skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

این همه سروصدای متاورس برای چیست؟

مایکروسافت با خریدی ۶۹ میلیارد دلاری گامی دیگر به سوی متاورس برداشت

۳۰ دی ۱۴۰۰

زمان مطالعه : 5 دقیقه

متاورس چیست؟

برای بوکمارک این نوشته

«متاورس»دیگر همه جا تاثیر گذار است حتی در سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌ها. مایکروسافت سه‌شنبه ۱۸ ژانویه، هدفش از خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد (Activision)، شرکت توسعه‌دهنده بازی، را همین متاورس خواند و گفت این قرارداد اتفاقی مهم در ساخت متاورس است. مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک، نیز در راستای قمار متاورسی خود شرکت شبکه‌ اجتماعی‌اش را به متا تغییر نام داده است. گوگل هم سال‌هاست روی تکنولوژی مربوط به متاورس کار می‌کند و اپل نیز تولید دستگاه‌های مرتبطی با فضای متاورسی را در دستور کار خود دارد.

اما متاورس دقیقاً چیست و اصلاً چرا وجود دارد؟ در این مطلب از نیویورک تایمز، متیو بال از فعالان سرمایه‌گذاری خطرپذیر به سوالاتی در مورد متاورس و آینده آن پاسخ می‌دهد.

متاورس چیست؟

متاورس همگرایی دو ایده چندین‌ساله است: واقعیت مجازی و زندگی دوم دیجیتالی.

متخصصان فناوری به مدت چندین دهه رویای عصری را در سر داشته‌اند که زندگی‌های مجازی ما نقش کلیدی در واقعیت‌های فیزیکی پیدا کنند. از لحاظ تئوری، زمان زیادی را صرف ارتباط با دوستان و همکاران در فضای مجازی خواهیم کرد و به تبع آن برای پوشش و اشیای آواتارهای دیجیتالی پول بسیاری خرج خواهیم کرد.

متاورس در نسخه کسانی مثل زاکربرگ، واقعیت مجازی به‌ عنوان پلتفرمی رایانشی، زندگی دوم ما در جهان آنلاین را فراهم می‌کند. در واقعیت مجازی شما هدستی دارید و غرق در یک جهان سه‌بعدی می‌شوید. برای ارتباط با اشیای مجازی، دستگاه‌های حس‌گر حرکت به تن کرده‌اید و از طریق میکروفون با دیگران ارتباط می‌گیرید.

متیو بال، فعال سرمایه‌گذاری خطرپذیر که به‌ وفور در این باره نوشته، می‌گوید متاورس پس از رایانش مین‌فریم (mainframe computing)، رایانش شخصی و رایانش موبایلی، چهارمین موج به حساب می‌آید.

او در مورد متاورس می‌گوید: «[متاورس] در حال حرکت به سمت چیزی است که مردم آن را رایانش محیطی می‌نامند، به جای دسترسی به کامپیوتر، هدف حضور در آن است. موضوع همیشه آنلاین بودن است تا دسترسی همیشگی به یک جهان آنلاین.»

همین؟ شما و آوارتارتان در یک محیط دیجیتالی با دیگران ارتباط می‌گیرید؟

بله به زبان ساده همین است.

آیا متاورس همین الان نیز درون بازی‌ها وجود دارد؟

تا حدی می‌توان گفت متاورس همین حالا هم در بازی‌ها وجود دارد. اما این متاورس ابتدایی است و این امای مهمی است.

بعضی از عناصر اجتماعی متاورس را همین حالا می‌توان در بازی‌های ویدئویی پیدا کرد. برای مثال فورتنایت را در نظر بگیرید که بازی تفنگی آنلاین است و روی کامپیوتر، کنسول و موبایل کار می‌کند. بازیکنان فورتنایت به طور میانگین صدها ساعت مشغول بازی هستند و با آواتار شخصی به جنگ و ارتباط با آواتار دیگر بازیکنان می‌روند. همچنین ارزی دیجیتالی به بازیکنان تعلق می‌گیرد که با آن می‌توانند لباس‌ و کالاهای جدیدی برای آواتار خود تهیه کنند.

