skip to Main Content
محتوای اختصاصی کاربران ویژهورود به سایت

فراموشی رمز عبور

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو نیستید؟ عضو شوید

ثبت نام سایت

با شبکه های اجتماعی وارد شوید

عضو هستید؟ وارد شوید

فراموشی رمز عبور

وارد شوید یا عضو شوید

جشنواره نوروزی آنر

واقعیت ترکیبی متا: چشم‌انداز زاکربرگ و همکارانش برای عصر جدید

۲۹ آذر ۱۴۰۱

زمان مطالعه : 9 دقیقه

برای بوکمارک این نوشته

پست‌های وبلاگی جدید متا نشان می‌دهد که شرکت به چشم‌انداز خود برای واقعیت ترکیبی متعهد است؛ هرچند سال ۲۰۲۲ برای این غول شبکه اجتماعی بسیار دشوار بود و قمار بزرگ این شرکت روی متاورس و ضعف کسب‌وکار اصلی باعث اخراج بیش از ۱۱ هزارنفر از کارکنان این شرکت شد، واقعیت ترکیبی متا همچنان سرمایه‌گذاری هنگفتی را شاهد است.

اندرو بازورت، مدیر ارشد تکنولوژی متا، در پست مربوط به چشم انداز آینده اعتراف کرد که شرایط از پیش‌بینی آنها سخت‌تر بود.

کناره‌گیری جان کارمک از پست خود به عنوان مشاوره متا، آن هم در حالی که از سال ۲۰۱۳ روی تکنولوژی واقعیت مجازی این شرکت کار کرده بود ضربه‌ای جدی محسوب می‌شود. بعلاوه بسیاری از سرمایه‌گذاران و افراد معمولی هم باور دارند ۳ میلیارد دلار زیان در هر سه‌ماهه برای بخش ریالیتی لبز (Reality Labs) که به واقعیت مجازی اختصاص دارد و محصولاتی همچون کوئست ۲ و کوئست پرو را تولید می‌کند، بیهوده و مسخره است.

بازورت می‌گوید: «مشکلات اقتصادی در سرتاسر جهان و در کنار آن فشارهایی که به کسب‌وکار اصلی متا وارد آمده، به طوفانی از انتقادات درمورد سرمایه‌گذاری‌های ما بدل شد. در چنین دورانی است که ایمان واقعی مردم به آینده محک می‌خورد. سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و بلند‌پروازانه روی آینده در دوران رشد آسان است. اما وقتی به شرایط سخت اقتصادی می‌رسیم، می‌توان به سادگی به آن پشت کرد: بلند‌پروازی‌ها را کنار گذاشت و به هرآنچه امن و سودده‌تر است چسبید و تا جایی که می‌شود از آن استخراج کرد.»

اما مارک زاکربرگ،  بیشتر از هر شرکت دیگری به سرمایه‌گذاری سنگین روی واقعیت ترکیبی متا (تکنولوژی‌هایی همچون VR و AR) متعهد است.  بازورت می‌گوید دیگر شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری برای آینده شکست خورده‌اند؛ در حالی که VR در سال ۲۰۲۲ از لحاظ فروش نرم‌افزار و سخت‌افزار رشد چشمگیری داشت.

بازورت می‌گوید: «همه ما پیامد‌های زیان‌بار تفکر کوتاه مدت را دیده‌ایم: شرکت‌های پوچی که مدت‌ها پیش نوآوری را کنارگذاشته‌اند و تنها به استفاده از کسب‌وکار فعلی اکتفا می‌کنند تا زمانی این کسب‌وکار از رده خارج شود. من اینجا بزرگ شده‌ام و طبق تجربه من، سیلیکون‌ولی این کوته‌نظری را تحمل نمی‌کند و به همین دلیل است که آمریکا در ساخت‌ تکنولوژی‌های جدید پیشتاز جهان است.»

