۹ مهر ۱۴۰۳
روایت بازیسازان از دوران قطعی اینترنت؛ رشد بازیسازی را به قیمت بگیر و ببند نمیخواهیم
اعداد را که میشنوی سرت سوت میکشد. بر اساس آمارها، گردش مالی صنعت بازی در جهان ۱۷۵ میلیارد دلار است و این رقم در سال ۱۳۹۴ در ایران ۱۵۳ میلیون دلار برآورد شد. آمارهای سال ۱۳۹۸ نشان میدهد ایران در آن سال بیشتر از ۳۶ میلیون گیمر داشته است؛ عددی که به طور حتم حالا بسیار بزرگتر است و بازیهای ایرانی چه به گفته مخاطبان، چه با در نظر گرفتن آمار و ارقام استورها توانستهاند جایگاه خود را میان مخاطبان پیدا کند. با این همه چالش هم کم نیست. بازی بدون اطلاع به بازیساز فیلتر میشود یا با VPN اشتباه گرفته میشود و به صورت فلهای بسته میشود، فرایند صدور مجوز کند و است، ممیزیهای سلیقهای، دمار از روزگار بازیسازها درآورده و مسائل تحمیلی تحریم هم که همیشه پابرجاست. حالا در این وانفسا که بازیساز همه تلاش خود را برای بقا میکند، ضربهای مهلک وارد میشود: قطعی اینترنت. بر درخت تر تبر نزن هرچند در ابتدا چنین به نظر میرسد که اگر سرورهای بازیها در داخل مرز باشند اختلالی در استورهای ایرانی برای دانلود ایجاد نخواهد شد، بازیسازان از ماجرا روایت دیگری دارند. همزمان با شروع بگیر و ببندها در ایران، گوگلپلی هم از تیغ تیز فیلترینگ در امان نماند. حالا آنها میگویند بسته شدن گوگلپلی بخش زیادی از نصب و دانلود آنها را کاهش داده است. علی نادعلیزاده، مدیرعامل استودیو بازیسازی تاد، در این باره میگوید: «بیش از ۷۰ درصد دانلود ایرانیان از گوگلپلی است و اگر این فیلترینگ ادامه پیدا کند، کل مجموعه ما فلج خواهد شد. یک کانال بزرگ درآمدی ما برای بازیسازها حذف شده و این جلو فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات را میگیرد و به عنوان مثال ما دیگر نمیتوانیم از گوگل ادز که یک کانال بازاریابی بسیار مهم است استفاده کنیم و گوگلپلی هم از دست رفته است.» نادعلیزاده میگوید در مدت اخیر درآمد این...