دستیار ویدئوی آنی ChatGPT معرفی شد
دستیار ویدئوی آنی ChatGPT تازهترین قابلیتی است که اوپن ایآی برای توسعه هوش مصنوعی خود…
۲۴ آذر ۱۴۰۳
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۴ دقیقه
گردش مالی صنعت بازی در کشور در سال ۱۴۰۰ طبق گفته مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای، به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۸ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن برای خرید کنسول و رایانه هزینه میشود.
به گزارش پیوست، بنیاد ملی بازیهای رایانهای پیمایشی سراسری از ۸ هزار و ۶۹۰ خانواده انجام داده است که در آن ۳ هزار و ۸۰ خانواده اعلام کردهاند که حداقل یکی از اعضای آنها گیمر هستند.
به گفته محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل این بنیاد، این پیمایش هر دو سال یک بار انجام میشود و با توجه به رشد صنعت بازیهای رایانهای، نیاز به چنین پیمایشهایی و تحلیل دادههای آن احساس میشود.
طبق دادههای این پیمایش در کشور ۳۴ میلیون بازیکن داریم که نسبت به پیمایش سال ۹۸، رشدی دو میلیون نفری را نشان میدهد. همچنین مقایسه تعداد بازیکنان با سال ۸۹ نشان میدهد این افراد بیش از دو برابر افزایش یافتهاند. میانگین سنی آنها نیز از ۲۲ سال در سال ۹۸ به ۲۳ سال رسیده است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در نشست خبری این پیمایش اعلام کرد: به طور متوسط این بازیکنان روزانه ۹۵ دقیقه بازی میکنند و۴۱ درصد آنها خانم و ۵۹ درصد آقا هستند. خانمها ۶۴ دقیقه در روز و آقایان ۱۱۵ دقیقه بازی میکنند. ۹۶ درصد بازیکنان از گوشیهای هوشمند، ۵۹ درصد از رایانههای شخصی و ۸۸ درصد از کنسولهای خانگی استفاده میکنند. ۳۳ درصد بازیکنان نیز از چند پلتفرم استفاده میکنند.
حاجیهاشمی همچنین گفت: حدود ۴ میلیون بازیکن حرفهای داریم که روزانه بیش از ۳ ساعت و در هفته بیش از ۲۱ ساعت بازی میکنند. همچنین ۱۵.۵ میلیون نفر در بازیکن «علاقهمند» داریم که در هفته یک تا پنج ساعت بازی میکنند. تعداد ۱۴.۵ میلیون بازیکن «مصمم» داریم که بین ۵ تا ۲۱ ساعت بازی میکنند.
او اضافه کرد: در میان شخصیتهای محبوب این بازیکنها متاسفانه در ردههای سنی پایینتر شخصیتهای ایرانی حضور ندارند که باید برای آن برنامهریزی شود. همچنین نوجوانان بیشترین علاقهمندان به بازیهای برخط هستند.
مدیرعامل بنیاد به حجم این بازار نیز اشاره کرد و گفت: حجم بازار بازیهای رایانهای در کشور به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده که بخش زیاد آن مربوط به سختافزار است. این عدد به طور تقریبی معادل ۷۳۹ میلیون دلار است. حجم بازار بازیهای موبایلی بومی نیز به ۲۰۲ میلیارد تومان (۴۰ درصد) و بازیهای رایانهای بومی به ۱۴ میلیارد تومان (۳ درصد) رسیده است.
مطابق دادههای این پیمایش ۱۶ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از حجم بازار بازیهای رایانهای به بازار سختافزار اختصاص دارد که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان آن صرف خرید کنسول بازی شده است. همچنین مجموع هزینهکرد بازیکنان برای کنسول و رایانه به ۱۸ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.
حاجیهاشمی همچنین گفت: یکی از مسائل مهم، توجه جدی به شخصبتها و کاراکترهای بومی ایرانی اسلامی است و حتما نیاز به این است که تولید بازیهای ایرانی مورد توجه قرار بگیرد. باید برای ساخت چند بازی بزرگ فاخر در کشور بودجه در نظر گرفته شود.
همچنین باید حمایتهای زیرساختی در سبکهای جدید انجام شود. مثل سبک بتل رویال که با همکاری خوب بنیاد و وزارت فرهنگ و وزارت ارتباطات تلاش میکنیم زیرساختهای خوبی برای تولید و نشر این بازیها در اختیار بازیسازان قرار دهیم.
مدیرعامل بنیاد در مورد بازیهای جدی نیز گفت: یکی از مسائل مهم، صنعت بازیهای علمی و جدی است. بازی میتواند در حوزههای مختلفی تاثیر گذار باشد. مثلا میتواند برای بهبود فرایند کاردرمانی و توانبخشی یا مهارتافزایی در مشاغل مختلف صنعتی اثرگذار باشد. در حوزههای گردشگری و مدیریت بحران نیز نیاز است تجاریسازی صورت بگیرد و این مساله یکی از رویکردهای جدید ما است.
او همچنین بیان کرد: بحث فرهنگسازی برای بازیکنان و تمرکززدایی از پایتخت نیز یکی از رویکردهای ما است. سعی میکنیم بنیاد ملی بازیهای رایانهای را به سمت استانهای مختلف ببریم.
حاجیهاشمی در انتها گفت: بازیهای رایانهای چرخه و زنجیرهای از آموزش و پژوهش تا نشر است، ما خودمان را در تمام این مراحل در کنار فعالان این حوزه میبینیم.