با این حال بازورت تغییر و تحولات اخیر متا را انکار نمی‌کند و در تعدیل نیرو شاهد این موضوع بودیم.

بازورت می‌گوید: «نمی‌توانم با اطمینان بگویم که پس از یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ شرکت، متا همچنان همانند روز اول به چشم‌اندازمان متعهد است. بزرگترین منتقدان ما چند فاکتور مهم اعتقادات ما را خوب درک نکرده‌اند.»

او در صحبت‌های خود به رکورد تعداد کاربران فیسبوک در گزارش سه‌ماهه سوم (۲۰۲۲) متا و روند مثبت مشارکت کاربران اشاره کرد. اینستاگرام هم بیش از دو میلیارد کاربر ماهانه دارد و واتس‌اپ روزانه ۲ میلیارد کاربر فعال را میزبانی می‌کند.

او در ادامه تاکید می‌کند: «ما همچنان بیشتر سرمایه‌گذاری ها را به سمت خانواده اپلیکیشن‌هایی که داریم سرازیر می‌کنیم زیرا باور داریم هسته قدرتمند از الگوی بلندپروازانه برای آینده حمایت می‌کند.»

به گفته بازورث، گزارش سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها روی کسب‌وکار اصلی متمرکز شده‌اند و ۲۰ درصد باقی‌مانده به ریالیتی لبز تعلق می‌گیرد.

او می‌گوید: «به نظر ما این سطح از سرمایه‌گذاری برای شرکتی که به پیشتازی در یکی از رقابتی‌ترین و نوآورانه‌ترین صنایع زمین متعهد است، منطقی به نظر می‌رسد. خبر خوش اینکه تصور می‌کنیم در بلند مدت، از سال ۲۰۲۲ به عنوان سالی یاد می‌شود که اولین قطعات بنیادی چشم‌انداز ما برای آینده برای اولین بار به دست توسعه‌دهندگان و کاربران رسید.»

او از هدست واقعیت ترکیبی متا کوئست پرو که قیمتش ۱۵۰۰ دلار است به عنوان یکی از موفقیت‌های مهم ماه اکتبر در حوزه VR پیرشرفته و شرکتی یاد می‌کند. این هدست به حسگر‌های تکنولوژی AR (واقعیت افزوده)، ردیابی چشم و ردیابی صورت مجهز است که جایگاه مهمی در اپلیکیشن‌های آینده دارد.

بازورت می‌گوید: «در ده‌های آینده سود ناشی از مزایای این کار را خواهیم دید. پتانسیل فوری واقعیت ترکیبی-دیدن فضای فیزیکی به همراه اشیاء دیجیتالی-را همین حالا با توسعه‌دهندگانی مثل Overlay، که اپلیکیشن Figmin XR را برای ساخت اشیا مجازی و فضا در واقعیت ترکیبی طراحی کرده است، شاهد هستیم و گوشه‌ای از آینده‌ای با AR که ما در حال ساختش هستیم را می‌بینیم.»

او می‌گوید واقعیت ترکیبی چیزی ورای نمایش ویدیویی زنده از محیط در داخل یک هدست است. برای اینکه این تکنولوژی به خوبی کار کند، هدست باید اتاق شما را به عنوان یک فضای سه بعدی تشخیص دهد و سطوح و اشیاء اطراف شما و واکنش آنها نسبت به اشیا دیجیتالی را بشناسد.

او می‌گوید چنین تکنولوژی‌هایی امکان حضور چیزهای مجازی در فضاهای ثابت فیزیکی را فراهم می‌کند: درک صحنه برای بازسازی فضاهای فیزیکی در مجازی و همچنین نمایش رنگ طبیعی برای درک و نمایش دقیق جهان فیزیکی در هدست با القای صحیح عمق برای راحتی بیشتر.