نمود دیگری از متاورس را می‌توان در بازی سکند لایف (Second Life) دید که یک پلتفرم اجتماعی آنلاین ساخته شرکت لیندن لب (Linden Lab) است. این بازی حدود دو دهه پیش ساخته شد و مردم با ایجاد نمایه‌هایی دیجیتالی از خود با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. کاربران در این فضای دیجیتالی امکان خرید و ساخت‌وساز را داشتند.

واقعیت مجازی در بازی‌های ویدئویی نیز مشاهده می‌شود. شرکت سونی در ۲۰۱۶ یک هدست واقعیت مجازی ۴۰۰ دلاری به نام پلی‌استیشن VR (PlayStation VR) را روانه بازار کرد. این هدست برای اتصال به کنسول پلی‌استیشن ۴ و بازی واقعیت مجازی طراحی شده است. در ژانویه ۲۰۲۲، خبر انتشار دومین نسل این هدست برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد و البته هنوز تاریخ عرضه مشخص نیست.

اما اینها تنها بنیان متاورس تمام‌عیاری هستند که هنوز در حال شکل‌گیری است. فناوران یا تکنولوژیست‌ها می‌گویند به لطف مجموعه‌ای از عوامل  مثل اتصال سریع اینترنت، هدست‌های واقعیت مجازی و مخاطب گسترده، زندگی در یک شبیه‌سازی واقعی و سه‌بعدی ممکن شده است.

بال می‌گوید: «تنها در چند سال گذشته بخش‌های مختلف و مهمی از این روند گرد هم آمده‌اند.»

اکتیویژن بلیزارد چه چیزی برای متاورس می‌سازد؟

راستش را بخواهید خیلی کم.

اکتیویژن بلیزارد نام شناخته‌شده‌ای برای بازی‌هایی است که اجزای متاورسی دارند و بازیکنان در این بازی‌ها صدها ساعت در بازی سپری می‌کنند و اجتماعی تشکیل می‌دهند. در بازی رول پلی ورد آو وارکرافت (World Of Warcraft) که ۲۰۰۴ منتشر شد، بازیکنان به صورت گروهی در ماموریت‌هایی شرکت می‌کنند و سعی دارند آواتارهای دیجیتالی خود را با جمع‌آوری اقلامی مثل اسلحه و زره قدرتمندتر کنند.

اما این شرکت هنوز ارتباطی با واقعیت مجازی ندارد. این شرکت عمدتاً به ساخت بازی برای کامپیوترهای شخصی و کنسول مشغول است اما هنوز بازی واقعیت مجازی منتشر نکرده است.

مایکروسافت چه چیزی برای متاورس می‌سازد؟

فعلاً که مایکروسافت از تازه‌کاران متاورس محسوب می‌شود. این غول نرم‌افزاری چندین سال را صرف ساخت هولولنز (HoloLens)، یک هدست سه هزار و ۵۰۰ دلاری کرد که با تمرکز بر اپلیکیشن‌های تجاری و آژانس‌های دولتی، هولوگرام‌های دیجتالی را نمایش می‌دهد. این دستگاه بر واقعیت افزوده‌ای تمرکز دارد که برخی از فناوران آن را جزئی از متاورس آینده می‌دانند.

مایکروسافت سازنده ایکس‌باکس دومین کنسول معروف جهان پس از پلی‌استیشن است. اما برخلاف پلی‌استیشن، ایکس‌باکس به طرز عجیبی در فضای بازی‌های واقعیت مجازی غایب است.

منبع: NYTimes

سوالات متداول

متاورس چیست؟

متاورس جهانی مجازی است که کاربران به جای مشاهده، در واقع وارد جهان دیجیتالی می‌شوند.

برای بوکمارک این نوشته

https://pvst.ir/bpj

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

Back To Top
×Close search
جستجو