skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

پخش آنلاین دیگر سرمایه‌‌گذاران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد: شرکت‌های رسانه‌ای در جست‌وجوی چاره

۱۱ بهمن ۱۴۰۰

زمان مطالعه : ۶ دقیقه

رکود بازار استریم آنلاین در جهان ©تصویر از وبسایت truepush.com

در این مطلب می‌خوانید

    استراتژی شرکت‌های رسانه و سرگرمی حدود دو سالی است که بر ویدئوهای آنلاین متمرکز شده و هدف، کوچک‌تر کردن بازار تلویزیو‌ن‌های سنتی است. فرضیه شرکت‌ها این است که با فروش یک برنامه یا طرح تلویزیونی، پول مستقیماً در ازای محتوا پرداخت می‌شود و این مسیر بهتر از طرح تلویزیون کابلی است، حتی اگر بهتر هم نباشد، به اندازه‌ بقا خوب هست.

    این فرض مدتی به خوبی عمل کرد. برای مردمی که در دوران همه‌گیری در خانه محبوس بودند، این رسانه‌ها از پرطرفدارترین گزینه‌های سرگرمی بودند. نت‌فلیکس، دیزنی، وارنرمدیا متعلق به AT&T، پیکاک (Peacock) از ان‌بی‌سی‌یونیورسال، پارامانت پلاس (Paramount+) متعلق به ویاکام‌سی‌بی‌اس، و دیگر ارائه دهندگان خدمات آنلاین در تمام سه ماهه‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به طور مداوم رشد کردند.

    در این دوران ارزش سهام دیزنی از ۷۹ دلار تقریباً تا دو برابر شد و دیزنی با قیمت سهام ۱۵۵ دلار قدم به سال ۲۰۲۲ گذاشت. نت‌فلیکس هم به روند فوق‌العاده خود ادامه داد و تا آغاز سال جدید (۲۰۲۲)، ۷۱ درصد رشد کرد.

    به یکباره پیش‌بینی تعداد مشترکان کمتر از حد انتظار برای نت‌فلیکس، باعث شد سرمایه‌گذاران به این بخش بازار پشت کنند یا حداقل شوق‌شان را نسبت به این صنعت از دست بدهند.

    نت‌فلیکس در حال حاضر ۲۲۲ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد. اگرچه این پلتفرم در سه‌ماهه چهارم ۸.۳ میلیون کاربر جدید گرفت، اما تنها ۲.۵ میلیون مشترک را برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده است. در نتیجه سهام این شرکت تنها در یک ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ تا ۳۷ درصد سقوط کرد. سهام دیزنی هم پیش از انتشار گزارش درآمد‌های این شرکت که قرار است ۹ فوریه (۲۰۲۲) منتشر شود، در ماه ژانویه ۱۱ درصد سقوط کرد.

    عجیب است؛ تنها یک پیش‌بینی ضعیف در مورد نت‌فلیکس، سرمایه‌گذاران را از این صنعت فراری داد. اما اگر سرعت رشد نت‌فلیکس در حال کاهش است، می‌توان گفت بازار پخش آنلاین جهانی تماماً عملکردی ضعیف‌تر از انتظارات خواهد‌ داشت.

    ریچ گرینفیلد، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی لایت‌شد (LightShed)، اما هنوز به چشم‌انداز مثبت باور دارد. او در مصاحبه با CNBC می‌گوید، هنوز به «ششصد، هفتصد یا هشتصد میلیون مشترک» معتقد است؛ اما احتمال رقمی پایین‌تر از اینها هم وجود دارد.

    اگر چنین باشد، ارزش‌گذاری این صنعت به شدت تغییر می‌کند. برای حفظ ارزش،‌ نت‌فلیکس می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد و اشتراک را گران‌تر کند تا سرمایه‌گذاران نگاه ارزنده‌تری به آن داشته باشند. شاید جریان پولی ارزشمندتر از تعداد مشترکان باشد.

    اما کاهش بودجه تولید محتوا، آن هم در دورانی که رقبا برای افزایش کاربر در حال افزایش بودجه این بخش هستند، شاید سرعت رشد مشترکان را کمتر کند. شرکت پیکاک از دو برابر کردن هزینه محتوا به سه میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و پنج میلیارد دلار در «دو سال بعدی» خبر داده است. جیسون کیلار، مدیرعامل تایم وارنر، این هفته در گفت‌وگو با CNBC از طرح توسعه جهانی HBO Max صحبت کرد. HBO Max در حال حاضر در ۴۶ کشور و نت‌فلیکس در ۱۹۰ کشور جهان فعالیت دارند.

    مایکل نیتانسون،‌ تحلیلگر سهام در موسسه تحقیقاتی مافت‌نیتانسون، کاهش بودجه را راه‌حل خوبی نمی‌داند. او می‌گوید: «اگر حالا که همه در حال افزایش بودجه محتوا هستند، بودجه را کاهش دهید، خطر کمتر دیده شدن وجود دارد.»

