مشکل فنی بانکی موجب تاخیر در تسویه پرداختیارها شد
براساس اطلاعیه پرداختیارهای زرینپال، وندار و جیبیت، تسویه پرداختیاری امروز، یکم آذر ۱۴۰۳، با تاخیر…
۱ آذر ۱۴۰۳
۲۴ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه : ۳ دقیقه
۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان روی ۶ تیم بازیسازی در طول نهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر سرمایهگذاری شده است.
به گزارش پیوست، محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در اختتامیه این رویداد با اشاره به قراردادن بعد اقتصادی و فرهنگی در کنار یکدیگر برای توسعه بازیهای رایانهای گفت: پیوند بحث اقتصاد و فرهنگ و همراهی بازیسازان، ناشران و سرمایهگذاران باعث شد بازی جای خود را پیدا کند و تا الان هشت میلیارد جذب سرمایه روی ۶ تیم اتفاق افتاد.
به گفته حاجیهاشمی، از این جشنواره استقبال خوبی شد. در بخش سرمایه گذاری سه پیش رویداد داشتیم. ۵۴ تیم ثبتنام کردند و ٢۵ تیم در پیش رویداد دوم ارائه داشتند. در پیشرویدادها سرمایهگذاران و ناشران ارائهها را اصلاح کردند و در نتیجه به اختتامیه رسیدیم.
در ادامه روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تفاوت کسبوکار خلاق و سنتی گفت: وقتی فناوری با کسبوکار عجین میشود شرکت دانش بنیان ایجاد میشود. تفاوت موسسه خلاق با موسسه سنتی این است که فناوری در آن مشخص است. آنچیزی که در صنعت خلاق مهم است این است که چقدر از مخاطب توجه و زمان میگیریم. هرچه توجه و زمان بیشتری از مخاطب دریافت شود، صنعت موفقتر پیش میرود.
به گفته فیروزآبادی، روزانه ٣۴ میلیون نفر متوسط ٩۵ دقیقه بازی میکنند، یعنی بیش از ۳ میلیارد دقیقه در روز بازی انجام میشود.
روزانه ٣۴ میلیون نفر متوسط ٩۵ دقیقه بازی میکنند، یعنی بیش از ۳ میلیارد دقیقه در روز بازی انجام میشود
او با اشاره به اهمیت بازی در کشور گفت: بازی رایانهای یک حوزه جدی اقتصاد نرم است. حجم سرمایهگذاری در بازی باید بهمرور بیشتر شود. باید سالهای آینده اعداد سرمایهگذاری را باید بیشتر کنیم. بازار ایران بسیار بزرگ و بازار جهان بسیار بزرگتر است اما دلیل اینکه موفقیت کامل میسر نشده است این است که در حوزه بازیهای رایانهای سرمایهگذاری زیاد نیست. باید توجه را بهصورت متمرکز روی بازی رایانهای بگذاریم و فرد محور باشیم.
او با اشاره به کوچک بودن فعالیت شرکتها گفت: ٩٧ درصد شرکتها در این حوزه کوچک هستند. باید بهصورت هدفمند روی سرمایهگذاری برنامه ریزی کنیم زیرا این حوزه فرصت شماره یک اقتصادی کشور است.
درادامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت صنعت بازی توضیح داد: صنعت بازی جزو بالاترین بخشهای فرهنگی در جامعه است. امروز در بخشهای مهم شاهد این هستیم که بهعنوان راه های ایجاد خلاقیت و حل مسائل از این حوزه استفاده میشود.
اسماعیلی تاکید کرد که ایران میراث مهمی را در بخشهای مختلف دارد و باید از ظرفیتها در اقتصاد، فرهنگ و هنر استفاده شود.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه بیشاز ۱۹ استان در این بخش حضور دارند که نشان دهنده ظرفیت فراگیر در این حوزه است، اشاره کرد: به شکل ویژه از معاونت علمی ریاست جمهوری تشکر میکنم که با استفاده از صندوق نوآوری شکوفایی از بازیهای برگزیده حمایت کردند.
او با اشاره به برنامه هفتم گفت: در برنامه هفتم تکالیف مهمی داریم؛ تولید و انتشار بازیهای متنوع تکلیف جدی ماست که دوستان باید آن را عملی کنند.
به خدا که این آمار و ارقام دروغه. من از نزدیک با تمام سرمایه گذاران مراسم در ارتباط بودم. ۵ تا بازی نهایی شد و هیچ کدوم هیچ سرمایه ای جذب نکردند. پروژه ها ضعیف و سطح پایین بودن و هیچ رغبتی در سرمایه گذاران برای خرج یک ریال در گیم ها نبود. نمیدونم این عددسازی دروغین به چه منظور و برای چه هدفی توسط مسئولین فعلی بنیاد انجام شده.؟