کمپینهای رفتاری جهت مصرف بهینه انرژی؛ استفاده بهینه با آگاهی
کمپینهای رفتاری با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد صرفهجویی انرژی در سطح جهانی از…
۱ آذر ۱۴۰۳
۲۲ خرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
در این مطلب میخوانید
بایتدنس، شرکت مادر تیکتاک، با جدیت وارد عرصه واقعیت مجازی (VR) میشود. براساس گزارشی که از سوی این شرکت منتشر شده، آنها به دنبال سرمایهگذاری «حجم زیادی از پول» در جهت توسعه محتوای مرتبط با VR هستند.
واقعیت مجازی و افزوده توجه بسیاری از شرکتهای بزرگ تکنولوژی را به خود جلب کرده و طبق پیشبینی وبسایت آماری استاتیستا، حجم این بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
به نظر میرسد بخش مهمی از سرمایهگذاری بایتدنس به استخدام نیروی متخصص اختصاص مییابد. طبق اعلام این شرکت، بیش از ۴۰ فرصت شغلی برای Pico، شرکت چینی سازنده هدست واقعیت مجازی که سال گذشته از سوی بایتدنس خریداری شد، لیست شده است. بیشتر فرصتهای شغلی مربوط به زیرشاخههای غربی این شرکت در کرانه غربی، یعنی کالیفرنیا و واشنگتن است و در حوزههای مختلفی مثل استراتژی بازی VR تا مدیر اجرایی یک بازی متغیر است. دیگر جایگاههای شغلی بر سختافزار، از جمله مهندس اوپتیکال و مهندس طراحی سیستمهای الکتریکی، تمرکز دارند.
پیکو فضای زیادی برای رشد دارد و پشتوانه عظیمی مثل بایتدنس، امکان رقابت با هدستهای رایجی مثل هدستهای متا، HTC، Valve و پلیاستیشن را فراهم کند. هدست پرچمدار این شرکت به نام پیکو نئو۳ لینک (Neo 3 Link)، از ماه مه در اروپا و با قیمت حدود ۴۴۹ یورو عرضه شد.
مشخصات این هدست واقعیت مجازی شبیه به مدل ۲۵۶ گیگابایتی Quest 2 شرکت متا است که با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش میرسد. هردوی هدستها با فضای ذخیرهای یکسان، رزولوشن ۱۸۳۲ در ۱۹۲۰ در ازای هر چشم دارند و از چیپ اسنپدراگون XR2 استفاده میکنند. با این حال نئو ۳ لینک، یک سربند اضافی به همراه دارد و به جای پورت USB-C از یک DisplayPort استفاده میکنند و درنتیجه از کیفیت بیشتری در هنگام اتصال به کامپیوتر برخوردار هستند.
به نظر میرسد که نئو۳ لینک درپی آن است که به گزینهای برای کسانی تبدیل شوند که توان خرید هدست ۹۹۹ دلای Valve Index یا هدست ۷۹۹ دلاری HTC Vive Pro2 را ندارند، اما به دنبال هدستی هستند که قابلیتهای بیشتری نسبت به Meta Quest 2 داشته باشد.
واقعیت مجازی (VR) یک تجربه شبیه سازی شده از جهان واقعی است که البته در برخی موارد هم تفاوت زیادی با جهان واقعی دارد. هدف از VR القای یک تجربه حسی به کاربران است و در کنار نمایش تصویر، گاهی حسهایی مثل لامسه، شنوایی، بویایی یا حتی چشایی شما را هم درگیری میکند.
شرکتهای بزرگی مثل سونی، متا یا همان فیسبوک سابق، غول بازیسازی Valve و حتی گوگل و اپل در حال فعالیت در این حوزه هستند و این تکنولوژی ممکن است بخشی مهمی از آینده ما را به خود اختصاص دهد. غولهای بزرگ تکنولوژی از جمله شرکت متا، به دنبال جهش بعدی این صنعت، پاسخ را در واقعیت مجازی و افزوده جستجو میکنند و در این مسیر حجم زیادی از سرمایه را به تحقق اهداف خود اختصاص دادهاند.
فیسبوک اواخر اکتبر سال ۲۰۲۱، در اقدامی نمادین نام خود را به متا تغییر داد. این غول تکنولوژی آمریکایی با ۲.۹ میلیارد کاربر ماهانه، بخش مهمی از زمان کاربران جهان و ایران را به خود اختصاص میدهد و سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری سال گذشته این شرکت در حوزه متاورس (که هدستهای واقعیت مجازی و افزوده بخشی از آن محسوب میشوند)، نشان دهنده باور و جدیت متا بر تحقق جهان مجازی و درنتیجه نقش مهم هدستهای واقعیت مجازی و افزوده است.
گوگل، مالک بزرگترین موتور جستجوی اینترنت و سیستمعامل معروف اندروید، یکی دیگر از قدرتهای بزرگ تکنولوژی است که البته با سر و صدای کمتری نسبت به متا، واقعیت مجازی را در دستور کار قرار داده است. در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل در اردبیهشت ۱۴۰۱، این شرکت با رونمایی از عینک واقعیت افزوده خود بسیاری از حضار را غافلگیر کرد. این عینک میتواند عبارتهای مقابل دید شما را به صورت لحظهای ترجمه کند و این تازه ابتدای راه عینکها و ابزارهای واقعیت مجازی است.
معرفی عینک واقعیت مجازی گوگل باعث شد تا بسیاری درمورد عرضه عینکهای واقعیت مجازی و افزوده اپل گمانه زنی کنند، با این حال در کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC 2022) خبری از عینک واقعیت مجازی یا افزوده نبود و به نظر این شرکت رویکرد محافظه کارانهتری را نسب به دیگر غولهای تکنولوژی اتخاذ کرده است.
به گزارش وبسایت آماری استاتیستا، بازار واقعیت مجازی که همچنان مراحل اولیه رشد خود را طی میکند و چند سالی است به سبد مصرفی کاربران تکنولوژی (البته به صورت محدود) وارد شده توانست در سال گذشته (۲۰۲۱) ۴.۸ میلیارد دلارحجم بازار را با فروش ۶ میلیون هدست واقعیت مجازی به ثبت برساند.
استاتیستا پیشبینی میکند که بازار مصرفی واقعیت مجازی و افزوده در حوزه بازیها در آینده نزدیک بخش اعظم بازار این صنعت را به خود اختصاص دهد و تا سال ۲۰۲۴ حدود ۱۷.۶ میلیارد دلار برای این بخش هزینه شود. علاوه بر واقعیت مجازی، بازار کامل مجازیها یعنی واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ترکیبی در سال ۲۰۲۱ به ۲۸ میلیارد دلار ارزش داشته و طبق پیش بینی استاتیستا حجم این بازار تا سال ۲۰۲۸ به ۲۵۰ میلیارد دلار برسد.
منبع: Verge, Statista, androidpolice