۹ آبان ۱۴۰۳
مدیرعامل گیم کانکشن:
شرط قدرتمند بودن، رویارویی با دنیای واقعی است
گیمکانکشن به عنوان کنوانسیونی برای صنعت بازی که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده تاکنون توانسته با برگزاری رویدادهای سالانه ابتدا در لیون و حالا در پاریس و سانفرانسیسکو، به یک رویداد کسب و کاری با حضور بیش از ۲۷۰۰ شرکتکننده از ۶۰ کشور تبدیل شود. در حاشیه رویداد TGC فرصتی فراهم شد تا با پیِرکارد، مدیرعامل فعلی گیمکانکشن و مدیر سابق لیونگیم، گفتوگویی کنم و به عنوان مدیرعامل نهادی که مهمترین رویدادهای صنعت بازی را در دنیا برگزار میکند نظرش را درباره صنعت بازی ایران بدانم. یک موسیو خوشبرخورد و سردماغ است که با اشتیاق به سوالاتم جواب میدهد. قامتش آنقدر بلند است که برای شنیدن صدای من (که در همهمه سالن همایشهای صدا و سیما کار آسانی هم نیست) به جای خم شدن ترجیح میدهد پاهایش را ۹۰ درجه باز کند شاید کمی به منبع صدا نزدیکتر شود.
بزرگترین نقطه قوت صنعت بازی ایران از دید شما چیست؟ از دو جهت این صنعت دارای پتانسیل خوبی است. اول از جنبه سرمایهگذاری در بازار ایران حائز اهمیت است، چون ایران بازار بسیار قابل توجهی است. یک جمعیت ۸۰ میلیون نفری در این کشور وجود دارد که ۲۳ میلیون نفر آنها اهل بازی رایانهای هستند. این آمار درخشانی است. به دلیل تحریمها این بازار سالها به روی جهان بسته بود و حالا با امضای برجام این محدودیتها برطرف شده و ایران برای بازار جهانی جذابیت پیدا کرده است. پتانسیل دیگر مربوط به تمایل توسعهدهندگان ایرانی برای حضور در بازار جهانی است تا توزیعکنندگان و ناشران را ملاقات و با آنها درباره بازیهای ایرانی مذاکره کنند و به این ترتیب بتوانند در سطح جهانی بازی کنند. شما به برداشته شدن تحریمها و موانع ارتباط با بازار جهانی اشاره کردید. بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تلاش برای اخذ عوارض از بازیهای خارجی است. به نظر شما این رویکرد میتواند مانع جدیدی برای حضور بازیهای خارجی در ایران تلقی شود؟ ما در فرانسه همین سیستم را در مورد صنعت سینما و برخی بازیهای ویدئویی داریم، به این ترتیب که وقتی بازیهای بینالمللی در کشور ما توزیع میشوند آنها را به بنیادهایی مرتبط میکنیم تا به شرکتهای داخلیمان برای تولید بیشتر بازی کمک کنند. به نظر من این سیستم و روش خوبی است. اگر بتوانند آن را در ایران هم پیاده کنند در رشد این صنعت تاثیرگذار خواهد بود. شما نیازی به ممنوع کردن بازیها ندارید. در صورت ممنوعیت، شما یک سیستم بیش از اندازه محافظهگر خلق میکنید که با بقیه اکوسیستم همسو نیست و بسیار تصنعی جلوه میکند. به نظر من بهترین راه ممکن برای قدرتمند بودن رویارویی با دنیای واقعی است نه محدود کردن خودمان. حالا به نظر من این امکان برای بازار بازی ایرانی هم به وجود آمده و این خبر...