skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

مدیر کل دفتر تحول اداری و فناوری اطلاعات وزارت:

وزارت علوم تمام‌ الکترونیکی می‌شود

بهناز توحیدی نویسنده میهمان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

زمان مطالعه : ۱۷ دقیقه

شماره ۵۷

تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۳۹۸

زمانی که طرح تکفا مطرح شد وزارت علوم از جمله وزارتخانه‌هایی بود که در مورد الکترونیکی کردن خدمات خود برنامه‌هایی داشت و در آن زمان سامانه‌هایی نیز راه‌اندازی کرد. البته علی معینی مدیر کل دفتر تحول اداری و فناوری اطلاعات وزارت علوم معتقد است طرح تکفا به معنای واقعی توسعه دولت الکترونیکی نبوده. حال وزارت علوم علاوه بر سامانه‌های پیشین خود، سامانه‌های نوینی راه‌اندازی کرده و در بحث داده نیز فعالیت قابل توجهی صورت داده است. در مورد خدمات الکترونیکی و درگاه تبادل اطلاعات وزارت علوم با علی معینی، فتانه میم‌هاشمی رئیس اداره نرم‌افزار، فهیمه مرادی کارشناس مسئول مطالعات تحول اداری و مسعود امینی کارشناس مسئول مطالعات تحول اداری وزارت علوم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ پیاده‌سازی دولت الکترونیکی با برنامه تکفا اجرا شد. در این برنامه وزارت علوم برنامه‌هایی داشت. سامانه‌هایی هم راه‌اندازی شد. آن سامانه‌ها با سامانه‌های جدید یکپارچه می‌شوند؟ برنامه دولت‌ الکترونیکی کنونی ادامه دهنده همان تکفاست؟ طرح‌های تکفا را نمی‌توان تحت عنوان دولت ‌الکترونیکی تلقی کرد. این طرح برای مجموعه‌ای بود که هیچ زیرساخت و سامانه‌ای نداشت و قرار بود یکسری از فعالیت‌هایش را الکترونیکی کند. مفهوم اصلی در دولت الکترونیکی یکپارچگی است. تکفا را یک بیابان در نظر بگیرید که هیچ چیز ندارد و بعد چند دانشگاه یا خود وزارتخانه برای فعالیت‌های جاری خود چند اپلیکیشن تولید می‌کنند. سند فعلی دولت الکترونیکی نیز با این پیش‌فرض ایجاد شده که سامانه‌های پیشین وجود دارند. در آن زمان هم اسم این طرح دولت الکترونیکی نبود و توسعه فاوا در دانشگاه‌ها بدون توجه به بحث یکپارچه‌سازی بود. پایه و اساس سند توسعه دولت الکترونیکی امروزی و ۱۴ خوشه که برای آن تعریف کردند ارتباط است تا سیستم‌ها داده‌ها و فرایندها را رد و بدل کنند. سند فعلی با تکفا متفاوت است. البته تکفا را می‌توان زیرساختی برای آنچه که الآن در حال اجراست تلقی کرد و تاکنون جزیره‌ای ایجاد شده و قرار است پلی میان این جزیره‌ها ساخته شود. میم‌هاشمی: در آن زمان بیشتر روی شبکه و زیرساخت دانشگاه‌ها تمرکز شده بود و دانشگاه‌ها از منظر سخت‌افزاری مجهز نبودند. معینی: آن زمان هدف همین بود و سند فعلی را هم تکفا ۲ نام‌گذاری کردند. اما فراموش کردند و دولت الکترونیکی نام گرفت که به اعتقاد من اسم بهتری است. در سند فعلی چه وظایفی برای وزارت علوم در نظر گرفته‌اند؟ در ابتدا مقدمه‌ای بگویم؛ در سال ۹۲ سند توسعه دولت الکترونیکی با امضای آقای واعظی و جهانگرد و آقای روحانی ابلاغ شد و تکالیفی برای تک‌تک وزارتخانه‌ها در نظر گرفتند. این سند را ما اساس کار...

شما وارد سایت نشده‌اید. برای خواندن ادامه مطلب و ۵ مطلب دیگر از ماهنامه پیوست به صورت رایگان باید عضو سایت شوید.

وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

این مطلب در شماره ۵۷ پیوست منتشر شده است.

ماهنامه ۵۷ پیوست
دانلود نسخه PDF
http://pvst.ir/i5
بهناز توحیدینویسنده میهمان

    سال ۸۷ به امید تغییرات بسیار در جامعه‌ام رشته علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری را برگزیدم. به صورت پراکنده در همشهری و مجله فرهنگ وسینما می‌نوشتم. اما همواره فکر و ذکر منِ تازه‌کار پیرامون مسائل اجتماعی و سیاسی می‌گذشت. تا اینکه سال ۹۵ وارد پیوست شدم و به واسطه پیوست پا به دنیای بیکران فناوری گذاشتم و عاشقش شدم.

    تمام مقالات

    0 نظر

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    *

    برای بوکمارک این نوشته
    Back To Top
    جستجو