skip to Main Content
صفحه ویژه هفتمین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

براساس گزارش سالانه تپسل:

بازی‌ها مکان بهتری برای تبلیغات درون‌برنامه‌ای هستند

۲ شهریور ۱۳۹۹

زمان مطالعه : 8 دقیقه

برای بوکمارک این نوشته

آزانس تبلیغات آنلاین تپسل، گزارش سالانه آمار و ارقام تبلیغات درون برنامه‌ای سال ۹۸ را منتشر کرده که براساس این گزارش بازی‌ها مکان بهتری برای تبلیغات درون برنامه‌ای هستند. وضعیت رقابت و درآمد تبلیغات اپلیکیشن‌ها در سال ۹۸ نشان می‌دهد که درآمد حاصل از تبلیغات در بازی‌های دسته «تفننی» و بعد از آن هم «کلمات» بسیار بیشتر از سایر دسته‌بندی‌ها و اپلیکیشن‌ها است و به همان اندازه رقابت برای تبلیغات در این بازی‌ها نیز بیشتر از دیگر دسته‌هاست. در واقع این دو دسته از بازی به دلیل استقبال بالا از سمت کاربران بهترین محل برای نمایش تبلیغات درون برنامه‌ای هستند. این نتایج از نمایش بیش از ۳ میلیارد تبلیغ ماهانه به بیش از ۴۰ میلیون کاربر ماهانه روی بیش از ۳۰ هزار اپلیکیشن و بازی به دست آمده است.

وضعیت رقابت و درآمد تبلیغاتی اپلیکیشن‌ها در سال ۹۸

به گزارش پیوست، نمودار ترافیک تبلیغات درون اپلیکیشن‌های بازی و غیربازی در سال ۹۸ پس از یک شیب نزولی در آبان که ناشی از قطعی یک هفته‌ای اینترنت کشور بود یکباره با شیب تند صعودی بالارفته و در دی ماه و اسفند به اوج خود رسیده است. به نوعی پس از قطعی اینترنت، شرکت‌ها و برند‌ها در صدد جبران خسارت‌های ناشی از قطعی اینترنت از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای بوده‌اند.

نمودار آبی رنگ نشانگر کل ترافیک تبلیغاتی تپسل درون اپلیکیشن‌های بازی و غیربازی در سال ۹۸ است. اعداد و میزان این ترافیک از سوی تپسل محرمانه عنوان شده است.

تپسل در ۳ نمودار بعدی که در این گزارش آورده، میزان پراکندگی مخاطبان خود را از نظر نوع دستگاه اندرویدی، اپراتور موبایل و نوع شبکه اینترنت مشخص می‌کند. بر این اساس بیش از ۶۷ درصد از مخاطبان تپسل، از دستگاه‌های برند سامسونگ و نزدیک به ۱۹ درصد از دستگاه‌های برند هواوی استفاده می‌کنند. این نمودار به‌نوعی میزان پراکندگی برند‌های موبایل در کشور را نیز به نمایش می‌گذارد. همچنین بیش از ۵۶ درصد از مخاطبان تپسل از سیم‌کارت همراه‌اول، نزدیک به ۴۰ درصد از سیم‌کارت ایرانسل و حدود ۲/۵ درصد از سیم‌کارت رایتل استفاده می‌کنند. از سوی دیگر بیش از ۵۹ درصد این مخاطبان نیز به شبکه اینترنت ۴G متصل هستند.

رشد صعودی نمایش تبلیغات ویدئویی

تعداد دفعاتی که یک تبلیغ نمایش داده می‌شود را Impression یا تعداد نمایش تبلیغ می‌گویند. بر اساس گزارش تپسل، تعداد impression‌ تبلیغات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با رشد خیره‌کننده ۲۰۴ درصدی همراه بوده که این آمار می‌تواند به‌نوعی نشان‌دهنده افزایش تعداد مخاطبان اپلیکیشن‌های بازی و غیربازی نیز باشد. همچنین این میزان رشد به تفکیک در اپلیکیشن‌های بازی حدود ۲۲۶ درصد و در اپلیکیشن‌های غیربازی حدود ۱۹۲ درصد بوده است. در ادامه این آمار، میزان کلیک روی تبلیغات با رشد ۸۸ درصدی و تعداد نصب با رشد ۶۵ درصدی همراه بوده است. رشد ۸۸ درصدی کلیک روی تبلیغات نیز، به تفکیک در اپلیکیشن‌های بازی حدود ۹۱ درصد و در اپلیکیشن‌های غیربازی حدود ۸۶ درصد بوده و رشد ۶۵ درصدی تعداد نصب به تفکیک با ۷۲ درصد رشد در اپلیکیشن‌های بازی و ۶۲ درصد رشد در اپلیکیشن‌های غیربازی همراه بوده است. نمایش کامل یک تبلیغ ویدئویی نیز نسبت به سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.

