اشتباهات رایج در تصمیمگیری دادهمحور؛ تلههای ذهن
رهبران کسبوکارها اغلب هنگام بررسی دادههای سازمانی یا نتایج تحقیق شواهد را مثل امری مقدس…
۹ مهر ۱۴۰۳
درس نوآوری از پیکسار: گفتوگو با برد برد (Brad Bird)، کارگردان برنده اسکار
اگر نوآوران موفق در این سالها یک مساله را ثابت کرده باشند، این است که ایدههای عالی از مکانهای غیرعادی نشات میگیرند. چه کسی پیشبینی میکرد مکانیکهای دوچرخه، هواپیما بسازند یا وزارت دفاع آمریکا منبع ظهور پلتفرم ارتباطی مانند اینترنت باشد؟مدیران اجرایی عالی که به دنبال ایدههایی برای نوآور کردن شرکت خود میگردند نیز از منابع عجیبی الهام میگیرند. نمونه اول: برد برد، کارگردان برنده دو جایزه اسکار در پیکسار. روش برد در توسعه نوآوری، درسهای مهمی برای تمامی مدیران امیدوار به توسعه ابتکار در سازمانها و تیمهایشان دارد. برد در سال 2000 به پیکسار پیوست؛ زمانی که این شرکت با انتشار اولین فیلم بلند انیمیشنی کاملا کامپیوتری- داستان اسباببازی- در اوج قرار داشت. فیلمهای بعدی - زندگی حشره و داستان اسباببازی2- نیز موفق بودند. مدیران اجرایی این شرکت یعنی استیو جابز، اد کاتمول و جان لستر از برد که روی غول آهنی و سیمپسونها کار کرده بود، خواستند به این شرکت بپیوندد و همه چیز را تغییر دهد. این عضو قدیمی والت دیزنی، وارنر برادرز و فاکس توانست جایزه اسکار را برای دو فیلم بلند خود- شگفتانگیزان و راتاتویی- ببرد.10 روز پیش از اینکه راتاتویی جایزه اسکار را از آن خود کند، در مجتمع پیکسار که اکنون زیرمجموعه دیزنی است، با برد دیدار کردیم. او درباره اهمیت هدایت تیم کاریاش به سمت کارهای دشوار، ترغیب تغییر و ایجاد اخلاقیات صحبت کرد. وی همچنین ارزش «گوسفند سیاه» - اعضای متهوری که ایدههای نامعمول دارند- را برایمان توضیح داد. هرچند شبیهسازی خلاقیت انیمیشنسازان در حوزههای برنامهنویسی، ایدههای تولیدی یا پیشرفتهای فناوری بسیار دشوار به نظر میرسد اما داستانهای برد، خلاقیت هر مدیر نوآور در هر صنعتی را به کار میاندازد.