افزون بر این به نظر او ما از هدست‌های VR به عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ و کامپیوترهای دسکتاپ برای کار استفاده می‌کنیم. ما از صفحه‌های نمایش و رابط‌های مجازی روی میز یا در دستانمان استفاده می‌کنیم. با این حال از آنجایی که کار بیشتر از یک ساعت با چنین هدست سنگینی دشوار است، نمی‌توان با اطمینان در مورد این پیش‌بینی صحبت کرد.

بازورت می‌گوید: «خیلی طول نمی‌کشد تا هدست VR بتواند یک کامپیوتر قدرتمند خانگی را شبیه‌سازی کند، آن هم با دستگاه کوچکی که داخل کوله پشتی جا می‌شود و می‌توان هرجایی استفاده کرد. سفر ما به سمت این دستگاه امسال با کوئست پرو گام بزرگی رو به جلو برداشت. ردیابی چشم، مو و صورت موقعیت‌های مشابهی را برای امروز و آینده فراهم می‌کند. در حال حاضر این کوئست پرو آواتارهای بهتری را ارائه می‌کند و نماینده‌های دیجیتالی مردم به حالت‌های چهره آنها در جهان واقعی نزدیک‌تر است.»

او اضافه می‌کند: «این یکی از گام‌هایی است که داریم برای ساخت یک سیستم آواتاری برای بهبود کیفیت ارتباط، بیان و اتصال در فضاهای دیجیتالی برمی‌داریم و در سال ۲۰۲۳ هم چیزهای زیادی برای عرضه در این رابطه داریم. اما فرصت‌های بلندمدتی که با ردیابی چشم و صورت امکان‌پذیر می‌شود ورای آواتارها است. چشم‌انداز ما برای عینک‌های AR نیازمند سال‌ها کار برای باریک‌تر، سبک‌تر،‌سریع‌تر و قدرتمند‌تر کردن دستگاه‌ها است و در کنار آن باید مصرف باتری و حرارت تولیدی را نیز کاهش دهیم.»

یکی از گام‌های مهم زمانی است که دستگاه‌ها به حدی هوشمند شوند که بتوانند چیزهای گرافیکی با کیفیتی را در مسیر دید کاربر ایجاد کنند.

بازورت می‌گوید: «ماه اکتبر گذشته به لطف تکنولوژی ردیابی چشم در کوئست پرو برای اولین بار  این توانایی را به نمایش گذاشتیم و در سال‌های آینده این قابلیت باعث پیشرفت در حوزه VR و AR می‌شود. ما همچنین دریافتیم که کیفیت بصری یک دستگاه به تکنولوژی‌هایی فراتر از معیارهای رایج سنجش صفحه‌های نمایش کامپیوتری، تلویزیون یا گوشی وابسته است.»

او می‌گوید فاکتورهایی همچون رزولوشن سیستم، زنده بودن رنگ، کنتراست و طیف رنگی در کنار رزولوشن صفحه نمایش نقش مهمی ایفا می‌کنند. علاوه بر این پس زمینه ظاهری که لنز، پوشش و فیلم‌ها را در خود جای می‌دهد هم اهمیت زیادی دارد.

به گفته او «ما به تازگی توضیح دقیق‌تری درمورد هرکدام از اینها در سیستم اینفینیت دیسپلی (InfiniteDisplay) برای VR اوپتیک‌ها توضیح دادیم، این محصول حاصل سال‌ها سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه برای تکنولوژی‌های VR و AR است. این تحقیق و توسعه در آینده نیز بازدهی خواهد داشت و اوایل سال جاری ما برخی از نمونه های اولیه‌ای که برای تکنولوژی‌های صفحه نمایش در آینده داشتیم را به نمایش گذاشتیم. با اینکه آینده VR بسیار مهم است، اما موضوع مهم‌تر جامعه پویای توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و کاربران فعلی VR است.»

او می‌گوید توسعه‌دهندگان و کاربران اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی خوبی را در پلتفرم‌های متا تولید کرده‌اند.  کاربران در جاهایی مثل جهان‌های هرایزن عقاید و احساسات خود را بیش از پیش مطرح می‌کنند و متا به بهبود آن در سال ۲۰۲۳ کمک می‌کند.

