نشان: بهجای انتساب دستاوردهای بخش خصوصی به فیلترینگ دلایل واقعی محدودیتها را بگویید
نشان در بیانیهای نسبت به صحبتهای رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی که رشد…
۳۰ آبان ۱۴۰۳
۱۷ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۴ دقیقه
بازی ایرانی آکواریوملند به انتخاب گیم آنالیتیکس به عنوان چهاردهمین بازی برتر گوگل پلی در سال ۲۰۲۲ انتخاب شد.
به گزارش پیوست، گوگل آنالیتیکس در پایان سال ۲۰۲۲ به رسم هرسال خود ۲۲ بازی برتر این سال را منتشر کرد. این مجموعه در انتخاب و معرفی این بازیها موارد متعددی را در نظر گرفته و تلاش کرده است تا آن ویژگیهایی را که منجر به تمایز بازیهای برتر شده را در نظر بگیرد.
خبر خوب این است که رتبه چهاردهم بازیهای برتر معرفی شده از سوی گوگلآنالیتیکس به یک بازی ایرانی تعلق گرفته است که هرچند ناشری فرانسوی دارد اما سازنده آن ساکن قزوین است. کاوه نجفی، سازنده بازی آکواریوم لند که موفق به کسب این رتبه شده است، در گفتوگو با پیوست توضیح میدهد که گیمآنالیتیکس اصلیترین مرجع تحلیل بازیها است که آمارهای مربوطه در این حوزه را در اختیار دارد و بررسی بازیها و معرفی بازیهای برتر به صورت سالانه انجام میشود. مواردی مانند تعداد دانلود، کیفیت بازی، قابلیتهایی که به بازی اضافه میشوند، حس جدیدی که جایش در دنیای بازی خالی بوده و بازخورد کاربران و مواردی از این دست در این رتبهدهی در نظر گرفته میشود.
البته گیمآنالیتیکس در مقالهای که منتشر کرده است به مواردی مانند سبکبازی، نحو انجام آن و قابلیتها نیز اشاره و بیان کرده است که بازی آکواریوم لند بدون اینکه یک کلمه بیان کند میتواند بازیکن را هدایت کرده و با خود همراه کند.
نجفی در ادامه در رابطه با مزیتهایی که دریافت این رتبه میتواند برای بازی آکواریوملند به همراه داشته باشد، میگوید: «این صرفا یک رتبه بندی است؛ طبیعی است که بزرگ شدن بازی ما بوده که توانسته است به کسب این رتبه بیانجامد و اگر مردم بازی ما را دانلود نمیکردند، این بازی اینجا نبود. کسب این رتبه برای بازی آکواریوم لند شاید بتواند در آینده اهل فن را ترغیب کند که به دنبال این بروند که چطور در آینده میتوانند این رتبه را کسب کنند.»
با اینحال آکواریوملند به عنوان یک بازی ایرانی در شرایطی توانسته رتبه چهاردهم برترین بازیهای منتشر شده در گوگلپلی را دریافت کند که چند ماهی است به دستور حاکمیت این استور در ایران فیلتر شده است و حتی با وجود انتقادات و گلایههای فعالان این حوزه، همچنان اقدامی برای رفع فیلتر آن صورت نگرفته است. نجفی در رابطه با چالشهای فیلتر شدن گوگلپلی و اختلال در اینترنت میگوید: «ناشر ما فرانسوی است، پس فیلترینگ روی این بازی به خصوص تاثیری نداشته است اما به طور کلی روی کار ما در استدیو تاثیر بسیار بدی را ایجاد کرده است. آپلود بازی روی استورهای خارجی با سختیهای زیادی همراه شده است. تصور کنید قصد دارید که به روز رسانی جدیدی از بازی را منتشر کنید، آن هم یک بازی که خرج تبلیغات آن ۵۰۰ هزار دلار بوده است اما وجود این شرایط قادر به انجام این به روز رسانی نیستید و کسبوکار شما به شدت متاثر میشود و در واقع اعتبارسنجی و قدرت تیم ما زیر سوال میرود.»
او ادامه میدهد: «اگر از اکواریوم هم صرفنظر کنیم، درآمد بازیهای ایرانی ما در گوگلپلی حتی از نصف هم کمتر شده است و ممکن است در ماههای آینده بیشتر هم کاهش یابد؛ چون در حال حاضر ما نمیتوانیم کاربر خاصی از گوگلپلی بگیریم و استور های داخلی هم به هیچ وجه به کارامدی استور گوگل یا اپ استور نیستند و اگر از من بپرسید یک دهم گوگلپلی هم نیستند.»
سازنده بازی آکواریوملند در ادامه در رابطه با چرایی انتخاب یک ناشر فرانسوی توضیح میدهد: «مدلی که تیم کاسپین در حال حاضر با آن کار میکند هنوز بین ناشران ایرانی متداول نشده است. ما هر ماه نمونههای بسیاری را تست میکنیم و اگر موفق باشد برای نشر آن اقدام میکنیم. در حال حاضر اصلا چنین ناشری در ایران نداریم که به چنین منابع مالی گستردهای دسترسی داشته باشد و بتواند بازی را به سرعت در مارکت جهانی رشد دهد؛ باید این نکته را در نظر داشت که با فیلتر شدن گوگلپلی اگر ناشری هم وجود داشت تابهحال ورشکست شده بود؛ به طور مثال در ماه اوج تبلیغات این بازی شاید یک میلیون دلار برای آن خرج شده باشد و در ایران تقریبا هیچ استدیویی این قدرت را ندارد که برای تبلیغات یک بازی یک میلیون دلار هزینه کند.»
او در پایان با تاکید براینکه صنعت بازیسازی در ایران دچار تهدیدی جدی شده است و همه جوانانی که به این حوزه وارد شدهاند به فکر مهاجرت افتادهاند، ادامه میدهد: «حتی ما به عنوان تیم آکواریوم لند که درآمد خوبی را کسب میکنیم ممکن است روزی به این تصمیم برسیم که مهاجرت کنیم چرا که ممکن است زمانی برسد که ما حتی قادر به بارگزاری یک بازی روی گوگلپلی نباشیم و این اتفاق مساوی با مرگ تیم ما است.»