فرآیند ارزیابی ۱۱۹ متقاضی عضویت در ساختار حمایتی همگرا سال ۹۹ بنیاد ملی بازیهای رایانهای به پایان رسید و از این تعداد ۶۸ استودیوی بازیسازی (شامل تیمها و شرکتها) موفق به عضویت و دریافت رتبه در این ساختار شدند.
به گزارش پیوست، بنیاد ملی بازیهای رایانهای بهمن ماه سال گذشته در
فراخوانی از تیمها و شرکتهای بازیسازی برای ثبتنام در سامانه حمایتی همگرا دعوت کرد. حال پس از گذشت ۴ ماه معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای اعلام کرد ارزیابی متقاضیان عضویت در این سامانه به پایان رسیده و از ۱۱۹ تیم و شرکت، ۳۲ شرکت و ۳۶ تیم برای عضویت در سامانه حمایتی همگرا انتخاب شدند.
البته بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال جاری تغییراتی در روند ارزیابی متقاضیان و نحوه حمایت از تیمها و شرکتها ایجاد کرده است. سیدمحمدعلی سیدحسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مورد این تغییرات و نحوه ارزیابی تیمها و شرکتها به پیوست گفت: «ما در پایان سال ۹۸ فراخوان جذب اعضای همگرا را منتشر کردیم. ۱۱۹ متقاضی عضویت در سامانه همگرا ثبتنام کردند. سپس ارزیابیهای خود را آغاز کردیم. در ارزیابیهای ما ۳ شاخص «تولید»، «فرهنگی» و «مخاطب و بازار» را در نظر گرفتیم و براساس آنها به متقاضیان امتیاز دادیم.»
او ادامه داد: «ارزیابی بخش مخاطب و بازار را به دو مجموعه کافه بازار و تپسل سپردیم و آنها امتیازهای این دو بخش را به تیمها و شرکتها دادند. ارزیابی فرهنگی در کمیته فرهنگی و ارزیابی تولید نیز در کمیته تولید صورت گرفت.»
سیدحسینی در مورد تغییرات ایجاد شده در ارزیابیهای امسال توضیح داد: «سال گذشته برای عضویت در ساختار همگرا شرایط ورود تعیین کرده بودیم و تیمها و شرکتهایی که شرایط را نداشتند، نمیتوانستند وارد ساختار همگرا شوند و در همان مرحله اول متقاضیان خوبی را از دست میدادیم. ما برای ارزیابی امسال شرایط ورود را حذف کردیم و همه تیمها و شرکتها را ارزیابی کردیم و امتیاز دادیم.»
سیدحسینی در ادامه اضافه کرد: «پس از امتیازدهی و ارزیابی، براساس بودجهای که درنظر گرفته بودیم و تعداد استودیوهایی که میتوانستیم در سطح دو و سه جذب کنیم، ۶۸ تیم و شرکت اول که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند را برای عضویت در ساختار همگرا پذیرفتیم.»
بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال جاری تغییراتی در روند ارزیابی متقاضیان و نحوه حمایت از تیمها و شرکتها ایجاد کرده است. بر این اساس در ارزیابی امسال شرایط ورود حذف و همه تیمها و شرکتها مورد ارزیابی قرار میگیرند
او در مورد حمایتهایی که تیمها و شرکتهای سطح دو و سه میتوانند دریافت کنند، بیان کرد: «در ساختار جدید ۳ دسته حمایت درنظر گرفتیم که با سال گذشته متفاوت است. البته این حمایتها با همکاری نهادهای دیگر هم صورت میگیرد. این سه دسته شامل حمایتهای داخلی، حمایتهای صادراتی و حمایتها در حوزه بازیهای جدی است. در این سه حوزه خدمات متنوعی را عرضه میکنیم؛ درحوزه داخلی خدماتی از قبیل خدمات تبلیغاتی، زیرساختی، شرکت در رویدادهای داخلی، آموزشی، تحقیقات کاربردی و مشاوره را عرضه میکنیم.»
سیدحسینی تاکید کرد که شرکتهای عضو ساختار همگرا یا تیمهایی که به شرکت تبدیل میشوند، میتوانند در فهرست شرکتهای خلاق ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز هم قرار بگیرند و از حمایتهای دیگر چون معافیت مالیاتی، تسهیلات نظام وظیفه، تسهیلات بیمه تکمیلی و غیره بهرهمند شوند.
او با بیان اینکه در حیطه حمایتهای بینالمللی و صادراتی، همکاری خوبی بین بنیاد ملی بازیهای رایانهای و مرکز تعاملات بینالمللی ریاست جمهوری شکل گرفته است، گفت: «بخشی از اعتبار را بنیاد و بخش دیگر را مرکز تعاملات تامین میکند. تنوع خدمات در این حوزه هم بسیار است. البته در روزهای آتی شیوهنامه دریافت حمایت را برای اعضای همگرا ارسال و منتشر میکنیم.»
به گفته او متقاضیانی که در این ساختار حائز رتبه نشدهاند، میتوانند به عضویت «فراهمگرا» درآیند. سیدحسینی در مورد تفاوت «همگرا» و «فراهمگرا» بیان کرد: «در همگرا ما به تیمها اعتبار اختصاص میدهیم و آنها میتوانند از اعتبار خود در قالب خدمات بهره ببرند. در همگرا به اعضا پول خام نمیدهیم بلکه با ارائهدهندگان خدماتی که با ما تفاهمنامه امضا کردند و خدماتدهندگان معتبر، تعامل کردیم تا خدمات را به بازیسازان ارائه دهند و همگرا هم درصدی از هزینهها را با توجه به سقف اعتباراتی که در هر سطح و رتبه تعیین کردیم، پرداخت میکند.»
او همچنین بیان کرد: «اما تیمها و شرکتهای عضو فراهمگرا اعتبار دریافت نمیکنند. بلکه میتوانند از تخفیفهایی که ما از ارائهدهندگان خدمات مانند پلتفرمهای تبلیغات دیجیتال برای اعضای همگرا دریافت میکنیم، بهرهمند شوند. علاوه برآن آنها میتوانند از فرصتهای حمایتی موقعیتی چه درحوزه داخلی و چه در حوزه بینالمللی که بنیاد برای بازیسازان به دست میآورد، هم استفاده کنند.»
عالیه فکر خوبیه موافقم