skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مروری بر کتاب آکادمی دیجیتالی

جایگاه آموزش الکترونیکی کجاست

۱۴ مهر ۱۳۹۴

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

شماره ۷

تاریخ به‌روزرسانی: ۳ آبان ۱۳۹۸

نام کتاب: آکادمی دیجیتالی نویسنده: ویلیام داتون سال انتشار: 2002 انتشارات: راتلج تعداد صفحات: 400 اینترنت و وب تحولاتی بنیادین در ساختارهای آموزش عالی ایجاد کرده‌اند و همین امر مسائل متنوعی را پیش روی یک پژوهشگر نهاده است. برخی با به چالش کشیدن استیلای نهادهای سنتی آکادمیک، بر این باورند که این رسانه‌های نوین با ارائه مدل‌های موثر آموزشی، فرآیندهای یادگیری را تسهیل می‌کنند اما در این میان عده‌ای هم اتوماسیون سیستم‌های آموزش عالی را استراتژی مدیریتی‌ای تلقی کرده‌اند که افزون بر ویرانی مشاغل، کیفیت‌های آکادمیک را از پایه ویران ساخته است. در اوایل قرن نوزدهم، دانشگاهیان با همکاری موسسات عالی از طریق خدمات پستی فرصت‌هایی را فراهم آوردند که امکان اخذ دروسی خاص به دانشجویان می‌داد. مدتی بعد ابزارهایی چون تلفن، رادیو، تلویزیون، سی‌دی‌ و سپس خدمات بی‌سیم چندرسانه‌ای به پیشبرد این روش نوین آموزشی یاری رساندند. دانشگاه باز انگلستان (Open University) یکی از سازمان‌های پیشرو در ارائه این‌گونه فرصت‌هاست که گذراندن دروس متنوع از راه‌ دور را امکان‌پذیر ساخت. طرح‌های آنلاین در امور آموزشی، با گذشت زمان موسسات آموزش عالی را بازسازی می‌کنند و در این میان ساختارهای سنتی آکادمیک مورد حمایت واقع شده یا از منظری هم ممکن است تضعیف شوند. پرسش بنیادین این است که آیا فناوری، آموزش دانشجو‌محور را جایگزین آموزش موسسه‌محور می‌کند؟ آیا آموزش‌ راه‌ دور منجر به شکل‌گیری تحولی قابل توجه در عرصه‌های آموزش عالی خواهد شد؟ ویلیام داتون با همکاری برایان لودر، ویراستاری کتاب «آکادمی دیجیتال» (2002) را بر عهده داشته‌اند. در این کتاب پژوهشگران و اساتید دانشگاهی مختلف نظرگاه‌های خویش را در رابطه با چشم‌اندازها و گزینه‌های آموزش راه‌ دور و پیامدهای یادگیری توزیع‌شده در شبکه مطرح کرده‌‌اند. مجموعه مقاله‌های این کتاب بیشتر بر «فرآیندهای یادگیری» متمرکزند تا ساختارهای آن. داتون و لودر در مقدمه، چرایی تقسیم‌بندی اثر به چهار بخش مختلف را به روشنی توضیح می‌دهند؛ به گفته آنها مفاهیم تولید،...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/as

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو