skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

گزارش عملکرد ۱۴۰۲ بازار: توسعه‌دهنده‌ها به سمت بازی‌سازی رفته‌اند

۲ مرداد ۱۴۰۳

زمان مطالعه : ۴ دقیقه

گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲  بازار نشان می‌دهد در سال گذشته حدود ۱۰ هزار «برنامه» جدید ایرانی و ۱۲ هزار «بازی» جدید ایرانی در پلتفرم بازار منتشر شده است. طبق گفته قائم مقام محصول بازار بر خلاف رشد تعداد بازی‌ها در دو سال اخیر تعداد برنامه‌های ایرانی کاهش پیدا کرده است و از آنجا که تعداد توسعه‌دهنده‌‌ها به قدر کافی رشد نکرده است، نشان می‌دهد توسعه‌دهنده‌ها به سمت بازی‌سازی سوق پیدا کرده‌اند.

به گزارش پیوست، محمد تکلو، قائم مقام محصول بازار در مراسم ارائه گزارش عملکرد بازار در سال ۱۴۰۲ به ارائه جزئیاتی درباره گزارش عملکرد سال گذشته این پلتفرم پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار «برنامه» جدید ایرانی  و ۱۲ هزار «بازی» جدید ایرانی در پلتفرم بازار منتشر شده است.

طبق گفته تکلو از دو سال پیش تعداد «برنامه‌»های ایرانی هر سال تقریبا هزار تا کاهش پیدا کرده است اما تعداد «بازی»‌ها افزایش پیدا کرده است. او در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه تعداد توسعه‌دهنده‌‌ها به قدر کافی رشد نکرده است، نشان می‌دهد که توسعه‌دهنده‌ها به سمت بازی‌سازی سوق پیدا کرده‌اند.
او ادامه داد: ۱۲۴هزار بازی  و ۲۶۵ هزار برنامه در بازار در حالت منتشر شده وجود دارد و در سال گذشته ۲.۶ میلیارد جست‌‌وجو در بازار انجام شده است در صورتی که این عدد در سال ۱۴۰۱، ۱.۱۷ میلیارد بوده است. طبق گفته تکلو اپلیکیشن بازار در  سال ۱۴۰۲، ۳.۳ میلیارد بار باز شده است.

تکلو افزود: مشکلات اینترنت، سخت‌گیری‌های رگولاتور، شرایط تحریم مسیر توسعه محصول را پیچیده کرده است اما سعی کرده‌ایم با تمام قدرت، مزیت‌هایی مثل درگاه امن برای دسترسی به برنامه‌های معتبر و جلوگیری از فیشینگ را فراهم کرده و بسترساز رشد مضاعف برنامه‌های ایرانی باشیم.

شهاب‌الدین خدابخش، مدیرعامل بازار هم به موضوع ارتباط نزدیک این پلتفرم با دانشگاه‌ اشاره کرد و گفت: بازار پیوند نزدیک با فضای دانشگاهی دارد، چون از یک‌سو فعالیت‌های ما بر لبه فناوری قرار دارد و از سوی دیگر این دانشجویان برتر و نخبه دانشگاه‌هایی مثل شریف هستند که می‌توانند با همراهی خود به توسعه بازار کمک کنند.

خدابخش در ادامه به توجه ویژه بازار به دسترس‌پذیری اشاره کرد و افزود: بازار به عنوان دریچه ورود کاربران به سرویس‌های دیجیتال تلاش کرده است که در زمینه دسترسی‌پذیری کارهای ویژه‌ای انجام دهد تا امکان استفاده بازار برای حدود ۸۰۰ هزار نابینا و کم‌بینای شدید فراهم شود. او همچنین با انتقاد شدید از تحریم و فیلترینگ گفت: ما در بازار قاطعانه و به شدت با فیلترینگ مخالفیم و بارها مراتب اعتراض خود را به مسئولان اعلام کرده‌ایم.

تاثیر همسترکامبت

شهاب شفیعی، مدیر محصول پلتفرم بازار هم در ادامه گفت: ۵۶ میلیون کاربر تا پایان سال ۱۴۰۲ در بازار ثبت نام کرده و روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کاربر از بخش بازی‌های بدون نصب استفاده می‌کنند. این عدد در گذشته بالاتر بود اما از وقتی مردم درگیر همستر کمبت شدند، استفاده از بازی‌های بدون نصب کاهش پیدا کرد البته تاثیری روی نصب برنامه و بازی نگذاشته است.

علی نوربخش، معاون اجرایی بازار هم در این باره گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۶ میلیون نصب به اپلیکشن‌ها و بازی‌ها از طریق سرویس تبلیغات داده‌ایم و حدود۲۵ هزار توسعه دهنده فعال با سقف جمعی درآمدی ۲همت در سال گذشته با بازار همکاری کرده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد رکورد نصب روزانه از بازار ۷.۸ میلیون است و تا پایان سال ۱۴۰۲، ۲.۷ میلیارد تعداد کل نصب و آپدیت از بازار بوده است.تعداد کاربران ثبت‌نامی این اندروید‌استور تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۵۵.۸ میلیون کاربر رسیده است و سهم نصب از داخل بازار ۹۲درصد بوده است.

در ادامه این گزارش نشان داده شده است که جمع درآمد توسعه‌دهندگان از محتوای دیجیتال ۲ همت بوده و ۳هزار توسعه دهنده همزمان برنامه و بازی منتشر کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است بازار ۱.۸ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و ۱۳ ساعت رکورد زمان بازی در یک روز در بازار بوده است، این عدد مربوط به مینی گیم‌ها یعنی بازی های بدون نصب است.

https://pvst.ir/igl

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

برای بوکمارک این نوشته
Back To Top
جستجو