رشد شاخص‌های تبلیغات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی تپسل، پراکندگی استفاده کاربران در طول شبانه‌روز و روزهای هفته به تفکیک ۴ ماه سال آورده شده که این آمار از روی میزان نصب تبلیغات به دست آمده است. بر همین اساس، در سه ماهه اول سال ۹۸، ساعت‌های ۱۲ ظهر تا ۱۴ بعد از ظهر در طول هفته، بر اساس تعداد نصب تبلیغات، بیشترین میزان استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند بوده است. همین آمار در سه ماهه دوم و سوم سال ۹۸ یعنی فصل تابستان و پاییز نیز تکرار شده با این تفاوت که این اختلاف در فصل پاییز با دیگر ساعت‌های روز بیشتر است. در فصل زمستان نیز علاوه بر ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶، ساعت‌های ۱۹ تا ۲۳ نیز بیشترین تعداد نصب تبلیغ و به طبع آن بیشترین زمان استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند بوده است.

تبلیغ ببین جایزه ببر

با وجود آن که تبلیغات بنری همسان، بیشترین تعداد کلیک در بین مدل‌های مختلف تبلیغات را داشته؛ اما بر اساس این گزارش، تبلیغات ویدئویی جایزه‌ای بیشترین تعداد نصب را از آن خود کرده است. این موضوع می‌تواند ناشی از تمایل کاربران برای دریافت فرصت‌های بهتر در بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها بدون پرداخت هزینه باشد. تبلیغات همسان به تبلیغاتی گفته می‌شود که با محتوای درحال نمایش، در یک راستا است و تبیلغات ویدئویی جایزه‌ای به تبلیغاتی گفته می‌شود که کاربر پس از تماشای آن از یک فرصت دوباره یا یک امتیاز در بازی برخوردار می‌شود. بر اساس نمودار محبوبیت تبلیغات، تبلیغات پیش‌نمایشی که پس از ورود به یک بازی یا اپلیکیشن نمایش‌ داده می‌شوند، بدترین نوع تبلیغ و تبلیغات بنری همسان با محتوای اپلیکیشن و بازی، بهترین نوع تبیلغات از نگاه کاربران هستند.

نمودار توزیع جغرافیایی تعداد کلیک و نصب در استان‌های مختلف نشان می‌دهد، استان‌های تهران و خراسان رضوی به‌ترتیب بیشترین تعداد کلیک و نصب تبلیغات را در بین دیگر استان‌های کشور داشته‌اند. بر همین اساس در استان تهران بیش از ۴۶ درصد از تبلیغات نمایش داده شده کلیک خورده‌اند و از این ۴۶ درصد نزدیک به ۵۰ درصد از کلیک‌ها به نصب منتهی شده است. این آمار برای استان خراسان رضوی در مورد کلیک ۱۲/۵ درصد و برای نصب حدود ۱۱ درصد است.

توزیع جغرافیایی تعداد کلیک و نصب در استان‌های مختلف ایران

رشد درآمد ناشران حاصل از تبلیغات درون برنامه‌ای

گزارش تپسل از رشد قابل توجه درآمد ناشران تبلیغات در سال گذشته خبر می‌دهد. بر اساس این گزارش، میزان درآمد ناشران تبلیغات بیش از ۵۵۶ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته که این رشد می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم به افزایش تعداد کاربران و کاهش تعداد اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها اشاره داشته باشد. بر اساس نمودار زیر، درآمد حاصل از تبلیغات درون برنامه‌ای ناشران در بازه زمانی تیر تا آبان ۹۸ در پایین‌ترین حد خود قرار گرفته و پس از قطعی یک هفته‌ای اینترنت در آبان ۹۸، این درآمد با رشد صعودی تا بهمن ماه ادامه پیدا کرده است.

