ادپلی با هدف ارائه تبلیغات تعاملی در بازیهای موبایلی آغاز به کار کرد
پلتفرم ادپلی با هدف ارائه تبلیغات تعاملی و جایگذاری محصول در بازیهای موبایلی، فعالیت خود…
۵ مهر ۱۴۰۳
۲۶ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه : ۳ دقیقه
بازیسازان ایرانی باور دارند مهاجرت نیروی انسانی متخصص و تحریمهای بانکی اصلیترین چالشهای این حوزه هستند. به گفته آنها غیر ممکن بودن جابهجایی پول به دلیل تحریمها باعث شده حجم زیادی از سرمایهگذاری در این حوزه از بین برود.
به گزارش پیوست، دورهمی اهالی صنعت بازی تپسل برگزار شد و مدیران کسب و کارهای فعال در صنعت بازیهای ویدیویی در مورد اصلیترین چالشهای خود گفتوگو کردند. فیلترینگ یکی از اصلیترین مشکلات بازیسازان حاضر در این رویداد بود و امیدوار بودند با تغییر سیاستهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت جدید، در آن بازنگری شود.
محمد زهتابی، مدیر استودیو بازیسازی پاییزان، در مورد کسب درآمد استودیوهای بازیسازی از تبلیغات درون برنامهای گفت: «تا ۶۰ درصد درآمد نرمافزارها و بازیها در دنیا از تبلیغات است در حالی که این عدد در ایران بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. این موضوع باعث شده است بازیهایی که مبتنی بر جریان درآمدی تبلیغاتی هستند در ایران ساخته نشوند. علاوه بر این زمانی که میخواهیم یک محصول بینالمللی بسازیم بین کاری که باید برای ایران و خارج از ایران انجام دهیم، تناقض به وجود میآید.»
محسن سلیمی، مدیر محصول اپلیکیشن پنکو، علاوه بر فیلترینگ و نیروی انسانی، ارتباطات بینالمللی را از اصلیترین چالشهای حوزه بازیسازی دانست و اضافه کرد: «یکی از موضوعاتی که باعث شده است بازیسازی ما خیلی رشد نکند ارتباطات بینالمللی است. انتشار نرمافزار و پرداخت به خاطر تحریمهای بانکی برای ما یک چالش شده است و نمیتوانیم در سطح جهانی رشد کنیم.»
حسین ابرار، سرپرست استودیو آرکا گیمز درباره جای خالی سرمایهگذاریهای بزرگ در صنعت بازی گفت: «ما موفق نشدهایم سرمایه قابل توجهی را وارد این صنعت کنیم و مادامی که این اتفاق نیافتد، هر چالش کوچک به یک بلای بزرگ تبدیل میشود.»
احسان سلیمانی، مدیر مارکتینگ مدریک، بازاریابی را از اصلیترین چالشهای بازیسازان در ایران دانست و اضافه کرد: «فضا و تسهیلات زیادی برای بازاریابی بازی در ایران وجود ندارد و در برابر سایر فعالان حوزه تجارت الکترونیک، صنعت کوچکتری هستیم چون درآمد کمتری هم داریم. جذب مخاطب برای ما خیلی دشوار است چون مدل کسب و کار اجازه نمیدهد از هر کاربر درآمد زیادی کسب کنیم.»
امین فروغی، مدیرعامل استدیو بازیسازی فانتوری، مهمترین مسئله صنعت بازی ایران را مشکل درآمدی آن دانست و گفت: «ما خیلی کم میشنویم سرمایهگذاری مهمی در صنعت بازی ایران اتفاق افتاده باشد. علاوه بر این در ایام پیک تبلیغات این صنعت نمیتواند با صنایع دیگر رقابت کند چون برای بازیسازها صرفه اقتصادی ندارد در مقایسه با سایر برندهای خردهفروشی برای تبلیغات پول پرداخت کنند.»
او درباره حضور در بازار بینالمللی گفت: «ما به مرور زمان اعتماد به نفس حضور در بازار بینالمللی را از دست دادهایم اما صنعت بازیسازی برای رشد هیچ راهی جز نگاه به این بازار ندارد. الان تنها منبع درآمد استدیوهای بازیسازی کاربران ایرانی هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند ما خیلی زود به یک سقف میرسیم.»
فروغی ادامه داد: «حساسیت بینالملی روی صنعت بازی کم است و ما معمولا نمیشنویم یک بازی تحریم شده باشد یا استفاده از آن برای ایرانیها ممنوع شده باشد. اگر چالش انتقال پول برداشته شود، بازیسازان ایرانی میتوانند در دنیا رشد کنند.»