بازورت می‌گوید: «VR فعلا در لحظه بسیار مهمی است-سخت‌افزارهای جدید و بنیادی و تکنولوژی‌های نوین برای اولین بار به بازار آمده‌اند و جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان و کاربران به شکل تازه‌ای از آن استفاده می‌کنند. از استارت‌آپ‌های نرم‌افزاری گرفته تا استودیوهای بزرگ بازی، تولید کنندگان و هنرمند. از نظر ما در سال ۲۰۲۳ شرایط بهتر می شود.»

او معتقد است پیشرفت در حوزه یادگیری ماشینی در یک دهه گذشته نقش مهمی ایفا کرده و امسال به نقطه اوج آن رسیدیم.

او می‌گوید: «مهم‌ترین اولویت‌های ما در شرکت متا، بهره‌برداری از یک دهه سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی است.»

در ریالیتی لبز، تکنولوژی‌هایی همچون متا ریالیتی (Meta Reality) یا پلتفرم پرزنس (Presence) وابسته به هوش مصنوعی هستند.

او می‌گوید: «متا به روشنی تنها شرکتی است که نوآنوری در این حوزه را رهبری می‌کند و انتظار داریم در سال آینده رقبای جدیدی در ساخت AR و VR به ما ملحق شوند. ما باور داریم با ورود دستگاه‌های جدیدی به بازار، صنعت ما وارد دوره جدیدی از رشد و رقابت می‌شود که مزایای بیشماری برای کاربران و توسعه دهندگان دارد. متا هم دستگاه‌های جدیدی از جمله نسل بعدی کوئست۲، پرفروش‌ترین دستگاه VR ما،‌را عرضه می‌کند. بعلاوه عرضه کوئست گیمینگ متا در بهار نیز بسیار جذاب است و ما بازی‌های جدیدی را برای سال آینده معرفی می‌کنیم.»

به گفته او متا به دنبال راه‌های جدیدی برای بازدهی بیشتر است اما چشم‌انداز و تحقیقات بلند مدت به همان روال سابق باقی می‌مانند.

بازورت می‌گوید: «ساخت عینک‌های AR نیازمند نوآوری‌های و اختراعات زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله لنز، صفحه نمایش‌های مینیاتوری و مواد سبک و رابط‌های کاربری هوش مصنوعی است. در حالی که دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای VR بیشتر توجه عموم را جلب می‌کنند، اما حدود نیمی از هزینه‌های اجرایی ریالیتی لبز مختص نوآوری است.»

او افزود:‌ «برای این کار ما یکی از بلند‌پروازانه‌ترین پروژه‌های تحقیق و توسعه در جهان امروز را ایجاد کردیم که روی ساخت پلتفرم رایانش جدید و انقلابی متمرکز است. هربار که آزمایشگاه‌های تحقیقاتی خودمان را می‌بینم و تکنولوژی‌های جدید را امتحان می‌کنم حیرت‌زده می‌شود و بسیار مشتاقم جهان چیزهایی که می‌سازیم را ببیند. سخت‌افزار و نرم‌افزار VRی که تا به امروز عرضه کردیم تنها گوشه‌ای از یک دریا است و بهترین‌ها در راه هستند.»

متا همچنین به پیشرفت‌هایی در حوزه صفحه نمایش اینفینیت دیسپلی و تکنولوژی‌های پیشرفته VR و واقعیت ترکیبی نیز اشاره کرد. این شرکت بیش از ۳۵۰ حق اختراع در حوزه تکنولوژی‌های اوپتیکال را به ثبت رسانده است و در هدست‌های بعدی تکنولوژی‌های جدیدی را استفاده می‌کند.

منبع: Ventuerbeat

برای بوکمارک این نوشته

https://pvst.ir/dqf

0 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top
جستجو