با آن که میزان رشد درآمد حاصل از تبلیغات درون برنامه‌ای به تفکیک در اپلیکیشن‌های بازی در همین بازه زمانی افزایش داشته اما این درآمد در اپلیکیشن‌های غیربازی در بازه زمانی یکسان با شیب نزولی روبه‌رو بوده است. این مساله نیز نشانگر آن است که تعداد بازی‌های نصب شده از تعداد اپلیکیشن‌های نصب شده بعد از آبان ۹۸ بیشتر شده است تا جایی که برای اولین بار در بهمن ماه سال ۹۸، درآمد حاصل از تبلیغات در اپلیکیشن‌های بازی از میزان درآمد تبلیغات در اپلیکیشن‌های غیربازی بیشتر شد.

تغییرات درآمد ناشران تپسل در سال ۱۳۹۸

برترین‌های سال ۹۸

بازی‌هایی مانند «آمیرزا»، «کوییز آف کینگز»، «گلمراد» و «فندوق» که از نصب بسیار بالایی در کافه‌بازار برخوردار هستند، جزو پردرآمد‌ترین ناشران در بین بازی‌ها در سال ۹۸ قرار گرفته‌اند و این آمار برای اپلیکیشن‌ها نیز به اپلیکیشن «ایرانسل من»، «فوتبالی» و «قفل برنامه» می‌رسد.

تپسل به عنوان مجری انحصاری تبلیغات در جستجوی اپلیکیشن کافه‌بازار با حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، میانگین هزینه کلیک تبلیغات در جستجو یا به عبارت دیگر میانگین درآمد ناشران حاصل از تبلیغات در جستجو را به تفکیک ژانر‌های مختلف مشخص کرده که طبق آن عبارت نقشه و مسیریابی، با میانگین ۲ هزار تومان بر هر کلیک، پردرآمد‌ترین دسته تبلیغات در جست‌وجو به حساب می‌آید.

بر همین اساس، واژه خرید در جستجو نیز با حدود ۳۰ درصد بالاترین نرخ تبدیل تبلیغات در جستجو را از آن خود کرده است. این آمار به این معنی است که از هر ۱۰ نفری که عبارت خرید را جستجو می‌کنند، ۳ نفر روی اپلیکیشن تبلیغاتی نمایش داده شده کلیک می‌کنند. این آمار برای عبارت نقشه و مسیریاب ۲۱ درصد است. این آمار، با توجه به آن که دو اپلیکیشن «دیوار» و «بلد» در نتایج جست‌وجوی این دو عبارت ظاهر می‌شوند و کافه‌بازار صاحب‌امتیاز این اپلیکیشن‌هاست آمار جالب توجهی است.

بر اساس این گزارش، ۴ عبارت «بازی»، «اینستاگرام» و «واتساپ» پرتکرار‌ترین جستجوهای موضوعی در سال ۹۸ در اپلیکیشن کافه‌بازار بوده‌اند. اما نکته قابل توجه آن که ۴ عبارت «تلگرام بدون فیلتر»، «فیلترشکن قوی»، «فیلترشکن vpn» و «vpn» به‌صورت جداگانه در لیست پرتکرار‌ترین عبارات جستجو شده سال ۹۸ در کافه‌بازار قرار گرفته‌اند. علاوه بر عبارات عنوان شده، «اینستاگرام»، «واتساپ»، «دیوار» و «تلگرام» پرتکرارترین اپلیکیشن‌های جستجو شده در سال ۹۸ در کافه‌بازار به حساب می‌آیند.

برای دریافت فایل pdf گزارش تپسل اینجا کلیک کنید.

برای بوکمارک این نوشته

http://pvst.ir/8iv
امید اعظمیعضو تحریریه

شاید هیچ‌وقت صفت ماجراجو را در توصیف خودم به‌کار نبرده‌ باشم. اما وقتی به مسیری که آمدم نگاه می‌کنم، چیزی جز ماجراجویی نمی‌بینم. از تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار و یک سال تجربه برنامه‌نویسی گرفته تا تجربه برگزاری استارت‌آپ ویکند بیرجند و سه سال مدیا مانیتورینگ در حوزه روابط‌عمومی و حالا تجربه جدیدی در پیوست و حوزه خبرنگاری. اما برای من ارزشمند‌تر از هر تجربه‌ای، دوستان خوبی بودند که در این مسیر پیدا کردم.

تمام مقالات

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top
×Close search
جستجو