شهرت بیجای متاورس بعد از ریزش بازارهای کریپتو صدمه دید اما رهبران و صاحبان منافع صنعت هنوز متاورس را آینده وب ۳ تلقی میکنند. متاورس یک مفهوم کوششی است برای ترکیب واقعیت فیزیکی، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) که در نهایت تجربهای بینقص و غوطهورکننده پدید میآید. عبارت «متاورس» برای اولین بار در رمان سایبرپانک «اسنو کرش» (Snow Crash) نوشته نیل استیونسن استفاده شد. متاورس استیونسن مکانی مجازی بود که در آن شخصیتها میتوانستند از واقعیت تمامیتخواه وحشتناک فرار کنند. برخی از ویژگیهای مهم متاورس عبارتاند از: هماهنگی، پایداری، اقتصاد کاملاً کارآمد، تجربه بهیادماندنی، نقشآفرینی طیف وسیعی از افراد و تعامل بیسابقه. حتی قبل از اینکه متاورس به پدیدهای در میان همهمه انافتیها و رونق بازار کریپتو تبدیل شود، این مفهوم در کانون توجه شرکتهایی مانند فیسبوک- در حال حاضر متا-، اپل، مایکروسافت، سامسونگ و چند شرکت برجسته دیگر قرار داشت. این شرکتها از اوایل دهه ۲۰۱۰ تاکنون سرمایهگذاری سنگینی در زمینه واقعیت افزوده انجام دادهاند. متا در سال ۲۰۱۴ هدست واقعیت مجازی اوکولوس را طی قرارداد دو میلیارد دلاری خرید. هدفش توسعه بازیهای مبتنی بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی است. سونی و سامسونگ در همان سال اعلام کردند هدستهای واقعیت مجازی خودشان را میسازند و گوگل عینک واقعیت افزوده گوگلگلس را عرضه کرد. اپل در سال ۲۰۲۰ لیدار (تشخیص و سنجش نور) را به آیفون و آیپد اضافه کرد. لیدار اسکن عمیقتر را برای عکسها به ارمغان میآورد و خصوصیات واقعیت افزوده را نیز معرفی میکند. این فناوری راه را برای هدستهای واقعیت ترکیبی (mixed-reality) در آینده نیز باز میکند. فیسبوک در سال ۲۰۲۱ نامش را به متا تغییر داد تا از صرفاً یک رسانه اجتماعی به نفر اول مسابقه متاورس تبدیل شود. انافتیها و متاورس با افول بازارهای کریپتو شاهد نزول شتابان سود و جریان سرمایه بودند. دادههای گوگلترندز نشان میدهد متاورس تا ژانویه سال...