نشان: بهجای انتساب دستاوردهای بخش خصوصی به فیلترینگ دلایل واقعی محدودیتها را بگویید
نشان در بیانیهای نسبت به صحبتهای رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی که رشد…
۳۰ آبان ۱۴۰۳
۱۰ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۲ دقیقه
تاریخ بهروزرسانی: ۱۱ آذر ۱۴۰۱
درآمد جهانی بازیهای ویدئویی در سال ۲۰۲۱ بدون در نظر گرفتن آمار ورزشهای الکترونیکی، به ۲۱۴ میلیارد دلار رسید. PwC پیشبینی میکند این رقم با ۸.۴ درصد نرخ رشد مرکب سالانه به ۳۲۱.۱ میلیارد دلار در ۲۰۲۶ برسد.
بازیهای ویدئویی در سال ۲۰۱۷ تنها ۶.۱ درصد از کل سرمایهگذاری بخش سرگرمی و رسانه (Entertainment and Media) را شامل میشد. پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۲۶ به ۱۰.۹ درصد برسد و بازیهای ویدئویی را بدل به جریان اصلی و غالب کند. بیشتر درآمد در نتیجه تبلیغات دروناپلیکیشنی خواهد بود که حجم سرمایهگذاری را نیز افزایش میدهد.
چین و ایالات متحده آمریکا نیمی از درآمد بازیها و ورزشهای الکترونیکی در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص دادند. در این میان بسیاری از کشورهای پرجمعیت نیز میتوانند از این رشد بهره ببرند؛ مثلاً ترکیه از بازارهایی بوده که بیشترین رشد را طی سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ (رشد مرکب سالانه ۲۴.۱ درصد) تجربه خواهد کرد. بعد از ترکیه، پاکستان با رشد مرکب سالانه ۲۱.۹ درصد و هند با رقم ۱۸.۳ درصد، بازارهای بعدی در زمینه رشد پرسرعت هستند.
بازیهای ویدئویی از جمله بخشهایی است که رشد چشمگیری کرده است. در میان انواع بازیها، بازیهای کژوال (casual) و اجتماعی از نظر درآمد در صدر قرار دارند. بازیهای رایانهای رتبه دوم را به خود اختصاص دادهاند و بعد از آن نوبت به بازیهای کنسولی میرسد. بازیهای ویدئویی تبلیغاتی و درونبازی از نظر درآمد نسبت به دیگر دستهها در پایینترین رتبه قرار دارد اما احتمالاً در دهههای آینده شاهد پررنگتر شدنش باشیم. در واقع، صنعت بازی با تجربههای مجازی و همزمان، راه را برای نسل بعدی تبلیغات و سرگرمی باز کرده است.
منبع: PwC