باشیم و در عین حال محصول بهتر و باکیفیت‌تری به بازار عرضه نشود، می‌توان از این لپ‌تاپ به عنوان بهترین لپ‌تاپ سال یاد کرد.

این مطالب را هم بخوانید:

برانگیختگی در خدمت مدیریت زمان

این مطلب در شماره ۷۳ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۷۳ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/6ra
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو