وزیر ارتباطات: مدرنترین مراکز داده در مشهد افتتاح میشود
وزیر ارتباطات که به مشهد سفر کرده است، در بازدید از پروژه اَبر دولت از…
۳ آذر ۱۴۰۳
جدال پکن با قدرتهای فرهنگی جدیدی که در کنترل مستقیم دولت نیستند
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
زمان مطالعه : ۵ دقیقه
پلتفرمها پخش زنده آنلاین به مرکز رقابت و معیارهای فرهنگی کشورچین تبدیل شدهاند. اما طرفداران این پلتفرمها همیشه طبق خواسته دولت عمل نمیکنند. پلتفرمهای پخش زنده آنلاین (استریم) چین دریافتند که قدرت بیشتر، مسئولیت بیشتر را به دنبال دارد. حداقل پکن چنین نظری دارد و حالا این پلتفرمها به سردرد یا مشکل جدید این دولت تبدیل شدهاند
به گزارش پیوست به نقل از پروتکل، پلتفرمهای استریم چینی که از سوی غولهای تکنولوژی پشتیبانی میشوند حالا با هدایت میلیونها طرفدار، حتی از شبکههای تلویزیونی هم قدرت بیشتری دارند. موفقیت آنها باعث شده تا به هدف جدیدی برای پکن تبدیل شوند و دولت برای تاثیرگذاری روی جوانان به شکلی موافق با اهداف دولت به این پلتفرمها دستور داده تا نقش خود را ایفا کنند.
در کنفرانس خبری ۸ می که توسط کنسول دولتی چین برگزار شد ،مدیریت فضای سایبری به خبرنگاران اعلام کرد: «با پلتفرمهایی که در رفتار غیرقانونی» گروههای طرفداری آنلاین «قاطعانه برخورد خواهد شد.»
پیشتر در همان ماه یک ویدیو در فضای آنلاین منتشر شد که طرفداران رقابت شخصیتهای iQiyi متعلق به شرکت بیدو را نشان میداد و آنها به گفته رسانه دولتی «چندین گالن شیر» را تنها برای فرصت رای اضافی و اسکن کردن کد QR روی شیرها هدر دادند. رگلاتوری رسانه شهرداری پکن سریعا به iQiyi دستور داد تا این برنامه را درست چند روز پیش از زمان بندی نهایی متوقف کند.
ژانگ یانگجان یکی از مسئولان مدیریت فضای سایبری در چین در کنفرانسی خبری گفت: «هرکسی که گروههای طرفداری را اداره میکند باید آنها را مدیریت کند؛ هرکسی که از این مسئله سود میبرد باید مسئول شناخته شود.»
پلتفرمهای استریم چینی از توسعه فرهنگ طرفداری در این کشور سود زیادی بردهاند. در سال ۲۰۰۵ و زمانی که اولین رقابت بزرگ دختران معروف در این پلتفرم برگزارش این کانالهای تلویزیونی و اپراتورهای تلکام و تماما دولتی بودند که از فرایند رایگیری پیامکی در این رقابت سود بردند. در یک دهه گذشته، پلتفرمهای استریمی مثل iQiyi، تنسنت ویدیو و Youku به رقبای مهمی برای شبکههای تلویزیونی تبدیل شدهاند و پکن در حال بررسی و یادگیری است که چطور این پلتفرمها و قدرتهای نوپا را اداره کرده و قانونگذاری کند.
امروزه پلتفرمهای آنلاین به مرکز سرگرمی معروفی تبدیل شدهاند. این پلتفرمها در سال گذشته تقریبا هرگونه برنامهای را تولید کردهاند و اوضاع برای کانالهای تلویزیونی اینچنین نیست. امروزه برنامههای رقابت افراد مشهور این پلتفرمها میلیونها طرفدار را دور هم جمع میکند و آنها برای پشتیبانی از فرد مورد نظر خود هزینه میکنند. امسال طرفداران تنها برای یک برنامه در پلتفرم تنسنت ویدیو، ۲۳ میلیون دلار برای حمایت از فرد منتخب خود هزینه کردند.
تغییر رابطهای رسانهای همچنین نشان دهنده تحول قدرت فرهنگی از رسانه سنتی به غولهای تکنولوژی است؛ سه پلتفورم معروف چینی یعنی تنسنت ویدیو (Tencent Video) iQiti و Youku به ترتیب متعلق به شرکتهای تنسنت، بیدو و علیبابا هستند.
تروی چن، استادیار ارتباطات در دانشگاه ناتینگهام نینگوبو چین در مصاحبه با پروتکل گفت: «در دو دهه گذشته شاهد رشد قابل توجهی غولهای تکنولوژی و قدرت گرفتن آنها به دلیل انفجار اقتصاد دیجیتال بودیم. رقابت افراد معروف تنها یکی از ژانرهایی است که در چند سال گذشته در فضای آنلاین ازمایش شده است.»
شرکتهای مادر پول و برتری فنی را فراهم میکنند و پلتفرمهای استریم نیز در عوض کاربران جوان را در اکوسیستم محصولی شرکت حفظ می کنند و ترافیک عظیمی را به سمت اپلیکیشنهای متعلق به شرکت هدایت میکنند. اما زمانی که طرفداران در مسیری مخالف نظر دولت پا میگذارند، پلتفورمهای پخش زنده آنلاین باید هزینه را پرداخت کنند.
سر و صدا و جنجال مسابقات iQiyi باعث شد تا رسانه دولتی از رفتار ناشایست گروههای طرفداری انتقاد کند و جنگی آنلاین با بیانی تهاجمی شکل گیرد. موضوع هدر دادن شیر به یک مسئله بسیار بزرگ تعریف شد و دقیقا با اقدام اخیر دولت در جهت کاهش اصراف مواد غذایی مغایرت داشت. رگلاتوری در 8 ماه مه پلتفورم Youku متعلق به علیبابا را به دلیل «ارائه محتوای فرهنگی آنلاینی که اتحاد، برتری و یکپارچگی مرزی کشور را به خطر انداخت» جریمه کرد و البته مشخص نشد که چه محتوایی باعث این جریمه شده است.
روشن است که مسئولیت قانون گذاری برای طرفداران بر عهده پلتفرمها و عمدتا وبسایتهای شبکه اجتماعی مثل Weibo و وبسایتهای استریمی مثل iQiyi است. اما پکن نیز به دقت شرایط را زیر نظر دارد. طبق اعلام مدیریت فضای سایبری دولت چین، این نهاد «مطمئن خواهد شد که پلتفرمها مسئولیت خود را اجرا می کنند و مدیریت روزانه خود را افزایش میدهند.»
پلتفرمها نیز سریعا دستورات دولت را پذیرفتند. iQiyi روز ۶ می بیانیهای عمومی درمورد مسئله شیر منتشر کرد و به دلیل «نادیده گرفتن ارزشهای ایدئولوژیک و مسئولیت اجتماعی» عذر خواهی کرد. این پلتفرم میگوید که برای برنامههای آینده قوانین مناسب را در نظر خواهد گرفت. تعلیق این برنامه شاید دولت را راضی کرده باشد اما طرفداران هنوز از iQiyi خشمگین هستند و در اظهارنظراتی تند در شبکه اجتماعی Weibo درخواست بازگشت پول خود را دارند و نگران برنامههای آینده هستند.
احتمال اینکه دولت همانند برخوردی که با پلتفرمهای فینتک مثل گروه ایانتی داشت، تصمیم به مقابله با قدرت فرهنگی این پلتفرمهای پخش زنده آنلاین بگیرد خیلی کم است. در عوض به نظر سیرو چن دانشجوی دکترا در دانشگاه تورنتو که به تازگی درمورد ملی گرایی و تبلیغ آن در طرفداران این برنامهها نوشته است، دولت میخواهد قدرت این گروههای طرفداری را در مسیر اولویتهای دولتی هدایت کند.
منبع: Protocol