۹ مهر ۱۴۰۳
بلوغ سخت بازیسازان
تعداد بازیگران بازار بازیهای موبایل ایران کم، اما درآمد بازماندگان بیشتر میشود
کافهبازار مطابق سالهای گذشته گزارشی جامع از وضعیت صنعت برنامههای موبایلی ایران در پایان سال ۹۸ منتشر کرد که قسمتی از این گزارش به بررسی وضعیت بازیهای موبایلی میپردازد. بر اساس آنچه در این گزارش آمده، تعداد کل برنامهها در سال ۹۸ با ۲۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۱۲۷ هزار عدد رسیده که از این بین تنها ۱۸ هزار بازی وجود دارد که افت ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته پیدا کرده است. این در حالی است که تعداد توسعهدهنده فعال در حوزه بازی تنها پنج هزار نفر و در حوزه اپلیکیشنها ۲۴ هزار نفر است. همچنین درآمد توسعهدهندگان با ۸۳ درصد افزایش به ۱۸۹ میلیارد تومان رسیده که از این بین ۶۹ میلیارد تومان سهم توسعهدهندگان بازی (همان پنج هزار نفر) بوده است. تعداد تراکنشهای موفق نیز با ۵۰ درصد رشد نسبت به سال قبل، به ۲۴ میلیون رسیده که شش میلیون آن سهم بازیها بوده است. آنچه از این موضوع استنباط میشود این است که بازار بازیهای موبایلی در ایران در حال گذار از دوره شکلگیری به دوره پختگی و رسیدن به تکامل است؛ اما آیا واقعاً چنین است؟ دوران سهمخواهی هر بازاری در فرایند بلوغ طبیعیاش، یک دوره در حباب زندگی میکند، حبابی که در آن هر کسی شانس خود را برای پیدا کردن سهمی از آن بازار امتحان میکند. در این میان خیلیها موفق میشوند و به سهم مورد نظر خود میرسند اما این سهم همیشگی نیست. هنگامی که این حباب میترکد تمام بازیگرهایی که همراه این حباب به وجود آمده بودند، همراه با آن از بین میروند و تنها بازیگران اصلی آن بازار میمانند. همه حوزهها در دوران بلوغ خود از این دوره تب و تاب و رشد کاذب عبور میکنند. به نظر میرسد بازار بازیهای موبایلی در ایران برای اولین بار و در یک شرایط واقعی این وضعیت را تجربه میکند...