    فعالان استریم چشم‌انداز زیبایی را برای آینده پیش‌بینی می‌کردند. شرکت دیزنی اواخر ۲۰۲۰، پیش‌بینی خود را در مورد مشترکان دیزنی‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۴ به مقدار قابل توجهی به ۲۳۰ تا ۲۶۰ میلیون مشترک افزایش داد (پیش‌بینی قبلی بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون مشترک بود).

    با توجه به پیش‌بینی پایین نت‌فلیکس در سه‌ماهه اول، منطقی است که دیزنی هم از این هدف جدید جا بماند. این موضوع ممکن است نگاه سرمایه‌گذاران به این حوزه را منفی‌تر کند.

    راه‌حل‌های احتمالی

    شرکت‌های رسانه‌ای در دوران همه‌گیری سعی داشتند پخش آنلاین را به جای تلویزیون پولی به مردم بشناسانند. با این همه تلویزیون پولی هنوز هم مشترکان زیادی دارد. برای ادامه روند رشد،‌ این صنعت باید متحد عمل کند و چهار احتمال وجود دارد.

    ارائه چندین خدمات در یک بسته: ساده‌ترین راه برای رشد دوباره، باندل یا بسته‌بندی خدمات است. مدیران رسانه در چند جلسه خصوصی اظهار تعجب کرده‌اند که گوگل، اپل و آمازون سراغ باندل کردن خدمات ویدئوی آنلاین و فروش آن که می‌تواند همراه با تخفیف باشد، نرفته‌اند.

    باب ایگر،‌ مدیرعامل دیزنی، در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در هفته آخر ژانویه گفت: «همه با هم در حال تلاش هستند، اما فکر نمی‌کنم همه موفق شوند.»

    در نهایت شکی نیست که مجموعه‌ای از خدمات استریم با یکدیگر همکاری و محصولات خود را به صورت مشترک و با تخفیف عرضه می‌کنند. زمانی که این روند آغاز شود، بسته‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و خدمات بیشتری را در خود جای می‌دهند.

    ساخت بسته مشترک با دیگر صنایع: ایده دیگر این است که شرکت‌هایی مثل دیزنی یا کامکست خدماتی شبیه به آمازون پرایم ارائه کنند. به این صورت که اشتراک پخش آنلاین را با پیشنهادهای دیگر شرکت‌ها مثل پارک‌های موضوعی و کالاها ترکیب کنند.

    یک سرویس سالانه «دیزنی پرایم»، همراه با تخفیفی برای دیزنی ورلد، به تغییر روند پخش آنلاین که هنوز وابسته به اعداد و ارقام مشترکان است کمک می‌کند. به گفته یکی از افراد مطلع، دیزنی این گزینه را بررسی کرده اما نتیجه این بود که اشتراک ویدئوی آنلاین به حدی با خرید اسباب‌بازی یا پارک‌های موضوعی فاصله دارد که چنین کاری منطقی نیست.

    ساخت بسته‌های استریم با محصولات شخص ثالث: ایده سوم خلاقانه‌تر است: فروش اشتراک در بسته‌های بزرگ‌تری که محصولات شخص‌ ثالث را هم در خود جای می‌دهد. در حالی که خدمات تلویزیون از گذشته تنها با خود دستگاه تلویزیون در یک دسته قرار می‌گرفتند، اما فروش دیجیتالی امکان دسته‌بندی‌های متنوع را فراهم می‌کند. خدمات استریم را می‌توان با رسانه دیجیتالی یا هر اشتراک ماهانه دیگری در یک بسته قرار داد.

    بازی: شرکت‌های رسانه می‌توانند رویکرد نت‌فلیکس را دنبال و توجه سرمایه‌گذاران را به بازی جلب کنند. قرارداد خرید ۶۹ میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید اکتیویژن بلیزارد کار را سخت‌تر کرده اما خریدی قابل توجه از سوی شرکت‌های مثل کامکست یا دیزنی، گام بزرگی برای حضور در حوزه بازی است. در حال حاضر خرید دو شرکت بازی‌سازی تیک‌-تو اینترکتیو (Take-Two Interactive) یا الکترونیک آرتس (Electronic Arts) احتمال می‌رود. اما هنوز نمی‌توان با اطمینان از حرکت دیزنی و کامکست در این مسیر سخن گفت.

    ایگر دلیل بی‌توجهی رسانه به شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ را این‌گونه توصیف می‌کند: «در اکثر موارد فکر نمی‌کنم خرید این شرکت‌ها برای یک شرکت سرگرمی ارزش‌افزوده داشته باشد.»

    به هر ترتیب، مرحله اول برای شرکت‌های آنلاین ویدئو به پایان رسیده است. مرحله دوم هرچه باشد، باید شروع شود. اگر همه این راه‌ها به بن‌بست بخورند، گزینه متاورس همیشه روی میز است.

    منبع: CNBC

    https://pvst.ir/bsw

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو